Evropský trh v září 2014: Nejprodávanější modely a značky

Octavii v zářijovém žebříčku nejprodávanějších modelů v Evropě nenajdeme, tentokrát byli úspěšnější jiní soupeři.

Evropský trh s novými osobními automobily dle statistik organizace JATO Dynamics vzrostl o rovných 6 %. Zatímco v září 2013 si zákazníci v takřka třicítce sledovaných zemí koupili 1 200 156 vozů, letos jich bylo 1 272 559, to je o 72 403 více. Navýšení je už třinácté v řadě za sebou. Po tradičně slabších prázdninách se tedy trh vrátil do normálu.

Statistiky JATO zahrnují země EU a státy EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). Do něj patří Norsko a Švýcarsko, čísla z Islandu a Lichtenštejnska nejsou zveřejňována. Z Unie JATO neposkytuje zase ta z Malty a Bulharska, naopak je zde přítomno Srbsko, které není členem ani jedné skupiny. Srovnávací grafy pro změnu vydává Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA). Jeho údaje se malinko liší. Obsahují třeba i zmiňované Bulharsko a Island, ale Malta chybí i zde...

Z jeho přehledů je však jasně vidět, že trh dosáhl prakticky stejné úrovně s devátým měsícem let 2010 a 2011, loňská a předloňská čísla jsou tedy zapomenuta. Jenže k rokům 2005 a 2006 (1,4 milionu prodaných vozů) se pochopitelně zatím nepřiblížil.

Situace v jednotlivých zemích

V čele žebříčku zemí není tradičně Německo (260 tisíc kusů), nýbrž Velká Británie (425,8 tisíce)! Angličané, Velšané, Skotové a severní Irové tedy kupují nová auta jak na běžícím pásu. Třetí Francie dosáhla jen na 151 tisíc, čtvrtá Itálie vykazuje necelých 111,5 tis. a páté Španělsko 57,8 tisíce. To zaznamenalo skoro šestadvacetiprocentní skok ze 45,9 tis. Jenže na Pyrenejském poloostrově stále úřadují státní dotace a vládní pobídky, tedy známé šrotovné. Ze států tzv. Velké pětky si nepohoršil žádný, naši západní sousedé rostli spolu s Británií o 5 % a Francouzi dokonce o šest. Jen Itálie má menších +3,4 %.

Elektromobily | Byznys

Po německých silnicích má do šesti let jezdit milion elektromobilů

Česká republika vyskočila o 19,4 %, konkrétně z 13,2 na 15,7 tisíce exemplářů a patří jí dvanáctá příčka. Z devětadvacítky zemí si jich pohoršila pouze sedmička, což není ani čtvrtina, to zní velmi dobře. Procentní poklesy významnějších trhů jsou již tradiční v Nizozemí (-3,4 %, 30,5 místo 31,6 tis.). Ale zemi tulipánů a větrných mlýnů předstihlo Švýcarsko, které spadlo z 22,5 na 21,3 tisíce, tedy o 5 %. Rakousko zaznamenalo mizivý úbytek 438 jednotek, tudíž ani dvě procenta.

Pořadí značek a koncernů

Nejprodávanější značkou i nadále zůstává Volkswagen (147 tisíc kusů). Druhý je Ford díky popularitě Fiesty (104,1 tisíce registrací). Opel má sice jen pětimístné číslo, ale začíná devítkou a ještě ji o 2934 aut překračuje, statistiky pochopitelně zahrnují i britský Vauxhall.

Čtyřka patří Renaultu (78,5 tis.). Peugeotu pomáhají modely 108, 2008 a 308 ve dvouciferném nárůstu a páté příčce celkově (74.128). Německý luxusní triumvirát v pořadí BMW - Mercedes-Benz - Audi má takřka 70 tisíc a všechny prestižní výrobce od sebe nedělí ani 800 kusů! Citroën a Fiat stěží překročily padesátitisícovou metu.

Škodu mezi nejúspěšnějšími deseti tentokrát nenajdeme. Registrace ovšem rostou i Dacii, na její budgetovou nabídku zákazníci slyší. Mazda si mne ruce díky úspěchu trojky a SUV CX-5 a nezapomínejme ani na tři diamanty.

Z desítky nejúspěšnějších značek podle JATO vykazuje méně než loni jen BMW (-2 %). Zmínili jsme dvouciferné navýšení francouzského lva, konkrétně činí 10,9 % a je ze všech nejlepší. Mercedes a Citroën mají přes 8, Renault a VW pak více než 7 %.

ACEA uvádí také zajímavý žebříček koncernů. Data se sice od JATO opět mírně liší, ale pro zajímavost do něj nahlédněme. Vede jasně Volkswagen (299,5 tis.) před PSA (129,8 tisíce) a Renaultem (104,8 tisíce), ovšem jen s Dacií, Přičteme-li Nissan (51,3 tis.), v pohodě Peugeot s Citroënem předstihne. Následují Ford (102,9 tisíce), GM (93,9 tisíce) a BMW (88,4 tisíce). Pokud by ACEA spojila Hyundai a Kiu, což rovněž nečiní, skončily by za Mnichovem (81,7 tis.), ale před Daimlerem a Fiatem.

Z velkých si nejvíce polepšil Renault dle ACEA získal přes deset procent. procent, u General Motors je tomu naopak, to má u cifry 6,3 % záporné znaménko. Mírně spadli i Bavoři včetně Mini.

Nejprodávanější modely

Evropským bestsellerem mezi modely zůstává i nadále jasně Golf. Volkswagen sice okupuje dva stupně vítězů, ale mezi lídra a Polo se vklínila Fiesta. Čtvrtou Corsu čeká generační obměna, byť ta s písmenem E není zcela nová, ale zase jde o opravdu radikální modernizaci. Z „déčka“ byl použit pouze skelet karoserie.

Top 5 doplňuje Clio. Šestý Focus, sedmá 208 od Peugeotu i osmé Audi A3 jsou mezi nejlepšími standardně. Neplatí to ale o posledních dvou příčkách. Kromě Octavie totiž z nejlepší desítky zmizel i Passat, který se sem protlačil v srpnu. A logicky je musel někdo nahradit, konkrétně navrátilec Opel Astra a italský prcek Fiat 500. Pětistovka se přitom vyrábí bez vzhledových změn již sedm let! Facelift nepotřebuje, zejména dámy ji chtějí takovou, jaká je.

Byznys | Statistiky

Český trh v září 2014: Top 10 modelů a pořadí značek

Žebříčku skokanů vévodí Polo, které se zvedlo takřka o třetinu. Kupují ho nejen Němci, ale i Britové. Ovšem i jeho větší sourozenec má takřka o 20 % více. Následuje Fiesta, její navýšení přesáhlo 15 % a dvouciferné číslo má na kontě i Audi A3 (zisk 12,7 %). Evropský bestseller si polepšil ve srovnání s loňskem o více než 8,7 tisíce exemplářů, je o něj tedy stále velký zájem.

Jasným propadákem je i přes návrat mezi nejlepší Astra (-10,6, %, -2,2 tisíce kusů). Klientela ztrácí zájem také o Focus (-7 %, o 1748 méně), patrně kvůli čekání na modernizovanou verzi. Pohoršily si ještě i Corsa, zjevně se čeká na novinku, a také lví dvěstěosmička, ale ta opravdu jen decentně. 

Ze šplhounů mimo první desítku se JATO zmiňuje o malých crossoverech: Opelu Mokka a Peugeotu 2008. Slušně si vedou i Seat Leon a druhá generace Peugeotu 308. Oba zástupce staroslavné automobilky ze země galského kohouta už jsme ostatně vzpomenuli výše.

S-Klasse od Mercedesu sice nebude nikdy bourat statistiky absolutních čísel, ale polepšila si o 152 %. Trojcípá hvězda se také pochlubila, že nové generace prodala 100 tisíc kusů za jediný rok, to není vůbec špatné číslo! Dobře jde na odbyt i plug-in hybrid Outlander PHEV od Mitsubishi.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v září 2014  
Pořadí Model 9/2014 [ks] 9/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 53888 45185 8703 19,3
2. FORD FIESTA 38729 33516 5213 15,6
3. VOLKSWAGEN POLO 28379 21504 6875 32,0
4. OPEL CORSA 27884 28252 -368 -1,3
5. RENAULT CLIO 26963 26109 854 3,3
6. FORD FOCUS 23090 24838 -1748 _7,0
7. PEUGEOT 208 22350 22376 -26 -0,1
8. AUDI A3 20119 17857 2262 12,7
9. OPEL/VAUXHALL ASTRA 18788 21016 -2228 -10,6
10. FIAT 500 18194 16817 1377 8,2
- Celkem  1272559 1200156 72403 6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2000
Stav: 156 244 km
Cena: 25 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků