EY: Češi chtějí mít auto přesně podle svých představ

  • Na vůz přesně podle svých představ si Češi rádi počkají, čtyři z pěti si chtějí vybrat přímo u obchodníka
  • Nejčastějšími zájemci o koupi auta jsou mladí lidé ve věku 20-29 let
  • Testovací jízda je pro Čechy nutností, 57 % dotázaných by si vůz rádo vyzkoušelo i v extrémních situacích v zážitkovém centru
  • Obchodníka, od kterého si své auto koupíme, vybíráme nejčastěji podle doporučení od známých (35 %).
  • 55 % Čechů zvažuje nákup elektromobilu, čtvrtina si dokáže představit
    i nákup autonomního vozu. Překážkou může být vysoká cena

Praha, 24. května 2016Češi si vybírají auto zejména podle jeho ceny. Chtějí mít možnost srovnat více nabídek a o ceně vyjednávat (83 %). Především majitelé nových vozů dávají přednost svým oblíbeným značkám, až třetina z nich značku uvádí jako nejdůležitější faktor při volbě nového auta (29 %). Češi si na auto potrpí a chtějí ho mít přesně podle představ. 82 % zákazníků stále považuje za ideální místo pro nákup automobilů klasickou prodejnu, online nákup preferují pouze 2 % respondentů. Nebráníme se novým technologiím, ve velkém zvažujeme nákup elektromobilu (55 %), či uvítáme možnost automatické komunikace vozu se servisem (58 %). Nejčastějšími zájemci o koupi auta jsou mladí lidé ve věku 20-29 let. Výrazně častěji ale volí vůz ojetý a rozhodují se podle ceny a výbavy, starší zájemci mají častěji vybraný konkrétní model. Vyplývá to z exkluzivního reprezentativního průzkumu poradenské společnosti EY o nákupních zvyklostech českých řidičů.

Nepřekvapí, že nejdůležitějším kritériem pro výběr nového vozu je jeho cena, rozhodujeme se ale také podle značky (29 % u nových aut) a výbavy auta (13 %). Důležitější roli hraje cena u ojetých automobilů, kde ji na vrchol svého rozhodovacího řebříčku zařadilo 42 % respondentů. U nových aut hledí zejména na cenu o něco méně Čechů (31 %), v zásadě stejnou důležitost má pro ně i značka. Mít možnost srovnávat různé nabídky prodejců a nechávat si prostor pro jednání o konečném výběru je pro nás samozřejmostí.

Zcela nový vůz si při posledním nákupu pořídil zhruba každý čtvrtý řidič. Stále silně převažuje preference nákupu automobilu z úspor (57 % respondentů), 40 % zvolí různé formy splácení. Významný je především podíl nákupu na leasing. Nejčastějšími zájemci o leasing a operativní leasing jsou respondenti z řad vysokoškolsky vzdělaných respondentů. Vyučení a respondenti se základním vzděláním využívají nejčastěji úvěrů od bank. Za vlastní úspory pak auto nakupují zejména absolventi SŠ.   

Přestože se automobily již svým pojetím blíží spíše spotřebnímu zboží, Češi výběru auta stále věnují velké množství času a pečlivě jeho nákup zvažují. Hlavním kritériem pro výběr auta je cena, i když při nákupu nového vozu má pro zákazníky cena i značka již v zásadě stejnou důležitost. Ať už Češi míří pro nový vůz do autosalonu, nebo pro starší auto do bazaru, vždy se jich snaží navštívit více. Český národ je navíc poměrně striktně rozdělený mezi ty, co chtějí zcela nové auto a fanoušky ojetých vozů. Jen jednotky procent lidí z obou táborů po své první zkušenosti volí u dalšího auta druhou variantu,“ vysvětluje Petr Knap, partner podnikového poradenství společnosti EY v ČR a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Jen 5 % těch, co si pořídili nový vůz, by si příště koupilo ojetý automobil, 49 % si chce jednoznačně pořídit znovu nový automobil. Zároveň 34 % Čechů, kteří si pořídili ojetý vůz, si ji plánuje koupit i příště a jen 6 % přemýšlí o koupi nového vozu.

Na auto si rádi počkáme, dealera volíme na doporučení známých

Češi jsou ochotni si počkat, aby dostali takové vozidlo, jaké si vysnili. Až polovina řidičů (52 %) by si na dodání auta přesně odpovídajícího jejich představám počkala až půl roku. Pro auto si pak Češi stále nejraději (82 %) jezdí přímo k dealerům a do autobazarů. Samozřejmostí je i testovací jízda, obvykle v přítomnosti prodejce. „Zajímavé je, že více než polovina Čechů by si nový vůz ráda vyzkoušela i v extrémních situacích, do kterých se za běžného provozu nedostanou. V zážitkových centrech jsou pak ochotní i vůz zakoupit,“ říká Petr Knap.

Při volbě vhodného dealera nebo bazaru se 30 % mužů a 43 % žen řídí především doporučením svých známých. S rostoucím věkem častěji dají i na vlastní zkušenost (27 %). Zmíněn byl i design prostoru prodejce aut, který nicméně nedosahuje důležitosti předchozích dvou kategorií. Až polovina dotázaných by uvítala přítomnost nezávislého automobilového experta, který by jim poradil s výběrem.Stále více značek na tuto poptávku zákazníků reaguje a zapojuje experty do prodeje nových automobilů. Jejich rolí není jen dokonalá znalost čím dál tím komplexnějších produktů, ale i snížení prodejního tlaku na zákazníka,“ říká Petra Kyjonková, manažerka podnikového poradenství společnosti EY v České republice.

Internet na nákup auta nestačí, o moderní technologie však mají Češi zájem

Při uvedených zjištění naopak asi nepřekvapí, že nákup auta přes internet je pro mnoho Čechů stále nepředstavitelnou variantou. Dovede si jej představit sotva pětina dotázaných (18 %), vysloveně tomuto způsobu dávají přednost jen dvě procenta. Kromě testovací jízdy by především ženám (67 %) chyběla možnost si vůz osobně prohlédnout. Na rozdíl od mužů se ale snaží o co nejmenší počet osobních návštěv prostor obchodníka. Muži naopak více dají na osobní kontakt s prodejcem a preferují osobní vyzvednutí zakoupeného vozu u obchodníka. Většina řidičů má tak zájem jen o dílčí online nástroje jako kalkulačku ceny a financování automobilu (81 %), online rezervaci testovacích jízd (77 %) nebo konfigurátor vozu (72 %).

Technologickým novinkám v automobilech se však Češi rozhodně nebrání. „Více než polovina řidičů (55 %) by zvažovala nákup elektromobilu, nejvíce zájemců je z věkové skupiny 30 – 44 let. 47 % zájemců je ochotno akceptovat vyšší pořizovací cenu při nižších provozních nákladech a pozitivním dopadu na životní prostředí. Překážkou je zatím nedostupnost elektromobilů,“ vysvětluje Petr Knap. Téměř každý třetí (29 %) by pak dokonce uvažoval o pořízení autonomního vozidla. Stejný podíl věří v jejich masové rozšíření během 15 let.

Zajímavou možností je také automatická komunikace vozu se servisem. Auto, které samo ohlásí své závady, by ocenilo šest z deseti zákazníků. Téměř 90 % řidičů by však mělo zájem o výzvy k servisním kontrolám či výměně pneumatik a další cílenou komunikaci od obchodníků.

O závadách a možných opravách si přejí být takto informováni nejvíce respondenti ve věkové skupině 30 – 60 let. 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků