Experti na světla přijeli do Prahy

V minulém týdnu proběhlo v Praze 120. zasedání Mezinárodního světelného výboru pro automobilové osvětlení (GTB), jehož experti připravovali změny legislativy Evropské hospodářské komise OSN (UNECE) s ohledem na směr vývojových i designových trendů. Motivací těchto změn je snaha o zvýšení bezpečnosti provozu i komfortu řidiče, zjednodušení stávajících předpisů a v neposlední řadě i zatraktivnění vzhledu vozidla. Konání výboru složeného z odborníků zemí Evropy, Severní Ameriky i Asie partnersky podpořily společnosti Varroc Lighting Systems, OSRAM i certifikační autorita TÜV SÜD, které mají v České republice svá zastoupení a automobilovým osvětlením se zabývají.

Mezinárodní výbor pro automobilové osvětlení – expertní skupina GTB - byl založen v roce 1952 a je složen z 20 delegací zemí Evropy, Severní Ameriky a Asie. Jeho základní aktivitou je zajištění bezpečnosti provozu úpravami legislativy tak, aby se zohlednil pokrok v technickém vývoji a instalaci nových automobilových světelných systémů. Zástupci jednotlivých národních delegací přispívají svou odbornou znalostí technologického pokroku, zkušenostmi s testováním a studiemi o bezpečnosti. Do  výboru jsou nominovány automobilkami, výrobci světel a světelných zdrojů, testovacími laboratořemi, regulačními autoritami a v neposlední řadě i akademickým sektorem.

„Motivací pro aktualizaci této legislativy jsou zejména nové světelné LED zdroje včetně vysoce výkonnostních bílých LED zdrojů, laserových LED včetně organických LED modulů (známých pod názvem OLED). V případě předního svícení nové efektivní LED zdroje tvoří základ pro návrh adaptivních světelných systémů využívajících světelného zdroje, optických senzorů a technologie zpracování obrazu k dosažení vysoké úrovně bezpečnosti. To vede k omezení nežádoucího oslnění a současně ke zlepšení osvětlení vozovky. Další důležitou oblastí je snaha o globální harmonizaci platných předpisů, což se projevuje nárůstem členské základny skupiny GTB o asijské země a také velmi intenzivní spoluprací s odborníky a zákonodárci v USA“, uvádí Geoffrey Draper, prezident výboru. Jedním z klíčových bodů tohoto zasedání byla účast a během prvního jednacího dne i schválené  členství delegace z Jižní Koreje. „Účast neevropských signatářů je důležitá pro budoucí harmonizaci těchto předpisů a tím snížení nákladů na vývoj aut pro různé světové trhy“, doplňuje Draper. Koreu na zasedání v Praze zastupovalo celkem 9 delegátů.

120. zasedání Mezinárodního výboru pro automobilové osvětlení se konalo v České republice právě v roce, který byl vyhlášen OSN jako „Mezinárodní rok světla“.

„Jednou z mnoha oblastí, kterou se v současné době zabýváme, jsou LED pixelové (maticové) světlomety. Ty využívají  vestavěné kamery ve vozidle, které rozpoznají a upraví světelný svazek dálkového světla tak, aby nedocházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu“, odpověděl v reakci na budoucí trendy Todd Morgan, senior viceprezident pro produktový vývoj společnosti Varroc Lighting Systems. Společnost Varroc pracuje i na laserových světlometech, které jsou sestavené z malých vysoce výkonných laserových modulů umožňujících vytvářet nízkoprofilová světla bez kompromisů v oblasti výkonu. Další oblastí je aplikace organických LED, které umožňují design supertenkých konstrukcí a materiály přinášející nové možnosti inovativního vzhledu a designu. Těchto směrů je více a to je také jeden z důvodů, proč Varroc Lighting Systems plánuje v následujících měsících nabrat přes sto vysokoškolsky vzdělaných techniků a to zejména v oblastech optiky, konstrukce a  elektroniky.

Podle Hanse-Joachima Schwabeho, generálního ředitele divize “Specialty Lighting” společnosti OSRAM, bude na designu vozu hrát v budoucnosti automobilové osvětlení stále významější roli. OSRAM je v současnosti jedinou firmou na světě, která nabízí laserové moduly pro přední světlomety. Tyto jsou již použity ve vozech BMW i8 a Audi R8 LMX. Další revoluční osvětlovací technologií blízké budoucnosti jsou tzv. OLED (z anglického „Organic Light Emitting Diode“), diody vyzařující organické světlo. Již v roce 2016 lidé mohou spatřit na ulicích jezdit sériově vyráběné vozy, které budou mít právě OLED zadní svítilny firmy OSRAM. „Jako lídr v invacích a technologiích v automobilovém sektoru je společnost OSRAM velmi zaangažovaná na vývoji nových konceptů pro laserové, OLED a maticové systémy osvětlení", uvádí Schwabe. OSRAM se nadále chystá investovat nemalé prostředky do inovací speciálních osvětlovacích modulů.

Zasedání výboru se konalo v pražském hotelu Boscolo od 16. do 20. listopadu a tuto 120. výroční konferenci organizovala PROMOLIGA® ve spolupráci s českým Národním komitétem pro osvětlování (CIE).

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 8 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků