Ferrari na zakázku? Není to jen o penězích a nikdy nebude růžové

Ferrari má mimořádný status a jako jedna z mála automobilek si své klienty opravdu může vybírat.

Ale tak jistě. Pokud si chcete nechat postavit jedinečné Ferrari na zakázku přesně podle vašich představ, musíte mít opravdu nechutné množství peněz. Ovšem jen o nich to skutečně není, automobilka Ferrari si sama rozmyslí, jestli vám takové auto navrhne a vyrobí. Co tedy všechno musíte splňovat, abyste mohli mít jedinečné Ferrari, které nikdo jiný nemá?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlastně jediným neanonymním klientem je japonský sběratel Junichiro Hiramatsu a hudebník Eric Clapton. Většina majitelů je ale veřejnosti neznámá a stejně tak se takticky nemluví o tom, kolik nakonec za speciální Ferrari zaplatili

Předně musíte být skutečný nadšenec do této značky a nestačí, že máte plno dalších aut. Ferrari sleduje, zda jezdíte na oficiální akce, zda svá auta používáte (a jak) a podobně. Do velmi exkluzivního klubu se vlastně nemůžete vetřít a nepatříte do něj ani automaticky. Ferrari vás samo pozve a rozhoduje se právě podle toho, jak jste aktivní. Pro Ferrari je totiž výběr privilegovaných klientů velmi důležitý.

Testy | Video | Sportovní auta | Fascinace | Luxusní auta | Ferrari

Test Ferrari GTC4Lusso: Tam, kde končí fyzika  

Všechno to začalo zhruba před deseti lety, kdy japonský obchodník a sběratel vozů Ferrari Junichiro Hiramatsu (svého času také předseda oficiálního japonského klubu majitelů Ferrari) oslovil automobilku, zda by mu nepostavila něco extra. Vznikl tak model Ferrari SP1, což znamená Special Projekt No. 1, tedy první unikátní zakázkové Ferrari. Speciální Ferrari SP1 bylo založeno na modelu F430, design navrhl Leonardo Fioravanti.

Samotný proces vývoje nového vozu je velice zdlouhavý a Ferrari od klienta požaduje, aby do něj investoval spoustu času. Nelze tedy jen dát automobilce skicu a říct jí, ať to nějak udělá. Zákazník se vlastně stane pevnou součástí vývoje. A to stojí opravdu hodně času.

Dacia | Zajímavosti | Škoda | Technika | Mercedes-Benz | Příslušenství | Ceny | Audi | BMW | Opel | Citroën | Volvo | Seat | Smart | Maybach

Extrémní příplatky: Lak za cenu Fabie, sedačky v hodnotě Insignie [galerie]

Samozřejmě existují jistá omezení, která jsou daná především legislativou, pokud zákazník touží po autě schváleném pro silniční provoz. K dispozici tak máte na výběr základní šasi produkčních aut a podle toho jste také svým způsobem omezeni výběrem motoru. Ferrari se ale nebrání individuálním úpravám pohonné jednotky, i když většina zákazníků je spokojena s tím, co je v nabídce. Důležitý je především design, takže v zásadě se mění jen karoserie a částečně interiér.

Čím více mění zákazník své požadavky, tím déle vývoj nového vozu trvá. Obvykle se vývoj pohybuje kolem 18 až 24 měsíců, někdy ale trvá i déle. I přes to existují jistá omezení, přes které lidově řečeno nejede vlak. Všechny modifikace totiž musí splňovat obchodní politiku automobilky Ferrari.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Posledním výtvorem je Ferrari 458 MM Speciale, ale vznikají i takové věci jako F12 Berlinetta Lusso od Zagata nebo Ferrari Sergio pro klienta z Dubaje

Co to znamená? Například nemůžete mít růžové auto, ani kdybyste se na hlavu stavěli. Zápornou odpověď dostanete třeba na LaFerrari v karoserii kombi nebo třeba na odlehčený okruhový speciál postavený na základech modelu Ferrari FF.

Ze všeho nejdůležitější je ale trpělivost. Ferrari má aktuálně vyprodáno do roku 2021. Přesto zve další klienty, ale program jedinečných vozů zůstane tím, čím je. Tedy jedinečným. Obvyklá dávka jsou maximálně dva vozy ročně, ale není to ani tak o tom, že by Ferrari nestíhalo. Je to především o exkluzivitě, která chrání investice stávajících klientů tohoto programu.

Video | Sportovní auta | Fascinace | Ferrari

Ferrari F12 TRS za desítky milionů existuje v jediném exempláři

A kolik to vlastně stojí? To je samozřejmě tajné. Existují sice spekulace, ale stejně nelze skutečnou hodnotu jedinečných Ferrari pořádně vyčíslit. Na jejich hodnotě se podílí i to, kdo je majitelem a kde se auto ukazuje. A ti jsou většinou anonymní, až na pár výjimek. Například mezi šťastlivce patří hudebník Eric Clapton, který má Ferrari SP12 EC.

Různé zdroje uvádějí, že cena speciálních modelů se pohybuje zhruba kolem 70 milionů korun. Záleží na rozsahu práce, použitých materiálech a podobně. Zajímavé také je, že Ferrari „požaduje“, aby majitelé svá speciální auta používali. Ne snad, že by je značka nutila povinně se ukazovat na známých akcích (třeba v Goodwoodu nebo Pebble Beach), ale jistě uznáte, že je škoda, aby tak speciální auto stálo jen v klimatizovaném muzeu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků