Evropský trh v únoru 2014: Registrace vzrostly o 8 %, Škodě se daří

Odbyt nových automobilů na starém kontinentu se neustále zvyšuje. Na tučná léta 2004-2008 se však zatím navázat nepodařilo a ještě to nějakou dobu potrvá.

Trh s novými automobily v zemích Evropské unie stále roste, nepřetržitě už půl roku po sobě. V únoru si oproti stejnému měsíci polepšil o rovných 8 %, vyskočil ze 797 494 registrací na 861 058. V tiskové zprávě to uvádí Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA).

Pokud do statistik započteme i tři země EFTA, pak je výsledek 894 730 kusů lepší o 7,6 %, loni přesáhl 831 tisíc exemplářů. Do Evropského sdružení volného obchodu patří kromě miniaturního Lichtenštejnska ještě Island, Norsko a Švýcarsko. Únorová data EU zase neobsahují Maltu, která je ale v celkovém kontextu nedůležitá.

Statistiky | Byznys

Evropský trh v lednu 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Nemůžeme však předčasně jásat, od roku 2003 se pořád jedná o druhý nejhorší únor v historii – právě po tom loňském. Těsně předkrizová sezóna 2008, kdy ve druhém měsíci našlo majitele 1,15 milionu osobních aut, tak zůstává nedostižena. Pod milion spadl odbyt hned následující rok a poslední tři léta nedosáhl ani 900 tisíc. Ano, vzmáhá se a období stagnace má již zřejmě za sebou, jenže situace není pořád tak růžová, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Španělsko před Británií

Z trhů tzv. Velké pětky se propadl jen ten francouzský: o 1,4 %. Největší skok zaznamenal naopak španělský – o 17,8 %. Musíme však připomenout, že na Pyrenejském poloostrově úřaduje šrotovné. Itálie se zvedla o 8,6 %, Německo o 4,3 % a Británie o rovná tři.

Zajímavá jsou absolutní čísla: vedou jasně naši západní sousedé (209,3 tisíce kusů) před Francií (114,3) a Itálií (118,3 tis.). Španělsko (68 763) ale předstihlo Spojené království o těžko uvěřitelných 27 (!) aut. Česká republika je na tom s jedenadvacetiprocentním přírůstkem velmi slušně, místo 10,5 se prodalo téměř 12,8 tisíce nových vozů.

Z významnějších zemí bylo ještě úspěšnější třeba Polsko (+35,2 %) a Rakousko (+30,2 %), na podobné úrovni jsou nárůsty v Dánsku, Švédsku a Irsku, které je co do objemu navíc srovnatelné.

Jedničkou evropského trhu mezi koncerny zůstává Volkswagen, navíc si polepšil o 8 %. I další velcí hráči mají více, PSA o 3,6 %, Renault o 11,7 %. Evropská větev General Motors vyskočila dokonce o 12,6 % a Fiat o 5,6 %. Dvouciferné nárůsty s jedničkou na začátku se nevyhýbají ani Fordu, Toyotě a Volvu.

Suzuki však dosáhlo ve srovnání s únorem 2013 takřka třetinového skoku, Mitsubishi přesáhlo v tomto ohledu čtvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Jaký je to kontrast ve srovnání s Hondou (-11 %) a Hyundai (-3,4 %)? Pravda, v číslech jihokorejského výrobce není započítána sesterská Kia.

Škodovka úřaduje

Z jednotlivých značek zaznamenaly největší meziroční procentní skoky kromě Lexusu rumunská Dacia a naše Škoda. Dacií se prodalo v uplynulém měsíci skoro 27 tisíc (+34 %), uspokojená poptávka po vozech s okřídleným šípem ve znaku přesáhla 38,5 tisíce kusů (+24 %). Samotný Volkswagen přitom zaznamenal decentní úbytek zájmu (-0,6 %). Kromě již jmenovaných se totéž „povedlo“ pouze Mini, Smartu, Chevroletu a hlavně důležitému Citroënu, tedy alespoň z těch, jejichž měsíční prodeje se pohybují alespoň nad pěti tisíci auty.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků