„Experimentální” Ferrari 599XX v detailech

Vloni se v Ženevě chlapci od Ferrari zmínili o svém supermoderním voze. Dnes o něm již víme prakticky vše (nové foto).

Jedná se o model 599XX, z jehož jména vyplývá, že patří do rodiny „Laboratorio Technologico“, kde se zabývají aplikací nejmodernějších technologií pro sériové vozy budoucnosti. V Ženevě zástupci Ferraiho představili jen několik snímků s detaily nového vozu, včera však již byli sdílnější a nové fotografie si můžete prohlédnout v připojené fotogalerii. Malosériová, produkční verze bude opět zaměřena na úzké spektrum zákazníků, podstatnou okolností však je, že i typ 599XX je výsledkem vývojových snah mísících nejnovější poznatky z výzkumu silničních vozů i monopostů F1. Řada prvků nového modelu se tak ve voze této třídy objeví vůbec poprvé v historii. Ferrari 599XX navazuje na starší vůz FXX, jenž vycházel z typu Enzo, a objeví se na vybraných závodních tratích v letech 2010 a 2011.

Novinka vychází ze sériového modelu 599 GTB, s nímž sdílí vpředu podélně uloženou pohonnou jednotku a uspořádání transaxle s převodovkou u zadní hnané nápravy, jedná se však o extrémní, ryze závodní supervůz. Konstruktéři si vydatně „pohráli“ především se spalovacími prostory a sacím i výfukovým traktem. Výsledkem bylo dosažení nejvyššího výkonu 700 koní (522 kW) při 9 000 ot./min. Zaměřili se také na odlehčení jednotlivých komponent motoru, což se projevilo na optimalizaci stávajících dílů (např. klikového hřídele) a použití moderních materiálů (sací potrubí je vyrobeno z uhlíkových kompozitů). Přepracovaná převodovka nyní řadí během pouhých 60 ms. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ferrari 599XX strávilo spousty hodin při řadě testů v aerodynamickém tunelu a při rychlosti 200 km/h vykazuje přítlak 280 kg (při 300 km/h pak dokonce 630 kg). Přední část podvozku je nyní zcela zakrytá a otvory pro odsávání horkého vzduchu z motorového prostoru se přestěhovaly do kapoty. K takto významnému přítlaku však přispívá i tvar členitého zadního difuzoru s přepážkami a svislými křidélky po stranách zadního nárazníku za zadními koly, podobné plošky pak najdeme i za předními koly. Po vzoru vozů F1 byly kotouče brzd opatřeny uhlíkovými kryty, které údajně zlepšují nejen aerodynamický odpor, ale také chlazení kotoučů. 

Vůz typu 599XX byl konstruován výhradně pro použití na závodních tratích, ale nikoli pro konkrétní sportovní disciplínu. Díky tomu nebyli konstruktéři Ferrari omezeni žádnými pravidly a mohli aplikovat své nejmodernější technologie z oblasti elektroniky či aerodynamiky. Tím se stává 599XX opravdovou pojízdnou laboratoří, jež pomůže s dalším vývojem nejrůznějších systémů a postupů, které se časem objeví ve vozech určených pro běžný silniční provoz. Dosavadní testy přinášejí impozantní výsledky: Ferrari 599XX zajelo na okruhu ve Fioranu jedno kolo za minutu a sedmnáct sekund...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Ferrari 599XX
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků