Ferrari 250 GTO (1961-1964): (Ne)homologovaná kráska i zvíře

29 komentářů

Antiautomat
15. června • 8:38

Preco sa dnes uz nevyrabaju take pekne auta? Tie tvary su dokonale!!
Ked sa pozriem na tie zhovadilosti, ktore sa vyrabaju dnes, ked idem popri ceste, tak sa na to radsej ani nepozeram.

Fire-man
15. června • 13:13

No takové pěkné auto nebylo běžné ani tehdy. Na druhou stranu takový Jaguar E-Type, nebo třeba Nissan (Datsun) 280 byli běžnější a nevypadají také zle.
Nicméně je pravda, že tohle auto má takové charisma, jaké dnes stěží najdete. Jasně třeba takový Veyron je určitě špičkový výstřelek techniky, na druhou stranu mi příjde tak sterilní jako málo který supersport. K těm povedenějším za dnešní dobu bych zařadil třeba Alfa Romeo 8C

jirka
14. června • 11:12

na tu dobu pěkně výkonný kočárek.

Fantomas
14. června • 12:18

To sice ano, ale bylo to vykoupeno extrémně nízkou životností motoru. Vysoký výkon i otáčky, absence vzduchového filtru,... Tipuju maximálně 30 tisíc km.

Josef
14. června • 13:58

Byl to (a je to) klenot na okruzích i na silnicích. A na klenoty se dnes už pohlíží z jiných hledisek než jestli to vydrží. Pochybuji, že někdo ze sběratelů najede s takovým skvostem víc jak 30 tisíc km vůbec za celý život. Na občasných výjižďkách za krásného počasí takové auto vydrží v pohodě "neomezenou" dobu a "neomezený " kilometrový proběh. Na závodění se skvosty/klenoty nepoužívají a "normální" povožení znamená odebírání pouze malého výkonu a využívání otáček od "volnoběhu" maximálně do cca 50 - 60 procent (..no, občas tedy sešlápnutí plynu na max. otáčky kvůli tomu, jak to krásně "zní"...). Po povožení opětovná pečlivá očista, údržba a konzervace a garážování v klimatizované garáži...

Fantomas
14. června • 15:44

No když se to bere takhle, tak vlastně ani tak výkonný motor není potřeba :-)

Fantomas
14. června • 16:01

Jinak to zkusím. Psal jsi na tu dobu dost výkonný. No a s tím souvisí, že v té době takováto auta (nejen tento jeden typ a nejen Ferrari) měla výkon zaplacený krátkými servisními intervaly a velice nízkou životností motorů. Takže to až tak zázračné nebylo, když to nic nevydrželo.
A protože v té době majitelé ta auta normálně používali, tak se s tím museli potýkat. A moc nadšení z toho asi nebyli.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fire-man
15. června • 13:06

Jestli ten motor vydržel hodinu, tři, pět nebo 100 za provozu je irelevantní. Vydržel závod (závodní víkend). Nic víc nebylo potřeba. Jestli si myslíš, že jiné auta závodili dekádu a do motoru za celou dobu nikdo nehrábl, tak se sakra pleteš.
Je docela běžné že vrcholových disciplínách se po každém závodě motor rozebere, vyčistí, vymění se co je potřeba a dá se zase do kupy. V některých disciplínách mají na závodech víc motorů a mění rovnou celé motory kus za kus "spíš jen pro jistotu". Některé motory se jezdí na plný výkon a vydrží jen pár desítek sekund, než potřebují generálku a přesto by je nikdo neoznačil za nespolehlivé.Jasně pokud stavím autobus nebo nákladní tahač, tak potřebuju abych najel 10 000km ideláně jen s přestávkou na doplnění paliva a motoru to nijak nevadilo. U závoďáku potřebuju vyhrát závod (tedy motor musí vydržet závodní tempo po dobu celého závodu), všechno ostatní je irelevantní.

Fantomas
15. června • 13:17

A v tom je právě ten rozdíl, že já nikde nepíšu, že by šlo o závodní nasazení. Ta nízká životnost se týkala normálního používání, běžného ježdění. A tam je to prostě nevýhoda a to i pro velice bohatého člověka té doby.

Fire-man
15. června • 16:52

Jo, stejně tak každý jiný co si koupil závodní vůz musel počítat s tím, že vydrží jen limitovanou dobu. Pokud jiný závodní vůz, který jezdil 1000mil Indy (nebo 500km na Nordschleife) vydrzel 10 000km nebo více bez jakékoliv údržby, byl zřejmě jen špatně nastaven na využití svého potenciálu. Podobně jako by jste si dal sprint na 100m s tím že sily si rozložíte tak aby jste vydržel 4000m. Sotva by jste vyhrál sprint na 100m pokud rozložíte síly na úplně jiný závod.

Fantomas
15. června • 19:19

Kdo si koupil auto na závodění, ten byl jistě spokojený. Kdo na ježdění, ten s životností asi moc spokojený nebyl.
A jen drobnost. Třikrát jste napsal "by jste". Ale takový obrat v češtině neexistuje, používá se normální byste/abyste.

andrejlm
16. června • 11:20

Kto by si kúpil závodné auto pre bežné potreby? V 60tych rokov malo ferrari aspoň10 modelov minimálne tak exkluzívnych určených pre normálnych ľudí...

Fantomas
16. června • 12:11

Nepíše se žádné tych, ale normálně s tečkou, v 60. rokoch. Tak jednoduché a stejně si všichni pořád vymýšlejí jakési stupidní koncovky. Nechápu.
To o nízké životnosti platí obecně. Ale samozřejmě i normální lidé si kupovali a kupují závodní auta a nezávodí s nimi.

andrejlm
16. června • 19:58

och dobre vzdávam sa :D áno oproti Corolle mal motor asi nižšiu životnosť ale v konkurencii rozhodne nešlo o krehký voz. Neviem s čím to porovnávaš ty ale zákazník dostal s 250 GTO rozhodne z toho najlepšieho čo mohol a to že musel meniť olej častejšie ako je dnes zvykom je úplne bezpredmetné....

andrejlm
15. června • 11:51

ja neviem, ty si si pozeral dakedy úspechy tohoto auta na všetkých slávnych pretekoch sveta? Vyhrávať tieto závody vrátane tých vytrvalostných by nebolo možné keby bolo auto nespoľahlivé. Doporučujem pozrieť video od petrolucius o 250 GTO kde o ňom rozprava Hill jr. a doslova hovorí, že motor mohol bežať 24 hodinový závod a potom ste na ňom mohli ísť ďalších 1000 km domov, tak moc bol motor robustný takže neviem odkiaľ ty berieš info ale nemáš pravdu...To že sa bolo treba o taký motor starať je úplne pochopiteľné a úplne bežné pri závodných autách aj dnes.....

Fantomas
15. června • 13:01

Nevím jak sis přeložil moje příspěvky, ale nepsal jsem nic ani o závodech, ani o nespolehlivosti.

andrejlm
15. června • 13:08

"Takže to až tak zázračné nebylo, když to nic nevydrželo.
A protože v té době majitelé ta auta normálně používali, tak se s tím museli potýkat. A moc nadšení z toho asi nebyli."Vydržalo to dosť a "zázračné" to auto a ten motor byť museli keď boli tak úspešné....A majitelia teda vo väčšine prípadov pretekári či pretekárske tými s nejakou pravidelnou údržbou závodného auta počítali... Či čo som zle preložil na tom že nebol zázračný keď nić nevydržal? Keď ja hovorím že vydržal....

Fantomas
15. června • 13:14

A ja hovorím že nevydržal :-))

andrejlm
15. června • 19:10

tak potom ale hovoríš kravinu

Fantomas
15. června • 19:13

Ty hovoríš kravinu :-))

andrejlm
16. června • 11:16

výborné argumenty... typu ja mám pravdu a hotovo....

Fantomas
16. června • 12:08

A kdopak si s tím asi tak začal? ;-)

Josef
14. června • 17:01

Fantomasi, majitelé takových aut "světské" problémy běžného uživatele nikdy neřešili. Na to měli a mají své "otroky". Pokud skvosty ale náhodou používají každodenně, nemají jen jeden a mohou je často střídat a v podstatě nemají ani problém, když takový auťák i rozbijí někde ve škarpě nebo při srážce na silnici (viz. nedávný případ našeho "kuřecího" magnáta). Koupí klidně nový "klenot"...
Skupina "nadšenců" - fajnšmekrů - sběratelů takové skvosty (zejména historické) používá, jak jsem již uvedl. Nejčastěji se s nimi "laskají" v té klimatizované garáži a občasná projížďka za krásného počasí po "krásné" bezprašné silnici takovým skvostům neuškodí, zejména když je potom opět vypucují a nakonzervují. A o reálný výkon jim vůbec nejde. Na divočení po okruhu, kde potřebují "reálný" výkon, používají úplně jiné "brusy".
Zázračnost této kategorie aut nespočívá v tom, že vydrží ohromné proběhy km v běžném provozu za všech možných povětrnostních podmínek, ale v tom, že vypadají úžasně, mají výjimečné jízdní výkony a vlastnosti a hlavně jsou vyrobeny v omezeném počtu kusů. Je to úplně stejné, jako se šperky, kdy se unikátní briliantové skvosty za desítky milionů korun také nenosí každý den a nikdo u nich nepočítá s opotřebením.
:-)

Fantomas
15. června • 13:12

Auta jsou na používání. Tehdejší majitelé si ani takováto auta nekupovali proto, aby je doma leštili, aby aby s nimi relativně běžně jezdili (o závodění nemluvím, to je zase něco jiného). Nevěřím, že by neřešili životnost. Ač za spoustu peněz, pořád to pro ně bylo auto a mělo sloužit. A nízká životnost motoru musela být obrovský hendikep.
To až dnes se z toho stalo náboženství.

Josef
15. června • 19:21

A jak si myslíš, Fantomasi, že to asi řešili? S autem normálně jezdili a dávali to do servisu k pravidelné údržbě a nic neřešili (ani peníze a ani důvody, co vedlo k případným drobným opravám). Co bylo potřeba, tak v servisu vyměnili a bylo to. Kdo kupuje takové auto, tak řeší prostě jediné - on to auto jednoduše chce. Jinak co se týče kvality, tak ta je bez problému, taková kategorie aut je pořádně dimenzovaná a v běžném provozu (v běžném) používání takové auto (motor, podvozek, brzdy) ani neví, že se vůbec pohybuje. I v současnosti, pokud potkám něco takového krásného a exkluzivního na silnici v provozu, tak s tím majitelé (řidiči) jezdí opatrně a nezažil jsem, že by kolem mne prosvištěli vysokou rychlostí. Pouze jednou v Německu na dálnici mne předjela 911 Carrera rychlostí větší než 250 km/hod. A co se týče prašnosti na silnicích (a čistotě obecně), tak v západní Evropě to je jiné, než u nás na "Východě". Kdo tam pracuje a jezdí, tak to moc dobře ví.

BMW
14. června • 10:21

Pěkný článek, auto je skvost, ale ta cena :-D škoda, že se z auta stalo umění a ten kdo si to koupí, to strčí do výstavky a auto se na silnici nepodívá :(

Fire-man
15. června • 12:55

Jezdí se historická třída vozů GT a jezdí tam i originálni Shelby Cobry, Jaguary, Corvette i Ferrari. Nevím jak teď posledních pár let, ale před pár lety tam jezdilo i minimálně jedno GTOčko. Ale samozřejmě záleží na jakého majitele auto narazí. Většina je ale i tak čas od času vytáhne alespoň na nějakou akci. Závodit s autem za tyhle peníze už je přeci jen velmi drahý koníček.

Martin Motyčka
14. června • 22:45

ty bys s tím jezdil, kdybys za to vypláznul miliardu? B-]

BMW
15. června • 8:03

Auto je stále autem i když stojí miliardu, právě se mi vůbec nelíbí co se z veteránů stává, auto má jezdit aspoň občas, jinak je k ho....

Doporučujeme

Články odjinud