Ferdinand Porsche: jen geniální konstruktér? Nebo i aktivní nacista?

Spory, které nedávno vypukly v liberecké části Vratislavice, rodišti konstruktéra vozů Porsche a VW Ferdinanda Porscheho (1875 – 1951), kolem nové expozice v památníku tohoto rodáka, nabraly na intenzitě…

Podle kritiků schází v expozici věnované životu konstruktéra a jeho vozům zmínky i o jeho temnější stránce života. Obhájci podnikatele a konstruktéra na druhou stranu tvrdí, že Porsche se zajímal jen a jen o techniku a jeho neštěstím bylo pouze to, že se narodil do nesprávné doby.  

Kdo má tedy pravdu?

Podle kanadského historika Roberta Gellatelyho, jednoho z významných odborníků na moderní evropské dějiny, především historii 2. světové války, který důkladně prostudoval archivy v Německu, Rusku a dalších zemích, se pravda přiklání na stranu Porscheho kritiků.

Nabídky „koncernu“ SS se neodmítaly

Porschemu nelze vytýkat, že továrny VW byly zapojené do válečné mašinérie hitlerovského Německa. Jeho problémem podle Gellatelyho bylo to, že byl poměrně aktivní i v politické rovině. Byl členem NSDAP, měl hodnost SS, vyznamenal ho Adolf Hitler.

Jak tvrdí Gellately, VW se prostřednictvím Porscheho ucházel u Himmlera a SS o vězně z koncentračních táborů.

Himmler využíval koncentráky nejen k věznění a likvidaci odpůrců režimu a válečných zajatců z celé Evropy, ale snažil se, aby systém lágrů byl ekonomicky soběstačný a vydělával pro SS peníze.

Proto nabídl vězně německým firmám podílejícím se na válečných zakázkách, a nejen jim. Většina nabídku levné pracovní síly přijímala i s ohledem na to, že jejich zaměstnance pohlcovala stále více a více armáda.

Himmlerova organizace SS pak inkasovala za každého „zapůjčeného“ vězně peníze, přesto to bylo mnohonásobné méně, než by firmy musely vyplácet řádným zaměstnancům.

Nesmělostí netrpěl

Některé iniciativy, jak uvádí Gellately v knize Kdo podporoval Hitlera (Společenský souhlas a režimní nátlak v nacistickém Německu), vycházely osobně od Ferdinanda Porscheho.

Jeho návrh z roku 1942, který podpořil i Hitler, se týkal využití vězeňské práce v plánované slévárně lehkých kovů automobilky.

Gellately poukazuje na to, že při jednáních s SS Porsche „netrpěl nesmělostí a rázně prosazoval vlastní představy“. Pod jeho vedením založil VW koncentrační tábor nazvaný Pracovní vesnice (Arbeitsdorf), který začal fungovat v dubnu 1942, kdy sem přišlo prvních 500 vězňů z hamburského koncentračního tábora Neuengamme.

S vězni se zde zacházelo relativně slušně, dostali jak oblečení, tak lepší stravu. Po vybudování slévárny však putovali v září 1942 opět do Neuengamme (od roku 1938 do roku 1945 prošlo tímto lágrem 106 000 vězňů, z nichž asi polovina zahynula).

I další automobilky…

Problém využívání otrocké vězeňské práce se ale za 2. světové války netýkal jen VW a Porsche. Třeba Mercedes-Benz využil za celé období zhruba 10 tisíc vězňů, další tisíce vězňů pracovaly (spolu s válečnými zajatci) pro BMW při výrobě leteckých motorů.
 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků