Fabia RS: malý naftový „sporťák“ (velký test)

Fabia RS mne příjemně překvapila. Upravený podvozek a šestnáctky drží jako přibité, naftový motor má solidní akceleraci a pružnost. Na testovanou červenou Fabii se zraky kolemjdoucích lepily jako mouchy na mucholapku.
Seznam kapitol
  1. Trocha historie, prodloužená Fabia, pořádná kola
  2. Znaky VRS, drobné vnější znaky, diesel pod kapotou
  3. Zvuk, převodové stupně, zrychlení a pružnost, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, tmavý interiér
  5. Drobnosti v interiéru, pohodlí vzadu, příplatková výbava, parametry

Nejrychlejší Fabia

RS je nejrychleji uhánějící Fabií, jakou kdy mateřská Škoda vypustila na silnici. Dosud plnil úlohu nejrychlejšího vozu model s benzínovým dvoulitrem o výkonu 85 kW a maximálním točivým momentem 172 Nm. Ta dosáhne stokilometrové rychlosti za 9,9 sekundy; Fabia RS je na této hranici o tři desetiny sekundy dříve. Rozdíl nepatrný, ale je tu. Fabia RS je také první Fabií, která má papírovou nejvyšší rychlost vyšší než 200 km/h; samozřejmě přes dvě stovky se dostanete bez problému i s dvoulitrem, stejně jako se přes ni dokáže dostat i model s motorem 1,9 TDI 74 kW.

 
Fabia RS před jedním obchodním domem. Za tu dobu, co jsem nakupoval,
si ji prohlédla pěkná řádka lidiček

Prodlouženo na čtyři metry

Fabia RS má zajímavou minulost – vznikla kvůli homologaci speciálu WRC, kterým Škoda nahradila model Octavia. Bohužel pro Škodovku je klasická Fabia kratší než čtyři metry (3960 mm), a pro homologaci speciálu je nutné, aby sériový základ byl dlouhý alespoň ony čtyři metry. Fabia RS proto nabrala na délce, ovšem ne v místě pro cestující, ale nárazníky a spoilery. Proto vypadá mohutněji a svalnatěji než běžná verze. A protože bylo nutné, aby na silnici jezdilo alespoň 2500 vozů, nasadila Škoda na RS poměrně nízkou cenu, aby jich požadovaný počet na trh umístila co nejdříve.

 
Přední nárazník je prodloužený a doplněný spoilerem. Škoda jen, že chybí běžné ochranné lišty.

   
Z profilu je jsou patrná zejména velká kola a rovněž jiný nárazník. Zádi pak dominuje křídlo
a koncovka výfuku

 
Myslím, že mohutnější předek vzhledu Fabie pomohl

Není nad dobrou šestnáctku

Fabia RS se ale od běžné verze neliší jen mohutnějšími spoilery; asi nejviditelnější změnou jsou šestnáctipalcová kola s šířkou 6,5 palce s deseti paprsky. Design je opravdu povedený a připomíná kola Octavie RS (ta jsou u liftbacku dokonce sedmnáctipalcová). Pod disky se skrývají kotoučové brzdy na obou nápravách se zelenými třmeny, jak je běžné u WRC a koneckonců i Octavie RS. Kola jsou obuta do pneumatik 205/45, profil je tedy skutečně nízký, což hodně přispívá stabilitě v zatáčkách (už patnáctky sedí nadmíru dobře). Mimochodem, gumy značky Michelin asi nejsou právě dvakrát levné.

 
16" kolo je velmi efektní a přispívá celkovému sportovnímu vzhledu
--- Malé pravé zrcátko je stálý neduh Fabií

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Škoda Fabia 1.4
Rok výroby: 2008
Stav: 133 938 km
Cena: 90 000 Kč
Škoda Fabia 1.2
Rok výroby: 2003
Stav: 106 092 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2009
Stav: 119 313 km
Cena: 75 000 Kč
Mazda6 Wagon AWD vs. Škoda Superb Combi 4x4: Otázka priorit

Škoda Superb Combi vs. Mazda6 Wagon

Říká se, že když dva dělají totéž, není to totéž. Mazda6 a Škoda Superb to jednoznačně dokazují. I když oba míří do stejného segmentu, v praxi se od sebe dost výrazně liší.

9.  2.  2016 | Lukáš Dittrich | 125 příspěvků
Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Land Rover Defender

Trh s automobily se neustále mění, ale odjakživa jsem byl zvyklý na to, že když se podívám do ceníků Land Roveru, vždy tam najdu Defender. Tahle jistota je minulostí. Po šedesáti osmi letech...

4.  2.  2016 | Lukáš Dittrich | 23 příspěvků
Test ojetiny Hyundai ix35: Potěší spolehlivými diesely, zklame při jízdě

Ojeté Hyundai ix35

Nošovické SUV bylo nahrazeno novou generací pojmenovanou Tucson. Model ix35 tak nyní čeká bazarová kariéra.

2.  2.  2016 | Dalibor Žák | 54 příspěvků