Evropský trh v říjnu 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Růst odbytu nových aut v Evropě se v uplynulém měsíci zpomalil. Volkswagen tradičně dominuje značkám i modelům. V těch má dokonce tři zástupce, ale třeba Peugeot dva.

Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik asociace automobilových výrobců ACEA v desátém měsíci letošního roku dařilo, ale navýšení nebylo takové, na jaké jsme zvyklí. V celkem třicítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili přes 1,144 milionu nových osobních vozů. Odbytová čísla dodávek a dalších lehkých užitkových automobilů vede ACEA separátně, zde zahrnuta nejsou. Oproti takřka 1,114 milionu za říjen 2014 to znamená zisk skoro 30,5 tisíce kusů, respektive slabších 2,7 %. I tak se ovšem jedná o šestadvacáté meziroční navýšení v nepřetržité řadě, trh tedy roste souvisle už přes dva roky.

Nejoblíbenější modely

Také modelový žebříček vypadá jak po prohrané bitvě, pohoršilo si celkem šest aut. Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je dle JATO Dynamics stále Volkswagen Golf, to není žádné překvapení. 43,5 tisíce exemplářů ale značí o 4,3 %, respektive skoro o dva tisíce kusů méně. Polo sice tentokrát završilo dvojitý triumf značky, ale s úbytkem 2.600 registrací a 9,4 %.

Renault Clio je bronzový, to ano, jenže se zároveň jedná o propadák, -14,7 % a -3.900 aut hovoří jasnou řečí. Ničím se nemůže chlubit ani Ford Fiesta, ten zaznamenal 21,4 tisíce přírůstků, avšak se ztrátou skoro 3.600 jednotek a 14,4 %. Díky 20,6 tisícům kusů se dostal naopak vysoko, až do první pětky Passat, kterému se dařilo o 81 % lépe než loni. Právě on si odnáší titul šplhouna, prodalo se jich o 9,2 tisíce více.

Testy | Video | Škoda | Volkswagen | Srovnávací testy | Sedany | Volkswagen Passat | Škoda Superb

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

V pozitivním výsledku pokračuje šestý Peugeot 208 s 19,4 tisíci auty a skokem takřka o 21 %, respektive 3,3 tisíce. Decentní modernizace se projevila pozitivně, jeho obliba vzrůstá. Sedmička patří Corse od Opelu (19,3 tisíce aut), také ona si bohužel pohoršila o 5 % a jedenáct stovek. Překvapivou osmičku získal druhý „lev“, větší model 308 s patnáctiprocentním postupem o necelých 2,4 tisíce exemplářů.

Testy | Škoda | Peugeot | Sportovní auta | Srovnávací testy | Kombi | Škoda Octavia

Peugeot 308 SW GT vs. Škoda Octavia Combi RS: Vítěz zcela jednoznačný?

Škoda Octavia je devátá se 17,7 tisíci, ale ani ona se nezlepšila, -6,6 % a ztráta 1.252 vozů jsou ovšem mírnější než u většiny konkurentů. Pořadí nejlepších uzavírá Nissan Qashqai, zaznamenal skoro 17,5 tisíce registrací a prodalo se jich alespoň o 409 (2,4 %) více než loni v říjnu. Do desítky se tedy nedostala Astra, chybí i Ford Focus.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v říjnu 2015
Pořadí Model 10/2015 [ks] 10/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 43 545 45 522 -1 977 -4,3 %
2. VOLKSWAGEN POLO 24 866 27 456 -2 590 -9,4 %
3. RENAULT CLIO 22 596 26 496 -3 900 -14,7 %
4. FORD FIESTA 21 358 24 937 -3 579 -14,4 %
5. VOLKSWAGEN PASSAT 20 596 11 357 9 239 81,4 %
6. PEUGEOT 208 19 386 16 057 3 329 20,7 %
7. OPEL/VAUXHALL CORSA 19 337 20 418 -1 081 -5,3 %
8. PEUGEOT 308 18 403 16 051 2 352 14,7 %
9. ŠKODA OCTAVIA 17 741 18 993 -1 252 -6,6 %
10. NISSAN QASHQAI 17 486 17 077 409 2,4 %
- Celkem  1 144 109 1 113 703 30 406 2,7 %

Nejprodávanější značky

Absolutnímu žebříčku značek dominuje zase Volkswagen s konečným účtem 141.817 nových osobních aut. Nad sto tisíc se už nikdo jiný nedostal. Následují jej Ford (79.116) a bronzový Renault jen s těsným odstupem (78.764). Čtvrtý  Peugeot (69.742) už má o něco méně, za ním se nacházejí taktéž s nevelkou ztrátou Opel s Vauxhallem, tedy evropská divize GM (68.555). 

Z německého luxusního triumvirátu bylo v říjnu nejúspěšnější šesté Audi (65.811) před BMW  (62.668) a Mercedesem (61.476). Fiat se vyšvihl na devítku (53.647). Desátá Škoda sice zůstává pod padesátitisícovou hranicí (49.241 kusů), ale její umístění jistě domácí fanoušky potěší, do Top 10 se dostala. Chybí v ní tedy Japonci.

Meziročně se nejvíce zvedlo BMW (+13,1 %), Mercedes má +10,8 %, a Fiat si polepšil o 8,6 %. Postup Audi nepřekročil čtyři procenta, Peugeotu tři, Fordu dvě Renaultu jedno! To ale znamená, že ostatní velcí hráči vykazují záporná čísla konkrétně VW -0,4, Opel -2 a Škoda dokonce -2,9 %. Ztratila cca 1.500 jednotek. Už tedy neplatí, že by všichni důležití výrobci získávali, jako tomu bylo doposud.

Největší trhy

Na pozici lídra mezi zeměmi tentokrát najdeme víceméně tradiční Německo. Naší západní sousedé si v říjnu 2015 koupili 278.372 aut. Minule první Velká Británie se musí spokojit s druhým místem. Obyvatelé Spojeného království obohatili svoje garáže o 177.664 nových vozů. Francouzský trh se zastavil na čísle 161.737, italský (132.929) se umístil jako čtvrtý a Španělé jsou pátí (80.055).

Meziroční nárůst však nezaznamenaly všechny státy z tzv. Velké pětky, ostrovní země za kanálem La Manche má totiž -1,1 %. Nejvyšší plusovou hodnotu naopak vykazuje ta jihoevropská na Apeninském poloostrově: 8,6 %. Španělsko získalo 5,2 %, Německo a Francie hlásí kolem procenta. Žádný zázrak...

Byznys | Statistiky

Český trh v říjnu 2015: Top 10 nejprodávanějších modelů a pořadí značek

Česká republika skončila jako obvykle dvanáctá, ACEA eviduje 19.658 kusů, což značí skok o 10,5 %, ze 17,8 tisíc. Z úspěšnějších zemí, než je ta naše, se dařilo ještě lépe Švédsku (+11,7 %, 31,5 tis. z 28,3 tis.) a také Nizozemí (+11,1 %, 39 tis. místo 35,1 tis.). Čtyřprocentním pádem se naopak nemohou příliš chlubit ve Švýcarsku (z 26,3 na 25,2 tisíce).

Žebříček koncernů

Velmi zajímavý je žebříček koncernů. Některé značky dohromady ACEA bohužel neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala v říjnu 2015 288,2 tisíce vozů, druhý francouzský PSA 120,2 tisíce a třetí je Renault se 108,6 tisíci.

Zajímavosti | Byznys | Hyundai | Luxusní auta

Hyundai založí vlastní luxusní značku. Bude se jmenovat Genesis

Na čtyřku vyšplhalo BMW s Mini (79,8 tis.), musel se před ním sklonit i Ford. Ten má na kontě pochopitelně stejnou cifru jako ve značkách, Lincolny v Evropě nekoupíte. Šestý Daimler vykazuje 70,7 tisíce, Fiat Chrysler Automobiles zaznamenal jen o 94 (ne, to není překlep) přírůstků méně než trojcípá hvězda. General Motors alias skupina Opel s 68,8 tisíci kusy je až za nimi. Toyota dosáhla necelých 48 tisíc, Nissan pak 40,3 tisíc.

V tomto pořadí nárůstů vede Daimler, který si polepšil o 20,9 %, BMW Group má o 12,8 % více a FCA hlásí navýšení o 7,7 %. V plusu už je ale poté jen Ford. Propady Renaultu, VW, PSA a GM se pohybují od 0,4 do 2,5 %. Nedařilo se japonským zástupcům, Toyota ztratila necelá čtyři procenta, Nissan pak toto číslo ještě o desetinku překročil. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 39 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků