FERAT2: Unikátní český motocykl

Příběh krvelačného monstra na kolech pokračuje….

Na začátku všeho byla vize a sen. Sen postavit dokonalý a výkonný motocykl bez kompromisů a bez hranic. Ultimativní stroj z těch nejušlechtilejších materiálů a dostupných komponent, které jsou jinak královskou výsadou nejrychlejších závodních speciálů na světě! Vytvořit pro 25 vybraných motocyklových nadšenců a sběratelů jedinečný designový a technický skvost.

“Hlavní inspiraci pro celý projekt jsme našli ve filmu Upír z Feratu předního českého režiséra Juraja Herze a držitele Oscara pana Theodora Pištěka. Příběh auta, které je ve všech směrech absolutně odlišné, má extravagantní design a konkurenci deklasuje v každém závodě, byl fascinující. Auto, co jezdí na krev. Auto, co vyvolává v pilotovi závislost!“ říká Ondřej Hrůza, který přinesl prvotní myšlenku na realizaci takto ultimativního stroje a je hybnou silou projektu. Jsme velmi potěšeni, že nás oba hlavní tvůrci kultovního snímku podpořili a dokonce se stali kmotry celého projektu.“

Světový unikát s kódovým označením FERAT 2 vznikal více než rok. Tým českých vývojářů a konstruktérů strávil více než 5 000 hodin vývojem a testováním pro dosažení co nejnižší hmotnosti postaveného stroje. Na stavbě FERATu 2 se podíleli přední čeští specialisté svého oboru a také několik světových společností.

Design je dílem MgA. Romana Šimčíka, který pracoval pro ŠKODA Auto a v současnosti se prioritně věnuje designérské práci pro PORSCHE a AMG. Návrh, vývoj, konstrukci a celou výrobu stroje FERAT 2 pak zajišťuje speciální tým motocyklových stavitelů a úpravců FERAT Engineering - FSB Motor Works.

Výsledkem je unikátní motocykl, který je ze 70% vyroben ručně.

“Při výrobě jsme nedělali žádné kompromisy, na stavbu motocyklu jsme používali pouze nejkvalitnější a nejlehčí dostupné materiály jako je karbon, titan nebo vysokopevnostní dural”, říká Lubor Kos, ředitel celého projektu.

FERAT 2 – technické a funkční zajímavosti

Srdcem stroje FERAT 2 je vidlicový, kapalinou a olejem chlazený dvouválec Ducati Testastretta II o objemu 1198cm3. Jeden z nejvýkonnějších motocyklových dvouválců na světě, který svými rozměry a dokonale kompaktními tvary nijak neomezuje konstrukci sportovního motocyklu, v případě FERATu 2 s inovovaným sacím traktem a extravagantně řešeným výfukovým systémem. Nová je také řídicí jednotka, software pro vstřikování a palivové mapy. Systém umožňuje jezdci použít tří různých palivových map podle jízdního režimu - City, Road a Race.  Vidlicový dvouválec s desmodromickým rozvodem, vyvinutý původně pro závodní superbiky, byl od začátku projektu jasnou volbou. Na světě není jiný druh motoru, který by dokázal tak mocně rozdráždit lidské smysly…

Příhradový rám prošel nejprve odlehčovací kúrou, následně se stal nosnou platformou pro většinu komponent, které plní životně důležité funkce motocyklu. Žádné držáky a mezikusy navíc, žádný zbytečný spojovací materiál. Základní povrchovou úpravou rámů a typickým znakem pro motocykly Ferat 2 je lesklý chrom.

Na špičkových jízdních vlastnostech se podílela společnost Öhlins, světově nejznámější výrobce tlumičů a podvozkových komponent. Inženýři Öhlinsu ušili zásadní podvozkové komponenty Feratu 2 přímo na míru. Na mrštnosti a ovladatelnosti stroje se významnou měrou podepsalo i soustředění hmotnostně náročných součástí (klika motoru, olejový chladič, baterie…) do jednoho místa, nejnižšího bodu motocyklu pod předním válcem motoru.

Ergonomie motocyklu je samostatnou kapitolou. Pro dokonalý pocit z jízdy musí pilot se strojem doslova srůst. Proto se funkční prvky každého kusu vyrábí přímo podle postavy daného zákazníka. Volitelné jsou šířka i sklon řídítek, výška a tvrdost sedla, poloha stupaček, stejně jako řadicí a brzdové páky.

Zvýšení výkonu pohonné jednotky je jedna věc, podstatně důležitějším parametrem je extrémně nízká hmotnost. I přes to, že pro pohon používáme kapalinou chlazený čtyřtakt o objemu takřka 1200 cm3, dokázali jsme docílit snížení hmotnosti minimalizací počtu dílů a komponent, a především vývojem a výrobou vlastních dílů z ultralehkých materiálů.

Tovární Ducati Diavel, z jehož základních stavebních prvků FERAT 2 vychází, má suchou hmotnost 210 kg a uváděný maximální výkon 162 koní. FERAT 2 se pyšní suchou hmotností 169 kg a maximálním výkonem 169 koní! To je hmotnostní rozdíl přes 40 kg!!!

Světově unikátní a velmi náročná je použitá technologie výroby všech karbonových komponentů. Ta umožňuje kombinaci dvou různých karbonových tkanin v jedné vrstvě s velmi přesnou návazností na sebe. Finální výrobky jsou pak nejen dokonale funkční, ale hlavně designově jedinečné a nenapodobitelné. K nejvýraznějším stavebním prvkům motocyklu FERAT 2 patří rozhodně celokarbonová kola, která byla pro Ferat 2 speciálně vyvinuta a jsou homologována pro silniční provoz. Zadní ráfek o šířce 8.5 palce v překládaném karbonu obutý do pneumatiky široké 240mm je dokonalý, designově technický prvek, který na žádném jiném motocyklu nenajdete. Pneumatiky Pirelli Diablo Rosso na prototypu 01 jasně dokazují, že i s touto opravdu extrémní zadní pneumatikou lze dostat motocykl velmi jednoduše a bezpečně až do hraničních náklonů.

Šestirychlostní převodový systém je vybaven tzv. „quick shifterem“, umožňujícím při jízdě přímé rychlé řazení bez použití ruční páky spojky.  Samotná spojka je uložená v oleji a „antihopping“ doplňuje kvůli lepší trakci ještě systém tlumení rázů. Brzdový systém je složen z komponent od několika dodavatelů. Dlouho se testoval a obměňoval. Poslední, zatím nejdokonalejší verze, se pyšní přívlastky Brembo Racing, Braking a BrakeTech U.S.A. Základ od italského výrobce Brembo byl použit kvůli nastavitelnému systému ABS, se kterým máme ty nejlepší zkušenosti a který jsme FERATu nechtěli odepřít.

Vlastní, výrazně zjednodušený chladicí systém pracující pouze s jedním speciálním hliníkovým chladičem umístěným atypicky vlevo od motoru. Bezklíčové „handsfree“ startování motocyklu, jehož součástí je i spolehlivý imobilizér.

Ferat 2 je první stroj, který v základu používá dokonalá zpětná zrcátka strojově frézovaná z jednoho kusu duralu. Každého zaujmou zlatou odrazovou plochou.

Sedadlo lze sundat během okamžiku. Pod ním se skrývá malý úložný prostor z karbonu na osobní věci jezdce, které mohou při jízdě trochu překážet. Součástí této praktické schránky je i USB slot pro dobíjení mobilního telefonu.

Motocykl je vybaven dvěma miniaturními LCD informačními panely. Na hlavním, který je čistě vsazen přímo do středu těla řídítek, má jezdec k dispozici veškeré důležité aktuální jízdní údaje. Na doplňkovém, umístěném v přední části nádrže, pak může sledovat a upravovat další funkce palubního počítače.

Osvětlení motocyklu FERAT 2 kombinuje vysokosvítivé LED diody a klasické halogenové žárovky. Přední světlomet usazený do karbonové masky má hodně atypický, eliptický tvar. Dálkový halogen doplňuje navíc velmi výkonný LED projektor integrovaný v rámu stroje. Motocykl je vybaven obousměrnými blikači ukrytými v koncích rukojetí.

FERAT 2 – 25 kusová limitovaná edice

Projekt Ferat 2 sází na exkluzivitu maximálně garantovanou svým klientům. Motocyklů s názvem a obchodní značkou Ferat 2 bude vyrobeno pouze 25 kusů pro celý svět.

Vzhledem k tomu, že výroba FERAT 2 je ze sedmdesáti procent ruční práce, doba dodání jednoho kusu je 9 kalendářních měsíců.

Veškerý základní a provozní servis motocyklů FERAT 2 bude zajištěn v síti dealerství a autorizovaných opraven motocyklů Ducati po celém světě. Složitější opravy vyřeší naši mechanici, které dokážeme poslat kamkoli na světě se speciální výbavou. Dojde-li k většímu poškození (například při pádu, či srážce), přepraví se motocykl na opravu k nám do České republiky, kde se o vše potřebné postaráme.

MOTOR
Ducati Testastretta II; kapalinou a olejem chlazený dvouválec do L s úhlem válců 90°, desmodromický ventilový rozvod DOHC, 4V na válec, objem 1198 cm3, vrtání x zdvih 106 x 67.9 mm

MAXIMÁLNÍ VÝKON MOTORU
124 kW (169 k)

MAXIMÁLNÍ TOČIVÝ MOMENT
144 Nm

LADĚNÍ
Řídící jednotka FERAT Engineering, remaping ECU

Nový airbox a sání FERAT Engineering

Výfuky konstrukce FERAT Engineering

PŘEVODOVKA
6stupňová, quick shifter, sekundární převod řetězem, zadní rozeta a antihopping systém

RÁM
Příhradový z ocelových trubek, modifikace FERAT Engineering

PŘEDNÍ VIDLICE
Plně nastavitelná USD vidlice Öhlins FGRT 301

ZADNÍ KYVNÁ VIDLICE  
Hliníkový tlakový odlitek, modifikace FERAT Engineering, zadní tlumící jednotka plně nastavitelná, základ Öhlins DU110, modifikace FERAT Engineering

ROZMĚRY MOTOCYKLU
Délka 2 257 mm   /   Výška 1 192 mm   /   Výška sedla 725 mm   /   Rozvor 1 590 mm

SUCHÁ HMOTNOST  
169 kg

MAXIMÁLNÍ RYCHLOST
270 km/h

KOLA
Sedmipaprsková, celokarbonová s homologací pro provoz na pozemních komunikacích v zemích EU, zakázková výroba

- O 40 % nižší tření, než u kovaných duralových kol používaných u superbiků
- O 60 % méně rotující hmotnosti
- Celkově menší vibrace, stabilnější chování motocyklu v zatáčkách
- Lepší akcelerace

PNEUMATIKY
Vpředu  120/70 ZR17“
Vzadu    240/45 ZR17“

BRZDY
Nastavitelný a vypínatelný systém ABS Brembo

Vpředu: 2x plovoucí kotouč BrakeTech SBK Ferat 320 mm, 2x radiální čtyřpístkový třmen Brembo Monoblock
Vzadu: 1x pevný kotouč Braking 250 mm, 1x dvoupístkový třmen Brembo

BODY KIT
Benzínová nádrž, podsedlová část, přední maska, blatníky, kryty pod motorem, kryt chladiče, základ sedla „karbon dvou barev“ - návrh a modely FERAT Engineering

PŘÍSLUŠENSTVÍ
Chladič výroba FERAT Engineering

Řidítka + uchycení FERAT Engineering

90 % spojovacího materiálu z pevnostního titanu

ZÁKLADNÍ CENA
75 000 Euro bez DPH (2.070.000 bez DPH / 1EUR/27,6Kč)

Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků