Fiat 1100: 63 let ve výrobě

Fiat „Millecento“ byl představen již před vypuknutím druhé světové války, v licenční výrobě se dožil třetího tisíciletí.

Tento model výrazně přispěl k někdejší pověsti vozů Fiat coby robustních, spolehlivých strojů pro všechny podmínky. Fiat 1100 zahájil svoji úspěšnou kariéru v roce 1937 a vznikl důkladnou modernizací populárního typu 508 Balilla. Nepřekvapí tedy, že jeho plné jméno zní Fiat 508C Nuova Balilla 1100.

Na první pohled se novinka podobala menšímu a v té době o rok staršímu Topolinu 500 i většímu modelu 1500 a jeho vzhledu dominovala typická maska chladiče ve tvaru srdce, o celkové stylistické pojetí se postaral začínající Dante Giacosa. Pod kapotou vozu se ukrýval řadový čtyřválec s objemem 1 089 ccm a visutými ventily, točivý moment byl přenášen na kola zadní nápravy skrze čtyřstupňovou převodovku. Ucelené, vyvážené vlastnosti vozu posádce zaručovaly nezvyklou kombinaci komfortu, ovladatelnosti a jízdních výkonů, pročež se o něm tehdy říkalo, že jde o „jediný lidový vůz, jenž je zároveň i vozem řidičským“.

Velmi záhy přišla modernizace provázená přeznačením na 1100B, ale především aerodynamicky tvarovanou přídí. Modely 508C i 1100B byly nabízeny i ve verzích s prodlouženým rozvorem náprav a označením 508L, jež byly v rozsáhlé míře používány jako taxíky nebo základ pro stavbu dodávek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat 508C Balilla 1100 / odstrojený podvozek / Fiat 1100 A

V roce 1949 se představilo mírně vylepšené provedení 1100E s výraznějším zavazadelníkem a maskou chladiče částečně připomínající Opely Kadett. Ve zcela novém hávu se však Fiat 1100 představil teprve roku 1953, kdy byl pod označením 1100/103 přepracován do podoby úhledného čtyřdveřového sedanu s moderní karoserií a plně zapuštěnými světlomety. Tento sedan se dodával ve standardní verzi Normale a levnější Economica, nicméně k mání byly i další karosářské varianty. Poprvé od doby Balilly Sport se mezi nimi objevilo sportovně zaměřené provedení, ale byly zde též 1100TV s třetím reflektorem uprostřed masky chladiče a praktické kombi s vlevo zavěšenými „pátými dveřmi“ na prodloužené zádi.

Mezi roky 1956 a 1960 prošel Fiat 1100 řadou drobných modifikací ve výbavě a stylistických doplňcích, objevily se například upravená maska chladiče, dvoubarevné lakování či malá křidélka na zadních blatnících. V roce 1959 spatřilo světlo světa provedení 1100 Granluce (velmi lehký), jež se vyznačovalo vzadu zavěšenými dveřmi, křidélky a širšími okny. Za příplatek se dodával výkonnější motor s objemem 1 221 ccm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat 1100 B / NSU - Fiat 1100 / Fiat 1100 E

Roku 1962 Fiat uvedl třetí, velmi důkladně přestavěnou generaci typu 1100 s doplňkovým označením písmenem D, jež údajně znamenalo zkratku pro anglický výraz delight, tedy požitek. Jednalo se o komfortní sedan střízlivých tvarů, jenž svým pojetím poněkud připomínal typ Granluce z předchozí série, nicméně s ploššími boky a jednodušší maskou. Mimořádně úspěšný Fiat 1100D byl obrazem „italského standardu“ šedesátých let a dodával se i v provedení kombi, Familiare a Deluxe, jenž se odlišoval motorem posíleným na 50 koní, dekorativními obklady boků karoserie, koberečky a předním sedadlem s oddělenými opěradly se samostatně stavitelným sklonem.

V této podobě model 1100D dominoval střední třídě v nabídce Fiatu až do roku 1966, kdy se představil převratný model 124. Za pozornost stojí, že se Fiat 1100D v licenci vyráběl v řadě zemí, kromě jiného i u španělského Seatu, jehož letos jubilující historii jsme vám přinesli na tomto místě. Od roku 1964 jej produkovala i továrna v Indii, kde byl pouze pro rok 1973 přejmenován na Premier President. Počínaje rokem 1974 nesl název Premier Padmini a jeho výroba probíhala s minimálními změnami až do roku (a nejde o překlep) 2000!  

Vůbec poslední variantou v řadě Fiat 1100 se stal model 1100R (Rinnovata, tedy modernizovaný), jenž svoji premiéru slavil ve stejném roce jako typ 124. Jeho linie byly delší, prostší a užší a jejich hrany poněkud naznačovaly řešení nové řady 124. Kdysi módní křidélka byla potalčena a záď nově zdobily kulaté zadní svítilny převzaté z Fiatu 850 nahrazující svislé jednotky typu 1100D.

Ve stejné době byl z nabídky vypuštěn výkonnější motor, aby tím v nabídce Fiatu usnadnil nástup modelu 124, takže jej bylo možno objednat pouze se starší jednotkou 1 089 ccm s kompresním poměrem 8:1 a výkonem 48 koní. Pouze drobnými změnami prošlo převodné ústrojí, nicméně návrat řadicí páky (s přímým propojením na převodovku skrze konvenční táhla) na podlahu mezi přední sedadla byl s povděkem přijat odborným tiskem i uživateli. Nic na tom neměnila ani skutečnost, že spodní rychlostní stupně stále postrádaly synchronizaci. Kardan mezi převodovkou a diferenciálem byl rozdělen na dvě části a opatřen třemi spoji s tlumiči.

Objem zavazadlvého prostoru byl navýšen díky prodloužení zádě a pečlivějšímu uložení rezervního kola pod jeho podlahou a palivové nádrže v podběhu za pravým zadním kolem. Stavitelná přední sedadla se dodávala za příplatek, jeho výše napříkjlad ve Velké Británii činila 8 liber. Výroba Fiatu 1100R byla ukončena v roce 1969, aby ustoupila novému modelu Fiat 128.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat 1100 T / Fiat 1100 D / Fiat 1100 R

Na závěr našeho povídání o jednom z nejvýznamnějších mdoelů značky Fiat je třeba připomenout užitkově zaměřené modifikace řady 1100T. Ty se vyráběly od roku 1957, a sice jako dodávky, pick-upy a mikrobusy. Pod kapotami ukrývaly řadové čtyřválce 1 089 ccm typu 103 D.007 s výkonem 38 koní při 4 800 ot./min., jež vozům umožňovaly dosažení rychlosti až 90 km/h. O dva roky později se představily následnický model 1100 T2 s výkonnějším motorem 1 222 ccm o výkonu 45 koní.

Fiat Grande Punto 1.242
Rok výroby: 2010
Stav: 113 566 km
Cena: 72 000 Kč
Fiat Linea 1.368
Rok výroby: 2007
Stav: 78 389 km
Cena: 70 000 Kč
Fiat Panda 1.242
Rok výroby: 2008
Stav: 91 027 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků