Letošní vozy F1 jsou i kvůli větším pneumatikám o 20 centimetrů širší

Letošní vozy F1 jsou i kvůli větším pneumatikám o 20 centimetrů širší

F1 o moc napínavější nebude. Známe 5 důvodů, proč se nebude předjíždět

Formule 1 vkročila v neděli prvním závodem do nové sezony. Od značně přepracovaných vozů fanoušci očekávali mnoho předjíždění a atraktivních soubojů. Z tohoto pohledu pro ně byla úvodní velká cena hořkým zklamáním.

Nové monoposty Formule 1 se začaly odhalovat už v únoru a nutno říct, že po letech experimentování vypadají opět dravě. Jenže design není všechno a přepracování vozů, které mělo zajistit více soubojů a předjíždění, se minulo účinkem. V prvním závodě sezony ho totiž bylo žalostně málo.

Fanoušek u televizní obrazovky musel dávat hodně velký pozor, aby během úvodního podniku v Austrálii alespoň nějaké předjetí na závodní dráze zaregistroval. V údajích statistického webu Forix dokonce stojí, že během závodu došlo na trati pouze k třem předjetím! Vybrali jsme pro vás pětici hlavních důvodů, proč je předjíždění v tomto roce ještě obtížnější.

1. Širší vozy

Kvůli větším pneumatikám a přepracovaným aerodynamickým prvkům jsou vozy nyní o 20 centimetrů širší. Během soubojů kolo na kolo je tudíž na trati mnohem méně místa. Na australském okruhu, který je složen z civilních komunikací, je to problém. A to raději nepřemýšlíme nad tím, jaké trable to pro závodníky bude znamenat v uzounkých uličkách Monaka.

01.jpg

Pokračování 2 / 5

2. Brzdné zóny

Letošní monoposty jsou rychlejší a mají vyšší přítlak. Kvůli tomu došlo k rozšíření brzdových kotoučů o čtyři milimetry. V některých pasážích okruhů to může zkrátit brzdnou zónu, ve které jsou šance na předjíždění velké.

02.jpg

Pokračování 3 / 5

3. Turbulentní vzduch

Jezdci se společně s novými vozy musí vypořádat také s velkým množstvím turbulentního vzduchu, kvůli kterému je celkové řízení monopostu náročnější. Namísto snahy o předjížděcí manévr se tak musí soustředit zejména na to, aby svou formuli udrželi na závodní dráze. 

04.jpg

Pokračování 4 / 5

4. Pneumatiky

Před samotným předjetím je potřeba soupeře nejdříve dojet. Jezdci se však může stát, že za oponentem zůstane několik kol zaseknutý. Robustnější pneumatiky znamenají, že je opotřebení gum při jízdě za jiným monopostem mnohem rychlejší. To snižuje výkon vozu i šance na předjetí.

03.jpg

Pokračování 5 / 5

5. DRS

Systém DRS zatím zůstává velkou neznámou, protože trať v Austrálii není typickým závodním okruhem. DRS je prvek, kterým jezdec otevře zadní přítlačné křídlo, pokud je jednu sekundu za soupeřem. To zvyšuje jeho šanci na předjetí. Jenže podle Alda Costy, technického ředitele Mercedesu, bude účinnost systému s nižšími a širšími zadními křídly o poznání menší.

První závod v australském Melbourne byl na předjížděcí manévry skutečně chudý, fanoušky potěšil alespoň následující souboj hned tří závodníků - Fernanda Alonsa, Nica Hülkenberga a Estebana Ocona. Šanci na reparát bude mít šampionát F1 za čtrnáct dní v Číně, kde se bude závodit na regulérním závodním okruhu. Dočkáme se tentokrát vícero soubojů?

Doporučujeme

Články odjinud