Ferrari F12berlinetta: návrat k tradicím

Značka Ferrari pro autosalon v Ženevě připravila premiéru své nové vlajkové lodi. A světe div se, má motor vpředu.

Automobilka Ferrari znovu potvrzuje pověst nejslavnějšího producenta sportovních automobilů na světě. Nevzdává se tradic a jde vlastní cestou, i přesto však dokáže vždy překvapit a posunout laťku zase o něco výše. Nyní světu dává vědět o tom, že připravila zcela nový model. Už jeho nekonformně vymyšlené jméno (legendární označení Testarossa se ani tentokrát nevrátilo) F12berlinetta naznačuje, že Ferrari svým konkurentům opět mizí v dáli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ferrari F12berlinetta: nejsilnější a nejrychlejší sériové Ferrari všech dob

Nové Ferrari F12berlinetta se stává vůbec nejvýkonnějším a nejrychlejším sériově vyráběným vozem, jaký dosud pod znakem vzpínajícího se hřebce vznikl. Jde o nástupce modelu Ferrari 599 GTB Fiorano, který v roce 2006 nahradil populární Ferrari 575 Maranello a stanul na zkrácené podlahové plošině typu Ferrari 612 Scaglietti z roku 2003, jenž byl ale zaměřen spíše na luxus než na jízdní výkony.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dvě základní informace pro konkurenci a bruselské úředníky: nové Ferrari F12berlinetta si zachovává klasickou koncepci pohonné soustavy s motorem uloženým podélně za přední nápravou a pohonem zadních kol a motorem s atmosférickým plněním. Jím se stává atmosféricky plněný, vysokootáčkový vidlicový dvanáctiválec s objemem 6,3 l.

Fascinace | Ferrari

Ferrari 599 GTB Fiorano: nástupce Maranella je na světě

I bez přeplňování dosahuje neuvěřitelného výkonu 740 koní (544 kW) při 8 500 ot./min. a točivého momentu vrcholícího hodnotou 690 Nm při 6 000 ot./min., přičemž již při 2 500 ot./min. je k dispozici 80 %. Omezovač otáček zasahuje až na hranici 8 700 ot./min., za zmínku stojí také měrný výkon 116 koní na litr objemu.

Nový dvanáctiválec je kombinován s dvouspojkovou převodovkou se sekvenčním řazením, s níž model Ferrari F12berlinetta zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,1 s a na 200 km/h za 8,5 s, přičemž mu pomůže vyvinout rychlost nad hranicí 340 km/h. Ačkoli je Ferrari F12berlinetta o plných 120 koní (88 kW) silnější než 599 GTB Fiorano, podařilo se konstruktérům Ferrari údajně snížit průměrnou spotřebu o 30 % na 14,9 l/100 km a emise CO2 z 490 na 350 g/km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér je luxusní i funkční
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Karoserie je lehčí a tužší a zároveň vykazuje nižší odpor vzduchu a zvýšený přítlak ve vysokých rychlostech

Rozložení hmotnosti mezi nápravy se blíží ideálnímu poměru, přičemž na poháněnou zadní nápravu připadá 54 % hmotnosti. Těšit se můžeme nejen na nejnovější generaci brzdové soustavy s uhlíko-keramickými kotouči CCM3, ale také na celou řadu soustav elektronického řízení podvozku včetně adaptivního tlumení SCM-E, elektronické regulace svornosti diferenciálu E-Diff a speciálně odladěných systémů ABS a ESP.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ferrari F12berlinetta se stává vlajkovou lodí automobilky z Maranella

Na tvaru a aerodynamických vlastnostech karoserie nového modelu Ferrari F12berlinetta se podílela karosárna Pininfarina. Společným cílem tvůrců se stalo dosažení co nejnižšího odporu vzduchu (klesl na Cx=0,299) a zároveň co nejvyššího přítlaku (navýšen byl o 76 % na 123 kg při 200 km/h). Svoji zásluhu na tom mají díly měnící aerodynamický profil v závislosti na rychlosti (představeno na Ferrari 458 Italia) i další prvky včetně speciálně tvarované kapoty a aktivního odvětrávání podběhů.

Interiér se vyznačuje snahou konstruktérů o maximální funkčnost a přehlednost ovládacích a kontrolních prvků, přesto však palubní deska vyniká skutečně působivým dojmem, který je kombinací tradičních tvarů volantu nebo ventilačních otvorů, špičkové telematiky a moderních vlivů směřujících k luxusnímu dojmu.

Sériová výroba modelu Ferrari F12berlinetta má být zahájena na sklonku letošního roku a první vozy se ke svým majitelům dostanou na počátku roku následujícího.

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků