Fanoušci Barum Rally se těší na návrat erzety jménem Maják

Slavná mezinárodní automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín, která se jede opět jako součást mistrovství Evropy, Intercontinental Rally Challenge a zároveň i Mezinárodní mistrovství ČR, se koná až za měsíc (26.-28. 8.). Už nyní se ale fanoušci rallye mohou těšit na lahůdku, kterou v 41. ročníku tradičního podniku představuje návrat legendární rychlostní zkoušky s názvem Maják.

Poprvé se jel tento úsek v roce 1977 a během osmdesátých let se Maják stal základním pilířem tratě. Mezi dnešními diváky už ale nemusí být tolik pamětníků, kteří zažili průjezdy soutěžních vozů, jako byla Škoda 130, v náročné levé zatáčce u Majáku, nebo v divácky oblíbené pasáži u malenovického hradu s pověstným vracákem. Fanoušci si budou moci oživit i náročné odbočení po rychlém příjezdu v kultovní části zvané Prohled.

Klepněte pro větší obrázek

Naposledy se na klasickém úseku ze Zlína do Oldřichovic jelo v roce 1991, kdy se startovalo v blízkosti zimního stadionu. Ještě v následujících dvou letech zlínští pořadatelé zařadili alespoň zkrácený úsek Prohled se startem v Malenovicích, nicméně legenda s názvem Maják se ve své klasické podobě na dlouhá léta odmlčela.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Doba, kdy se vracely pozemky původním majitelům, rallye nepřála. Při jednání s Lesní správou, které většina pozemků v okolí měřeného úseku Maják patří, nám až letos pomohlo nové vedení zlínského magistrátu. To je posun proti minulosti, kdy radnice návratu rallye do těchto míst nebyla právě nakloněná,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí Barum Rally Roman Ordelt.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Archivní snímky z rychlostní zkoušky Maják v rámci Barum Rally.   Foto Pavel Šavara

Za dvacet let bez závodění vystřídal na rychlostní vložce Maják původní hrubozrný asfalt nový hladší povrch. „Kouzlo erzety je kromě vzpomínek na slavnou minulost a veliké divácké návštěvy i v tom, že téměř polovina trati je ze Zlína dostupná městskou hromadnou dopravou,“ sdělil mluvčí o zkoušce, která měří téměř 23 kilometrů a z poloviny se jede v lesním terénu.

Z generace dnešních soutěžních jezdců už tento úsek kromě Václava Arazima nemůže nikdo znát. „Pamatují to ale tátové Pavla Valouška a Venci Pecha, kteří se tam něco nazávodili,“ dodal Ordelt. Maják se této pasáži říká proto, že u startu nad Zlínem stojí na kopci Tlustá hora vysílač. Podle něj se pak začalo říkat i měřenému úseku.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků