Evropský trh v únoru 2014: Registrace vzrostly o 8 %, Škodě se daří

Odbyt nových automobilů na starém kontinentu se neustále zvyšuje. Na tučná léta 2004-2008 se však zatím navázat nepodařilo a ještě to nějakou dobu potrvá.

Trh s novými automobily v zemích Evropské unie stále roste, nepřetržitě už půl roku po sobě. V únoru si oproti stejnému měsíci polepšil o rovných 8 %, vyskočil ze 797 494 registrací na 861 058. V tiskové zprávě to uvádí Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA).

Pokud do statistik započteme i tři země EFTA, pak je výsledek 894 730 kusů lepší o 7,6 %, loni přesáhl 831 tisíc exemplářů. Do Evropského sdružení volného obchodu patří kromě miniaturního Lichtenštejnska ještě Island, Norsko a Švýcarsko. Únorová data EU zase neobsahují Maltu, která je ale v celkovém kontextu nedůležitá.

Byznys | Statistiky

Evropský trh v lednu 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Nemůžeme však předčasně jásat, od roku 2003 se pořád jedná o druhý nejhorší únor v historii – právě po tom loňském. Těsně předkrizová sezóna 2008, kdy ve druhém měsíci našlo majitele 1,15 milionu osobních aut, tak zůstává nedostižena. Pod milion spadl odbyt hned následující rok a poslední tři léta nedosáhl ani 900 tisíc. Ano, vzmáhá se a období stagnace má již zřejmě za sebou, jenže situace není pořád tak růžová, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Španělsko před Británií

Z trhů tzv. Velké pětky se propadl jen ten francouzský: o 1,4 %. Největší skok zaznamenal naopak španělský – o 17,8 %. Musíme však připomenout, že na Pyrenejském poloostrově úřaduje šrotovné. Itálie se zvedla o 8,6 %, Německo o 4,3 % a Británie o rovná tři.

Zajímavá jsou absolutní čísla: vedou jasně naši západní sousedé (209,3 tisíce kusů) před Francií (114,3) a Itálií (118,3 tis.). Španělsko (68 763) ale předstihlo Spojené království o těžko uvěřitelných 27 (!) aut. Česká republika je na tom s jedenadvacetiprocentním přírůstkem velmi slušně, místo 10,5 se prodalo téměř 12,8 tisíce nových vozů.

Z významnějších zemí bylo ještě úspěšnější třeba Polsko (+35,2 %) a Rakousko (+30,2 %), na podobné úrovni jsou nárůsty v Dánsku, Švédsku a Irsku, které je co do objemu navíc srovnatelné.

Jedničkou evropského trhu mezi koncerny zůstává Volkswagen, navíc si polepšil o 8 %. I další velcí hráči mají více, PSA o 3,6 %, Renault o 11,7 %. Evropská větev General Motors vyskočila dokonce o 12,6 % a Fiat o 5,6 %. Dvouciferné nárůsty s jedničkou na začátku se nevyhýbají ani Fordu, Toyotě a Volvu.

Suzuki však dosáhlo ve srovnání s únorem 2013 takřka třetinového skoku, Mitsubishi přesáhlo v tomto ohledu čtvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Jaký je to kontrast ve srovnání s Hondou (-11 %) a Hyundai (-3,4 %)? Pravda, v číslech jihokorejského výrobce není započítána sesterská Kia.

Škodovka úřaduje

Z jednotlivých značek zaznamenaly největší meziroční procentní skoky kromě Lexusu rumunská Dacia a naše Škoda. Dacií se prodalo v uplynulém měsíci skoro 27 tisíc (+34 %), uspokojená poptávka po vozech s okřídleným šípem ve znaku přesáhla 38,5 tisíce kusů (+24 %). Samotný Volkswagen přitom zaznamenal decentní úbytek zájmu (-0,6 %). Kromě již jmenovaných se totéž „povedlo“ pouze Mini, Smartu, Chevroletu a hlavně důležitému Citroënu, tedy alespoň z těch, jejichž měsíční prodeje se pohybují alespoň nad pěti tisíci auty.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků