Evropský trh v únoru 2015: Top 10 nejprodávanějších modelů

Evropský trh s novými auty roste skoro o osm procent. Stabilní formu si udržuje Volkswagen a vlastně i Škoda. Do žebříčku modelů razantně promluvil nový Passat.
Seznam kapitol
  1. Evropský trh v únoru 2015
  2. Evropský trh v únoru 2015: Fotogalerie

Krize je zapomenuta, léta 2012-2014 byla evidentně nejhorší. Trhům států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se podle statistik JATO ve druhém měsíci letošního roku dařilo, dosáhl alespoň úrovně února 2009. V celkem devětadvacítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili takřka 956,4 tisíce nových osobních aut.

Milionová hranice nepadla, ale oproti necelým 887 tisícům za únor 2014 to znamená navýšení o 69,5 tisíce kusů, respektive 7,8 %. To je hodně pozitivní údaj. Do čísel jsou započítávány země Unie kromě Bulharska a Malty, EFTA zastupují Norsko a Švýcarsko a zcela mimo obě organizace strojí taktéž zahrnované Srbsko.

Nejoblíbenější modely

Žebříček nejprodávanějších nových osobních aut v Evropě dle jednotlivých typů se obešel bez překvapení, první je znovu Volkswagen Golf. Jeho 36,3 tisíce exemplářů svědčí o stálé a neutuchající oblibě. VW navíc patří znovu po úspěšném lednu „double“ díky 21,5 tisícům kusů nového Pola

Bronz náleží Renaultu Clio (21,4 tisíce kusů). Loni nejprodávanější malé auto Evropy, Ford Fiesta, je celkově až pod stupni vítězů (18,5 tis.). Navíc s pádem. Ten si připsala na konto i pátá dvěstěosmička od Peugeotu (17 tisíc aut) a překvapivě také šestý Opel Corsa E (16,7 tis. jednotek). Octavií se prodalo 16,4 tisíce. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mezi 10 nejprodávanějších aut Evropy se dostal i nový Volkswagen Passat

Překvapení najdeme na osmičce, kde je třetí Volkswagen, velký Passat (15,7 tisíce). Jediný model střední třídy mezi nejlepšími byl v desítce naposledy v srpnu 2014, na té nejspodnější příčce. Aktuálně nahradil Yaris, který se sem protlačil v lednu.

S minimální ztrátou 29 registrací následuje Nissan Qashqai a pořadí bestsellerů uzavírá Audi A3 včetně sportovních derivátů S3 a RS3 (14 tisíc).

Byznys | Statistiky

Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2014

Passat vylétl nejvíce, o 6,1 tisíce aut (+63,8 %), Qashqai se může těšit z posílení o 2,5 tisíce kusů (+19,7 %), lehce nad 11 procent hlásí i Octavia a přes deset má ještě druhé nejmenší Audi. Octavii však kusově předstihl Golf (+2 tisíce oproti únoru 2014), A3 pak ještě Polo. Propadákem je bohužel dlouhodobě Peugeot 208, uvidíme, co s odbytem provede nový, mírně modernizovaný model. Zatím se nedaří (-480 kusů, -2,7 %).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda Octavia byla sedmá i v lednu; Corsa si v meziměsíčním srovnání o jednu příčku pohoršila, Peugeot 208 naopak vyšplhal z osmého místa na páté

Fiesta oproti tomu ztratila jen 2801 registrací (-1,5 %) a nová Corsa oproti staré dokonce pouhých 97, respektive šest desetin procenta. Ale záporné znaménko prostě má.  

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v únoru 2015
Pořadí Model 2/2015 [ks] 2/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 36 292 34 292 2 000 5,8%
2. VOLKSWAGEN POLO 21 495 20 059 1 436 7,2%
3. RENAULT CLIO 21 406 21 005 401 1,9%
4. FORD FIESTA 18 452 18 732 -280 -1,5%
5. PEUGEOT 208 17 053 17 533 -480 -2,7%
6. OPEL/VAUXHALL CORSA 16 719 16 816 -97 -0,6%
7. ŠKODA OCTAVIA 16 407 14 700 1 707 11,6%
8. VOLKSWAGEN PASSAT 15 711 9 590 6 121 63,8%
9. NISSAN QASHQAI 15 682 13 100 2 582 19,7%
10. AUDI A3/S3/RS3 14 036 12 690 1 346 10,6%
- Celkem  956 419 886 921 69 498 7,8%

Nejprodávanější značky a koncerny

Všechny značky v Top 10 rostou, ztrátu nezaznamenala žádná z nich. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen. Nad sto tisíc kusů se dostal jako jediný s konečným účtem 118.781 nových osobních aut. Renault vyšplhal na dvojku (69.617), bronzový je Ford (63.049), konkurovat VW však nemohou ani jeden.

Evropskou divizi General Motors (59.658) překonal podruhé za sebou Peugeot (61.993). Z německého luxusního triumvirátu bylo v lednu nejúspěšnější šesté Audi (49.490) před osmým BMW (48.278) a devátým Mercedesem (45.087).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na prvních čtyřech místech nedošlo od ledna k žádným změnám; Fiesta opět zůstala pod konkurenčním Cliem…

Fiat se chlubí 48.306 kusy a jeho umístění fanoušky Turína potěší, protože drahé Germány rozdělil a je sedmý. I Češi mohou mít radost, na desítku se vklínila Škoda (43.548). Mezi nejlepšími chybí Citroën i japonská Toyota.

Meziročně se nejvíce zvedl Renault (+15,1 %), BMW má jen o tři desetinky méně, třetí je v této statistice Volkswagen (+12,3 %) a trojcípá hvězda si polepšila o rovných 12 %.

Velmi zajímavá data poskytuje žebříček koncernů organizace ACEA. Od těch z JATO se ve finále liší, protože zahrnují celou třicítku zemí. Některé značky dohromady evropské sdružení automobilových výrobců navíc ani neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
…zatímco nejvyšší dvě příčky okupují sourozenci od Volkswagenu

Pro úplnost zmiňme alespoň krátce aktuální pořadí: celá skupina VW prodala v únoru 2015 243,5 tisíce vozů a zvedla se o 11,1 %, druhý francouzský PSA 108 tisíc a třetí Renault 96,8 tisíce. Posiluje čtvrtý Fiat Chrysler Automobiles (+11,2 %, 66,1 tisíce). Ford má 62,5 tisíce přírůstků a uzavírá první pětku.

Šestá je skupina Opel s 60,5 tisíci kusy, ale naopak s minusem o 8,3 % kvůli odchodu Chevroletu. Magickou padesátitisícovou hranici pokořili bez problémů u BMW včetně Mini, hlásí 58,8 tis. Ještě Daimler má na kontě alespoň 52,3 tisíce. Nelze si však v jejich případě nevšimnout meziročních skoků o 16, respektive 14 %.

Největší trhy

Lídrem mezi zeměmi zůstává Německo. Naší západní sousedé si v únoru 2015 koupili 223.254 nových osobních aut (lehká užitková do svých statistik JATO nezahrnuje). Francouzský trh se zastavil na čísle 147.561 a patří mu tentokrát stříbro. Italský coby třetí a poslední vykazuje šestimístnou cifru (135.541). Španělsko se vyhouplo na čtyřku (84.879) a díky štědrým vládním pobídkám, tedy šrotovnému na Pyrenejském poloostrově odbyt vylétl o 22 %.

Také Itálie hlásí výrazných +13 % ve srovnání s loňskem. Británie se sice zlepšila alespoň o dvanáct procent, ale se 76.958 kusy jí patří až poslední místo v tzv. Velké pětce. Navýšení zaznamenali všichni hlavní hráči, Německo ještě sedm a Francie pět procent.

Byznys | Statistiky

Český trh v únoru 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Česká republika skončila dvanáctá, JATO u nás eviduje 16.383 kusů, což značí výrazný skok o 28,2 %, ze 12,8 tisíc. Závidět nám můžou Rakušané, trh ve Východní říši se propadl drsně, o čtvrtinu (takřka 7 tisíc aut!). Mnohem menších -3,5 % hlásí Belgie (o 1600 vozů aut méně), nizozemský úbytek byl tentokrát velmi malý. Naopak se výrazně dařilo odbytu v Polsku (+22,7 %, 28,9 tis. místo 23,6 tis.) a také na skandinávském severu. I švédských 2.200 registrací navíc se rozhodně počítá, znamenají desetiprocentní nárůst.

Následující kapitola
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků