Ferdinand Porsche: jen geniální konstruktér? Nebo i aktivní nacista?

Spory, které nedávno vypukly v liberecké části Vratislavice, rodišti konstruktéra vozů Porsche a VW Ferdinanda Porscheho (1875 – 1951), kolem nové expozice v památníku tohoto rodáka, nabraly na intenzitě…

Podle kritiků schází v expozici věnované životu konstruktéra a jeho vozům zmínky i o jeho temnější stránce života. Obhájci podnikatele a konstruktéra na druhou stranu tvrdí, že Porsche se zajímal jen a jen o techniku a jeho neštěstím bylo pouze to, že se narodil do nesprávné doby.  

Kdo má tedy pravdu?

Podle kanadského historika Roberta Gellatelyho, jednoho z významných odborníků na moderní evropské dějiny, především historii 2. světové války, který důkladně prostudoval archivy v Německu, Rusku a dalších zemích, se pravda přiklání na stranu Porscheho kritiků.

Nabídky „koncernu“ SS se neodmítaly

Porschemu nelze vytýkat, že továrny VW byly zapojené do válečné mašinérie hitlerovského Německa. Jeho problémem podle Gellatelyho bylo to, že byl poměrně aktivní i v politické rovině. Byl členem NSDAP, měl hodnost SS, vyznamenal ho Adolf Hitler.

Jak tvrdí Gellately, VW se prostřednictvím Porscheho ucházel u Himmlera a SS o vězně z koncentračních táborů.

Himmler využíval koncentráky nejen k věznění a likvidaci odpůrců režimu a válečných zajatců z celé Evropy, ale snažil se, aby systém lágrů byl ekonomicky soběstačný a vydělával pro SS peníze.

Proto nabídl vězně německým firmám podílejícím se na válečných zakázkách, a nejen jim. Většina nabídku levné pracovní síly přijímala i s ohledem na to, že jejich zaměstnance pohlcovala stále více a více armáda.

Himmlerova organizace SS pak inkasovala za každého „zapůjčeného“ vězně peníze, přesto to bylo mnohonásobné méně, než by firmy musely vyplácet řádným zaměstnancům.

Nesmělostí netrpěl

Některé iniciativy, jak uvádí Gellately v knize Kdo podporoval Hitlera (Společenský souhlas a režimní nátlak v nacistickém Německu), vycházely osobně od Ferdinanda Porscheho.

Jeho návrh z roku 1942, který podpořil i Hitler, se týkal využití vězeňské práce v plánované slévárně lehkých kovů automobilky.

Gellately poukazuje na to, že při jednáních s SS Porsche „netrpěl nesmělostí a rázně prosazoval vlastní představy“. Pod jeho vedením založil VW koncentrační tábor nazvaný Pracovní vesnice (Arbeitsdorf), který začal fungovat v dubnu 1942, kdy sem přišlo prvních 500 vězňů z hamburského koncentračního tábora Neuengamme.

S vězni se zde zacházelo relativně slušně, dostali jak oblečení, tak lepší stravu. Po vybudování slévárny však putovali v září 1942 opět do Neuengamme (od roku 1938 do roku 1945 prošlo tímto lágrem 106 000 vězňů, z nichž asi polovina zahynula).

I další automobilky…

Problém využívání otrocké vězeňské práce se ale za 2. světové války netýkal jen VW a Porsche. Třeba Mercedes-Benz využil za celé období zhruba 10 tisíc vězňů, další tisíce vězňů pracovaly (spolu s válečnými zajatci) pro BMW při výrobě leteckých motorů.
 

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 41 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků