Evropský trh v únoru 2014: Registrace vzrostly o 8 %, Škodě se daří

Odbyt nových automobilů na starém kontinentu se neustále zvyšuje. Na tučná léta 2004-2008 se však zatím navázat nepodařilo a ještě to nějakou dobu potrvá.

Trh s novými automobily v zemích Evropské unie stále roste, nepřetržitě už půl roku po sobě. V únoru si oproti stejnému měsíci polepšil o rovných 8 %, vyskočil ze 797 494 registrací na 861 058. V tiskové zprávě to uvádí Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA).

Pokud do statistik započteme i tři země EFTA, pak je výsledek 894 730 kusů lepší o 7,6 %, loni přesáhl 831 tisíc exemplářů. Do Evropského sdružení volného obchodu patří kromě miniaturního Lichtenštejnska ještě Island, Norsko a Švýcarsko. Únorová data EU zase neobsahují Maltu, která je ale v celkovém kontextu nedůležitá.

Statistiky | Byznys

Evropský trh v lednu 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Nemůžeme však předčasně jásat, od roku 2003 se pořád jedná o druhý nejhorší únor v historii – právě po tom loňském. Těsně předkrizová sezóna 2008, kdy ve druhém měsíci našlo majitele 1,15 milionu osobních aut, tak zůstává nedostižena. Pod milion spadl odbyt hned následující rok a poslední tři léta nedosáhl ani 900 tisíc. Ano, vzmáhá se a období stagnace má již zřejmě za sebou, jenže situace není pořád tak růžová, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Španělsko před Británií

Z trhů tzv. Velké pětky se propadl jen ten francouzský: o 1,4 %. Největší skok zaznamenal naopak španělský – o 17,8 %. Musíme však připomenout, že na Pyrenejském poloostrově úřaduje šrotovné. Itálie se zvedla o 8,6 %, Německo o 4,3 % a Británie o rovná tři.

Zajímavá jsou absolutní čísla: vedou jasně naši západní sousedé (209,3 tisíce kusů) před Francií (114,3) a Itálií (118,3 tis.). Španělsko (68 763) ale předstihlo Spojené království o těžko uvěřitelných 27 (!) aut. Česká republika je na tom s jedenadvacetiprocentním přírůstkem velmi slušně, místo 10,5 se prodalo téměř 12,8 tisíce nových vozů.

Z významnějších zemí bylo ještě úspěšnější třeba Polsko (+35,2 %) a Rakousko (+30,2 %), na podobné úrovni jsou nárůsty v Dánsku, Švédsku a Irsku, které je co do objemu navíc srovnatelné.

Jedničkou evropského trhu mezi koncerny zůstává Volkswagen, navíc si polepšil o 8 %. I další velcí hráči mají více, PSA o 3,6 %, Renault o 11,7 %. Evropská větev General Motors vyskočila dokonce o 12,6 % a Fiat o 5,6 %. Dvouciferné nárůsty s jedničkou na začátku se nevyhýbají ani Fordu, Toyotě a Volvu.

Suzuki však dosáhlo ve srovnání s únorem 2013 takřka třetinového skoku, Mitsubishi přesáhlo v tomto ohledu čtvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Jaký je to kontrast ve srovnání s Hondou (-11 %) a Hyundai (-3,4 %)? Pravda, v číslech jihokorejského výrobce není započítána sesterská Kia.

Škodovka úřaduje

Z jednotlivých značek zaznamenaly největší meziroční procentní skoky kromě Lexusu rumunská Dacia a naše Škoda. Dacií se prodalo v uplynulém měsíci skoro 27 tisíc (+34 %), uspokojená poptávka po vozech s okřídleným šípem ve znaku přesáhla 38,5 tisíce kusů (+24 %). Samotný Volkswagen přitom zaznamenal decentní úbytek zájmu (-0,6 %). Kromě již jmenovaných se totéž „povedlo“ pouze Mini, Smartu, Chevroletu a hlavně důležitému Citroënu, tedy alespoň z těch, jejichž měsíční prodeje se pohybují alespoň nad pěti tisíci auty.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků