Fabia RS: malý naftový „sporťák“ (velký test)

Fabia RS mne příjemně překvapila. Upravený podvozek a šestnáctky drží jako přibité, naftový motor má solidní akceleraci a pružnost. Na testovanou červenou Fabii se zraky kolemjdoucích lepily jako mouchy na mucholapku.
Seznam kapitol
  1. Trocha historie, prodloužená Fabia, pořádná kola
  2. Znaky VRS, drobné vnější znaky, diesel pod kapotou
  3. Zvuk, převodové stupně, zrychlení a pružnost, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, tmavý interiér
  5. Drobnosti v interiéru, pohodlí vzadu, příplatková výbava, parametry

Nejrychlejší Fabia

RS je nejrychleji uhánějící Fabií, jakou kdy mateřská Škoda vypustila na silnici. Dosud plnil úlohu nejrychlejšího vozu model s benzínovým dvoulitrem o výkonu 85 kW a maximálním točivým momentem 172 Nm. Ta dosáhne stokilometrové rychlosti za 9,9 sekundy; Fabia RS je na této hranici o tři desetiny sekundy dříve. Rozdíl nepatrný, ale je tu. Fabia RS je také první Fabií, která má papírovou nejvyšší rychlost vyšší než 200 km/h; samozřejmě přes dvě stovky se dostanete bez problému i s dvoulitrem, stejně jako se přes ni dokáže dostat i model s motorem 1,9 TDI 74 kW.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fabia RS před jedním obchodním domem. Za tu dobu, co jsem nakupoval,
si ji prohlédla pěkná řádka lidiček

Prodlouženo na čtyři metry

Fabia RS má zajímavou minulost – vznikla kvůli homologaci speciálu WRC, kterým Škoda nahradila model Octavia. Bohužel pro Škodovku je klasická Fabia kratší než čtyři metry (3960 mm), a pro homologaci speciálu je nutné, aby sériový základ byl dlouhý alespoň ony čtyři metry. Fabia RS proto nabrala na délce, ovšem ne v místě pro cestující, ale nárazníky a spoilery. Proto vypadá mohutněji a svalnatěji než běžná verze. A protože bylo nutné, aby na silnici jezdilo alespoň 2500 vozů, nasadila Škoda na RS poměrně nízkou cenu, aby jich požadovaný počet na trh umístila co nejdříve.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přední nárazník je prodloužený a doplněný spoilerem. Škoda jen, že chybí běžné ochranné lišty.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Z profilu je jsou patrná zejména velká kola a rovněž jiný nárazník. Zádi pak dominuje křídlo
a koncovka výfuku

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Myslím, že mohutnější předek vzhledu Fabie pomohl

Není nad dobrou šestnáctku

Fabia RS se ale od běžné verze neliší jen mohutnějšími spoilery; asi nejviditelnější změnou jsou šestnáctipalcová kola s šířkou 6,5 palce s deseti paprsky. Design je opravdu povedený a připomíná kola Octavie RS (ta jsou u liftbacku dokonce sedmnáctipalcová). Pod disky se skrývají kotoučové brzdy na obou nápravách se zelenými třmeny, jak je běžné u WRC a koneckonců i Octavie RS. Kola jsou obuta do pneumatik 205/45, profil je tedy skutečně nízký, což hodně přispívá stabilitě v zatáčkách (už patnáctky sedí nadmíru dobře). Mimochodem, gumy značky Michelin asi nejsou právě dvakrát levné.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
16" kolo je velmi efektní a přispívá celkovému sportovnímu vzhledu
--- Malé pravé zrcátko je stálý neduh Fabií

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Trocha historie, prodloužená Fabia, pořádná kola
  2. Znaky VRS, drobné vnější znaky, diesel pod kapotou
  3. Zvuk, převodové stupně, zrychlení a pružnost, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, tmavý interiér
  5. Drobnosti v interiéru, pohodlí vzadu, příplatková výbava, parametry
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků