Evropský trh v lednu 2015: Top 10 nejprodávanějších modelů

Prodeje aut v Evropě se v uplynulém měsíci zvýšily o více než 6 %. Volkswagen dominuje značkám i modelům, těm dokonce se dvěma řadami. Octavii se daří, opět je v Top 10.
Seznam kapitol
  1. Evropský trh v lednu 2015
  2. Evropský trh v lednu 2015: Fotogalerie

Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik JATO v prvním měsíci letošního roku dařilo. V celkem devětadvacítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili takřka 1,029 milionu nových osobních aut. Oproti 966,7 tisícům za leden 2014 to znamená navýšení o více než 62 tisíc kusů, respektive o 6,4 %. Začátek sezóny tedy probíhá opět ve velmi pozitivním duchu.

Nejoblíbenější modely

Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je znovu Volkswagen Golf, to není žádné překvapení. 41,3 tisíce exemplářů svědčí o jeho stálé oblibě. VW navíc patří „double“ díky 23,5 tisícům kusů nového Pola. Rozdíl mezi oběma želízky v ohni je ale markantní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škodu Octavia nebo Nissan Qashqai v měsíčních přehledech z Evropy občas vídáme, ale tentokrát se do Top 10 těsně prosadila i Toyota Yaris

Bronz patří Renaultu Clio (22,2 tisíce kusů), nejprodávanější malé auto Evropy, Ford Fiesta, je celkově až pod stupni vítězů (21,8 tis.).

I když se v případě Corsy E nejedná stoprocentně o novou generaci, polepšila si ve srovnání s minulou D skoro o polovinu, respektive 7 tisíc jednotek a je pátá (21,2 tis.). Nárůst 42 % zaznamenala i nová řada Nissanu Qashqai s 18,2 tisíci vozy. Octavií se prodalo takřka 17,3 tisíce, dvěstěosmiček přes 16 tisíc a čísla u Audi A3 a překvapení žebříčku, Toyoty Yaris, začínají patnáctkou.  

V pořadí tedy nenajdeme Focus, umístění na spodním okraji první desítky je pro malou toyotu bezesporu úspěchem, stejně jako její meziroční čtrnáctiprocentní skok. Naprostým propadákem je Peugeot 208, uvidíme, co s odbytem provede nový, mírně modernizovaný model. Zatím se nedaří (-2.461 kusů, -13,3 %). Fiesta oproti tomu ztratila jen necelých šest stovek registrací a Audi A3 včetně sportovních verzí dokonce pouhé dvě stovky. 

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v lednu 2015

Pořadí Model 1/2015 [ks] 1/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 41 307 39 198 2 109 5,4 %
2. VOLKSWAGEN POLO 23 512 22 751 761 3,3 %
3. RENAULT CLIO 22 238 21 090 1 148 5,4 %
4. FORD FIESTA 21 833 22 415 -582 -2,6 %
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 21 225 14 215 7 010 49,3 %
6. NISSAN QASHQAI 18 163 12 790 5 373 42,0 %
7. ŠKODA OCTAVIA 17 294 16 939 355 2,1 %
8. PEUGEOT 208 16 047 18 508 -2 461 -13,3 %
9. AUDI A3/S3/RS3 15 438 15 644 -206 -1,3 %
10. TOYOTA YARIS 15 298 13 452 1 846 13,7 %
- Celkem  1 028 796 966 718 62 078 6,4 %

Největší trhy

Lídrem mezi zeměmi zůstává Německo. Naší západní sousedé si v lednu 2015 koupili 211.337 nových osobních aut (lehká užitková do svých statistik JATO nezahrnuje). Britové obohatili svoje garáže o 164.856 vozů, francouzský trh se zastavil na čísle 133.149 a italský na něj mnoho neztratil (132.508). Zvedl se navíc o 11 %.

To samozřejmě není nic proti tomu španělskému (69.290 kusů, +28 %). Jenže na Pyrenejském poloostrově fungují štědré vládní pobídky, tedy šrotovné. Navýšení zaznamenaly všechny země z Velké pětky, Francie a Británie šestiprocentní, Německo pak mírných 2,6 %.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
O příčky na stupních vítězů se pravidelně přetahují malá auta: Fiesta, Clio a Polo…

Česká republika skončila až čtrnáctá, JATO eviduje 15.727 kusů, což značí výrazný skok o 15,3 %, ze 13,6 tisíc. Závidět nám můžou kupříkladu Švýcaři, tamní trh se propadl o 10,5 %, skoro -5 % hlásí Belgie (o 2,2 tisíce aut méně), z trhů větších než ten náš najdeme úbytky i v Rakousku a Dánsku. Naopak se výrazně dařilo odbytu v Irsku (+30,8 %, 30 tis. místo 22,9 tis.) a také u našich severních sousedů. I polských 2.500 registrací navíc se počítá, znamenají zvýšení takřka desetiprocentní.

Nejprodávanější značky a koncerny

Všechny značky v Top 10 rostou, ztrátu nezaznamenala žádná z nich. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen, nad sto tisíc se dostal jako jediný s konečným účtem 133.126 nových osobních aut. Ford (70.710) ani tentokrát bronzový Renault (66.410) mu nemohou konkurovat. Evropskou divizi General Motors (63.570) překonal i Peugeot, i když jen o nicotných devět (!) jednotek.

Klepněte pro větší obrázek
…obsazení prvního místa ale zůstává neotřesitelně stabilní

Z německého luxusního triumvirátu bylo v lednu nejúspěšnější šesté Audi (54.632) před Mercedesem (52.279) a BMW (52.541). Devátý Fiat se chlubí 47.638 kusy a jeho umístění fanoušky Turína potěší, na desítku se vklínila Toyota (47.425). Ano, mezi nejlepšími chybí Citroën... Meziročně se nejvíce zvedl Opel spolu s britským Vauxhallem (+14,8 %), Mercedes-Benz má jen o něco méně (+14,2 %) a Renault si polepšil o 11,8 %.

Velmi zajímavý je žebříček koncernů organizace ACEA byť se její data od těch z JATO ve finále liší, protože zahrnují celou třicítku zemí. Některé značky dohromady evropské sdružení automobilových výrobců navíc ani neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan.

Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala v lednu 2015 263 tisíc vozů, druhý francouzský PSA 110 tisíc a třetí Renault 97 tisíc. Také se zvedl o výrazných 10 %, zatímco konkurence lva a dvojitého šípu spadla o 1,5 % kvůli neúspěchu Citroënu (značka DS je už nově vedena samostatně).

Čtvrtý Ford má 70 tisíc přírůstků. Pátý je General Motors s 64 tisíci kusy, ale naopak s minusem o 3,6 % kvůli odchodu Chevroletu. S mírnými odstupy se za sebou seřadily FCA (63,5 tis.) a BMW včetně Mini, které hlásí 62,9 tis. Daimler má na kontě 58,4 a Toyota 51,2 tisíce, magickou hranici se jí tentokrát podařilo překonat.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Evropský trh v lednu 2015
  2. Evropský trh v lednu 2015: Fotogalerie
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků