Fanoušci Barum Rally se těší na návrat erzety jménem Maják

Slavná mezinárodní automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín, která se jede opět jako součást mistrovství Evropy, Intercontinental Rally Challenge a zároveň i Mezinárodní mistrovství ČR, se koná až za měsíc (26.-28. 8.). Už nyní se ale fanoušci rallye mohou těšit na lahůdku, kterou v 41. ročníku tradičního podniku představuje návrat legendární rychlostní zkoušky s názvem Maják.

Poprvé se jel tento úsek v roce 1977 a během osmdesátých let se Maják stal základním pilířem tratě. Mezi dnešními diváky už ale nemusí být tolik pamětníků, kteří zažili průjezdy soutěžních vozů, jako byla Škoda 130, v náročné levé zatáčce u Majáku, nebo v divácky oblíbené pasáži u malenovického hradu s pověstným vracákem. Fanoušci si budou moci oživit i náročné odbočení po rychlém příjezdu v kultovní části zvané Prohled.

Klepněte pro větší obrázek

Naposledy se na klasickém úseku ze Zlína do Oldřichovic jelo v roce 1991, kdy se startovalo v blízkosti zimního stadionu. Ještě v následujících dvou letech zlínští pořadatelé zařadili alespoň zkrácený úsek Prohled se startem v Malenovicích, nicméně legenda s názvem Maják se ve své klasické podobě na dlouhá léta odmlčela.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Doba, kdy se vracely pozemky původním majitelům, rallye nepřála. Při jednání s Lesní správou, které většina pozemků v okolí měřeného úseku Maják patří, nám až letos pomohlo nové vedení zlínského magistrátu. To je posun proti minulosti, kdy radnice návratu rallye do těchto míst nebyla právě nakloněná,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí Barum Rally Roman Ordelt.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Archivní snímky z rychlostní zkoušky Maják v rámci Barum Rally.   Foto Pavel Šavara

Za dvacet let bez závodění vystřídal na rychlostní vložce Maják původní hrubozrný asfalt nový hladší povrch. „Kouzlo erzety je kromě vzpomínek na slavnou minulost a veliké divácké návštěvy i v tom, že téměř polovina trati je ze Zlína dostupná městskou hromadnou dopravou,“ sdělil mluvčí o zkoušce, která měří téměř 23 kilometrů a z poloviny se jede v lesním terénu.

Z generace dnešních soutěžních jezdců už tento úsek kromě Václava Arazima nemůže nikdo znát. „Pamatují to ale tátové Pavla Valouška a Venci Pecha, kteří se tam něco nazávodili,“ dodal Ordelt. Maják se této pasáži říká proto, že u startu nad Zlínem stojí na kopci Tlustá hora vysílač. Podle něj se pak začalo říkat i měřenému úseku.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků