Evropský trh v květnu 2015: Nejprodávanější značky a přehled zemí

V květnu si evropský trh s novými auty sice polepšil, ale pouze nepatrně. Žebříčku značek nadále vládne Volkswagen, Škoda znovu uzavírá nejlepší desítku. Šest výrobců ovšem oproti loňsku ztratilo.

Trhům států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se podle statistik ACEA v pátém měsíci letošního roku dařilo, ale nikoli tak jako dříve. Ve třicítce sledovaných zemí si privátní i firemní klientela koupila takřka 1,152 milionu nových osobních aut. To oproti 1,136 mil. za duben 2014 znamená sice navýšení, ale jen mírné, o 16,4 tisíce kusů, respektive 1,4 %. Ano, jedná se o pozitivní výsledek, nicméně nevěstí nic dobrého.

Aktuální počty totiž zůstaly hluboko pod těmi z předkrizových let, dokonce i květen 2011 byl úspěšnější. To věru není dobrá zpráva, uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dál. Do čísel zveřejňovaných evropským sdružením automobilových výrobců jsou započítávány státy Unie kromě Bulharska, EFTA zastupují Island, Norsko a Švýcarsko.

Nejprodávanější značky

V Top 10 rostou pouhé čtyři značky, došlo tak k radikální změně situace. Doufejme, že je jen dočasná. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen s konečným účtem 143.039 nových osobních aut. Na dvojku vyšplhal Ford (81.492), bronzová je pak evropská větev General Motors reprezentovaná Opelem a Vauxhallem (78.721).

Až těsně pod stupni vítězů najdeme v dubnu druhý Renault (75.787). Zato nejlepší pětku klasicky uzavírá jeho úhlavní domácí konkurent Peugeot (68.339). Z německého luxusního triumvirátu bylo v květnu nejúspěšnější šesté Audi s 62,8 tisíci před Mercedesem (60,9 tis.). Mnichov zůstal daleko vzadu (57,1 tis.) a ještě se navíc musel sklonit před Fiatem (58,7 tisíce), takže je až devátý.

V desítce se udržela i mladoboleslavská Škoda, zaznamenala 52.049 přírůstků do statistik. Japonské značky, tedy poslední dobou v Evropě hodně úspěšný Nissan a Toyota, se sem tentokrát neprotlačily. Rozděluje je ještě navíc Citroën.  

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v květnu 2015
Pořadí Model 5/2015 [ks] 5/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN   143 039 144 495 -1 456 -1,0 %
2. FORD 81 492 82 023 -531 -0,6 %
3. OPEL/VAUXHALL 78 721 80 474 -1 753 -2,2 %
4. RENAULT 75 787 71 635 4 152 5,8 %
5. PEUGEOT   68 339 69 099 -760 -1,1 %
6. AUDI   62 832 66 784 -3 952 -5,9 %
7. MERCEDES 60 870 57 803 3 067 5,3 %
8. FIAT 58 680 54 799 3 881 7,1 %
9. BMW 57 094 55 879 1 215 2,2 %
10. ŠKODA 52 049 52 323 -274 -0,5 %
- Celkem  1 151 965 1 135 572 16 393 1,4 %

Meziročně se nejvíce zvedl Fiat (+7,1 %), krize Turína je snad definitivně pryč. Renault si připsal +5,8 % a Mercedes +5,3 %, BMW rostlo jen dvouprocentně. Největší kusový skok ovšem patří Renaultu (zlepšil se o 4,2 tisíce) před agilním Fiatem (3,9 tis.) a trojcípou hvězdou (3,1 tis.).

Jasným propadákem je Audi (-5,9 %, -4 tisíce exemplářů oproti květnu 2014). Ve srovnání s tím znamená výsledek Opelu (-2,2 %, respektive o necelých osmnáct stovek méně) ztrátu vskutku mírnou. VW spadl sice o 1.456 ks, ale v jeho případě se jedná o úbytek pouhého procenta. Peugeot, Ford a Škoda si pohoršily o řádově stovky aut.

Nejúspěšnější koncerny

Velmi zajímavá data poskytuje žebříček koncernů, i když některé značky ACEA neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost zmiňme alespoň krátce aktuální pořadí. Celá skupina VW prodala v květnu 2015 295.662 vozů, druhý francouzský PSA 117.122 a třetí

Renault 108.551, spolu s Dacií si polepšil o 5,4 %. Ford okupuje „bramborovou“ pozici, jeho číslo se shoduje s tím ve značkách. Pátá je skupina Opel (79.214), která porazila italsko-americký Fiat Chrysler Automobiles (78.387), ten však vyskočil rovnou o 9 % díky výborným výsledkům mateřského Fiatu i amerického Jeepu.

Sedmá BMW Group včetně Mini hlásí 72.493, respektive o 8 % více, Daimler pak 70.053 (+11,5 %). Toyota i s Lexusem je devátá (45.049). Nissan Top 10 uzavírá a pyšní se nejen 44.089 novými auty, ale i +13,7 %. Samotný Hyundai jich prodal 36,9 tisíce a načíná druhou desítku, spolu s Kiou ovšem zaznamenal skoro 71 tisíc uspokojených objednávek. Nejvíce se propadl francouzský PSA, o 5,5 %, následuje Opel se ztrátou o tři desetinky menší a Toyota s -4,4 %. Skupina VW hlásí jen -2,3 % a Ford opravdu mizivých -0,8 %. O aktuální kondici trhu to však svědčí více než dost. Bohužel.

Největší trhy

Lídrem mezi zeměmi je víceméně obvyklé Německo. Za jediný měsíc se u našich západních sousedů prodalo 256.385 nových osobních aut (lehká užitková do těchto statistik ACEA nezahrnuje, vydává je zvlášť). Obyvatelé ostrovní monarchie, která statistikám vládla naposledy v březnu, se musí smířit s druhou příčkou, v květnu 2015 si koupili 198.706 vozů. Bronzovou příčku překvapivě obsadila Itálie, která vykazuje 146.582 kusů.  

Francouzský trh se zastavil na čísle 143.771 a patří mu tak až pomyslná „bramborová“ medaile. Tzv. Velkou pětku tradičně uzavírá Španělsko, i když se na šestimístnou cifru nedostalo (94.030). Právě zde odbyt vylétl ve srovnání s loňskem o 14 %. Vysoký nárůst hlásí i Itálie (+10,8 %), Británie má slabších +2,4 %. Německo oproti tomu spadlo o 6,7 % (-18,4 tisíce jednotek) a Francie o 3,5 % (-5,2 tis. aut).  

Česká republika tyto problémy nemá. skončila třináctá, ACEA u nás eviduje 18.113 kusů, což značí skok o 17,6 %, z necelých 15,4 tisíc loňských. Obvyklou dvanáctku nicméně neokupuje díky úspěchu Portugalska. 

Byznys | Statistiky

Český trh v květnu 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Z trhů větších než je ten náš, se kromě zmiňovaných lídrů propadly dále nizozemský o 9,4 % (respektive necelé 3 tisíce registrací) a belgický (-5,7 %, -2,5 tisíce), u nich jde o setrvalý stav. Ztratil ale i rakouský (-1,7 %), byť to znamená úbytek ani ne pěti stovek nových aut. Naopak se výrazně dařilo odbytu v Polsku (+11 %, 27,2 tis. místo 24,5 tis. exemplářů). Nesmíme zapomenout ani na zmiňované Portugalsko, které se vyšvihlo z 13,8 na 18,3 tis., jeho trh tedy posílil o třetinu!

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků