Fanoušci Barum Rally se těší na návrat erzety jménem Maják

Slavná mezinárodní automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín, která se jede opět jako součást mistrovství Evropy, Intercontinental Rally Challenge a zároveň i Mezinárodní mistrovství ČR, se koná až za měsíc (26.-28. 8.). Už nyní se ale fanoušci rallye mohou těšit na lahůdku, kterou v 41. ročníku tradičního podniku představuje návrat legendární rychlostní zkoušky s názvem Maják.

Poprvé se jel tento úsek v roce 1977 a během osmdesátých let se Maják stal základním pilířem tratě. Mezi dnešními diváky už ale nemusí být tolik pamětníků, kteří zažili průjezdy soutěžních vozů, jako byla Škoda 130, v náročné levé zatáčce u Majáku, nebo v divácky oblíbené pasáži u malenovického hradu s pověstným vracákem. Fanoušci si budou moci oživit i náročné odbočení po rychlém příjezdu v kultovní části zvané Prohled.

Klepněte pro větší obrázek

Naposledy se na klasickém úseku ze Zlína do Oldřichovic jelo v roce 1991, kdy se startovalo v blízkosti zimního stadionu. Ještě v následujících dvou letech zlínští pořadatelé zařadili alespoň zkrácený úsek Prohled se startem v Malenovicích, nicméně legenda s názvem Maják se ve své klasické podobě na dlouhá léta odmlčela.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Doba, kdy se vracely pozemky původním majitelům, rallye nepřála. Při jednání s Lesní správou, které většina pozemků v okolí měřeného úseku Maják patří, nám až letos pomohlo nové vedení zlínského magistrátu. To je posun proti minulosti, kdy radnice návratu rallye do těchto míst nebyla právě nakloněná,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí Barum Rally Roman Ordelt.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Archivní snímky z rychlostní zkoušky Maják v rámci Barum Rally.   Foto Pavel Šavara

Za dvacet let bez závodění vystřídal na rychlostní vložce Maják původní hrubozrný asfalt nový hladší povrch. „Kouzlo erzety je kromě vzpomínek na slavnou minulost a veliké divácké návštěvy i v tom, že téměř polovina trati je ze Zlína dostupná městskou hromadnou dopravou,“ sdělil mluvčí o zkoušce, která měří téměř 23 kilometrů a z poloviny se jede v lesním terénu.

Z generace dnešních soutěžních jezdců už tento úsek kromě Václava Arazima nemůže nikdo znát. „Pamatují to ale tátové Pavla Valouška a Venci Pecha, kteří se tam něco nazávodili,“ dodal Ordelt. Maják se této pasáži říká proto, že u startu nad Zlínem stojí na kopci Tlustá hora vysílač. Podle něj se pak začalo říkat i měřenému úseku.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků