Evropský trh v září 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Prodeje aut v Evropě se v uplynulém měsíci zvýšily takřka o 10 %. Volkswagen tradičně dominuje značkám i modelům. V těch se kromě tradičních zástupců objevil vysoko i Nissan Qashqai.
Seznam kapitol
  1. Evropský trh v září 2015
  2. Evropský trh v září 2015: Fotogalerie

Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik evropského sdružení automobilových výrobců ACEA v devátém měsíci letošního roku dařilo. V celkem třicítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili přes 1,39 milionu nových osobních vozů. Odbytová čísla dodávek a dalších lehkých užitkových automobilů vede ACEA separátně, zde zahrnuta nejsou. Oproti takřka 1,27 milionu za září 2014 to znamená zisk skoro 124,5 tisíce kusů, respektive 9,8 %. Jedná se o pětadvacáté meziroční navýšení v nepřetržité řadě, trh tedy roste souvisle už přes dva roky. Po tradičně slabších prázdninových měsících se celkové počty zase přehouply výrazně přes milionovou hranici.

Největší trhy

Na pozici lídra mezi zeměmi tentokrát najdeme Velkou Británii. Obyvatelé Spojeného království obohatili svoje garáže v srpnu 2015 o 462.517 nových vozů. Naší západní sousedé si pro změnu koupili 272.479 aut  Francouzský trh se zastavil na čísle 164.769, italský (130.071) se umístil víceméně tradičně čtvrtý a Španělé jsou pátí (69.826). Meziroční nárůst zaznamenaly všechny státy z tzv. Velké pětky, nejvyšší má ta větší země na Pyrenejském poloostrově, 22,5 %. Itálie získala taktéž vysokých 17,2 %, Francie a Británie hlásí kolem devíti procent, Německo pak mírně pod pět.

Byznys | Statistiky

Český trh v září 2015: Top 10 nejprodávanějších modelů a pořadí značek

Česká republika skončila jako obvykle dvanáctá, ACEA eviduje 18.056 kusů, což značí skok o 14,5 %, z 15,8 tisíc. Z úspěšnějších zemí, než je ta naše, se dařilo lépe Nizozemsku (+18,4 %, 35,3 tis. místo 29,8 tis.) a také Polsku (+15,7 %, 27,3 tis. z 23,6 tis.). Jen o něco méně, +13,4 %,vykazují Švédové (29,7 tis. místo 26,1 tis.). Desetiprocentním zvýšením se také mohou chlubit ve Švýcarsku jsou dokonce tři desetinky nad ním (z 21,9 na 24,1 tisíce).

Nejoblíbenější modely

Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je dle JATO Dynamics Volkswagen Golf, to není žádné překvapení. 54,3 tisíce exemplářů svědčí o jeho stálé oblibě, která je navíc meziročně celkem konstantní. Ford Fiesta zaznamenal 38,2 tisíce přírůstků, ale se ztrátou skoro šesti stovek aut a 1,5 %. Díky 30,8 tisícům kusů je bronzový Opel Corsa, který se naopak zlepšil o více než 10 %. Na čtvrtém místě následuje další zástupce VW, Polo s 28,9 tisíci. Pravda, umí být i výše. Pátá příčka náleží Fordu Focus (25 tisíc).

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v září 2015
Pořadí Model 9/2015 [ks] 9/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 54 309 53 888 421 0,8 %
2. FORD FIESTA 38 153 38 729 -576 -1,5 %
3. OPEL/VAUXHALL CORSA 30 791 27 884 2 907 10,4 %
4. VOLKSWAGEN POLO 28 864 28 379 485 1,7 %
5. FORD FOCUS 25 030 23 090 1 940 8,4 %
6. NISSAN QASHQAI 24 802 18 057 6 745 37,4 %
7. RENAULT CLIO 24 360 26 963 -2 603 -9,7 %
8. PEUGEOT 208 23 055 22 350 705 3,2 %
9. ŠKODA OCTAVIA 19 373 17 540 1 833 10,5 %
10. OPEL/VAUXHALL ASTRA 19 260 18 817 443 2,4 %
- Celkem  1 394 223 1 269 781 124 442 9,8 %

Šestka patří Nissanu Qashqai (24,8 tisíce aut), právě on stojí za současnými rekordními zápisy automobilky. Vždyť se jich prodalo o 6,7 tisíce (37,4 %) víc než loni v září. Až sedmé je Clio od Renaultu s úplně opačnými výsledky (24,4 tisíce, -2.603, -9,7 %), což znamená jasný propadák. Osmé místo náleží Peugeotu 208 (23,1 tis.), jeho obliba zase po decentní modernizaci mírně vzrůstá. Fabia se tentokrát do první desítky neprokousala, ale Octavia je alespoň devátá s 19,4 tisíci a hezkým navýšením o 10,5 %. Pořadí nejlepších uzavírá Opel Astra, ta prochází postupnou generační výměnou a zaznamenala skoro 19,3 tisíce registrací.

Nejprodávanější značky

Všechny značky v Top 10 rostou, ztrátu nezaznamenala žádná z nich. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen s konečným účtem 156.694 nových osobních aut. Nad sto tisíc se ovšem tentokrát nedostal jako jediný, následuje Ford (110.306) a bronzová evropská divize General Motors (98.907) pod ní zůstala jen těsně. Čtvrtý Renault (81.422) už má méně, za ním zůstal jeho úhlavní francouzský konkurent Peugeot (78.930). 

Byznys | Audi | Luxusní auta | Ceny | Audi A4

Nové Audi A4 má už české ceny, jejich rozpětí je vskutku prémiové

Z německého luxusního triumvirátu bylo v září nejúspěšnější šesté BMW (78.827) před Mercedesem (77.639) a Audi (75.411). Ano, rozdíly mezi nesmiřitelnými soupeři jsou minimální a jdou si neustále po krku. Nissan sice dost zaostává (63.764), ale vyšvihl se coby nejúspěšnější japonský výrobce na devítku. Desátý Fiat se chlubí 60.585 kusy a jeho umístění jistě fanoušky italské značky potěší, byť časy, kdy Evropě vládla, odvál dávno čas. Škoda se do Top Ten těsně nevešla, je jedenáctá (57.497), porazila však alespoň Citroën, Toyotu i ostatní.

Byznys

Švýcaři zastavili prodej části aut z koncernu VW včetně škodovek

Meziročně se nejvíce zvedl Nissan (+24,7 %), Fiat má +15 %, BMW si polepšilo o 13,7 % a BMW vykazuje skok jen o půl procenta menší. Dvouciferný se povedl ještě Audi (a také naší Škodě, i když tentokrát mezi nejlepšími není), čtyři kruhy se těsně přehouply přes deset procent, okřídlený šíp na nich zůstal.

Žebříček koncernů

Velmi zajímavý je žebříček koncernů. Některé značky dohromady ACEA bohužel neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala v září 2015 325,5 tisíc vozů, druhý francouzský PSA 136,8 tisíce a třetí je Ford. Ten má na kontě stejnou cifru jako ve značkách, Lincolny v Evropě nekoupíte. Čtvrtý Renault vykazuje 110,1 tisíce, Top 5 uzavírá BMW i s Mini (103,6 tisíce). General Motors alias skupina Opel s 99,2 tisíci kusy je tedy mimo. Následují Daimler (85,9 tisíce), FCA se 79,7 tisíci, samostatný Nissan (také viz značky) a Toyota s 62 tisíci. I v tomto žebříčku nárůstů vede japonské vycházející slunce, Daimler si polepšil o 19 %, BMW Group o 17,1 a Fiat Chrysler Automobiles hlásí navýšení o 15,6 %. 

Následující kapitola
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2000
Stav: 156 244 km
Cena: 25 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků