Evropský trh v květnu 2014: Nejprodávanější modely a značky

Evropský trh roste už devátý měsíc po sobě v nepřetržité řadě. Škoda Octavia se v pořadí desítky nejprodávanějších modelů udržela bez problémů.

Evropský trh s novými osobními automobily dle statistik organizace JATO Dynamics vzrostl o 4,3 %. Zatímco v květnu 2013 si zákazníci ve třicítce zemí koupili 1 090 014 vozů, letos jich bylo 1 147 243, to je o 47 229 více. Navýšení je už deváté v řadě. Největší krize je zažehnána, jak se zdá.

Statistiky JATO zahrnují země Evropské unie a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). Do něj patří Island, Norsko a Švýcarsko, čísla miniaturního Lichtenštejnska nejsou zveřejňována. Z EU JATO neposkytuje zase ta z Malty a Bulharska, naopak je zde přítomno Srbsko, které není členem ani jedné skupiny.

Horší čísla vykazoval trh pouze loni, k cifrám z května 2006 (přes 1,4 milionu aut) se zatím nepřiblížil ani náhodou. Srovnávací grafy pro změnu vydává Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA). Jeho data se malinko liší, ale pouze v řádech tisíců kusů. Obsahují třeba i zmiňované Bulharsko...

Itálie spadla

Lídrem žebříčku zemí je Německo (takřka 275 tisíc kusů), navíc si polepšilo o 5,2 %. Druhá Británie (194 tisíc) má dokonce +7,7 %. Francie dosáhla skoro 149 tisíc přírůstků, respektive k nim chybělo pouhých 49 aut. I v zemi galského kohouta došlo k mírnému navýšení, byť opravdu pouze decentnímu. Ve stejném trendu bohužel nepokračuje Itálie (132,5 místo 137,5 tisíce, -3,6 %).

Na Pyrenejském stále úřadují státní dotace, takže se nelze divit osmnáctiprocentnímu skoku na 83,8 tisíce kusů. Tzv. „Velká pětka“ je na tom tedy až na Apeninský poloostrov velmi dobře. Česká republika vyskočila alespoň o 3,9 % ze 14,8 na 15,4 tisíce exemplářů a patří jí třináctá příčka. Z třicítky zemí si pohoršilo devět, což je skoro třetina. Z procentních poklesů významnějších trhů zmiňme jen Rakousko (-7,2 %, z 29 na 27 tisíc registrací) a Švýcarsko, které spadlo z 27 na 25,3 tisíce, tedy o 6,5 %.

Pořadí značek a koncernů

Z desítky nejúspěšnějších značek podle JATO vykazují méně než loni pouze druhý Ford (-2,4 %) a problémy zmítaný desátý Fiat (-5,0 %). Dvouciferné nárůsty v květnu nezůstaly automobilkám zapovězeny, jako jediný metu deseti procent překročil francouzský Renault, a to výrazně (+15,7 %). Evropská větev koncernu General Motors a Mercedes-Benz se chlubí navýšením přes 5 %, Peugeot, Volkswagen, Audi a Citroën oscilují kolem 4 %.

Celkovým lídrem je pochopitelně Volkswagen (144 535 kusů). Ford na druhém místě má skoro 85 tisíc registrací, ale ztráta na VW je tedy výrazná. Opel s britským Vauxhallem jsou třetí, do 80 tisíc jim chybělo jen 160 aut. Čtvrté místo patří Renaultu (takřka 71,5 tisíce přírůstků) a páté konkurenci od Peugeotu (necelých 69 tisíc registrací).

Německý luxusní triumvirát v pořadí Audi-Mercedes-Benz-BMW okupuje další místa. Čtyři kruhy svým úhlavním nepřátelům opět výrazně odskočily. Devátý Citroën a Fiat dělí jen jedenapadesát exemplářů! Chybí Japonci, neprotlačil se sem ani Nissan. Jenže i ten má o 8 % větší objem registrací než před rokem. Toyota vykazuje šestiprocentní nárůst. U rumunské Dacie tento ukazatel přesáhl dokonce 24 %. Renault na ni může být pyšný, levná auta se uplatnila i v motoristicky náročnějších zemích. Dvojku na začátku této cifry mají i naše Škoda (ještě o tři desetinky více) a sesterský španělský Seat.

ACEA uvádí také zajímavý žebříček koncernů. Data pro jednotlivé značky se sice od JATO opět mírně liší, ale pro zajímavost do něj nahlédněme. Lídrem je pochopitelně Volkswagen (290,1 tis.) před PSA (120,1 tisíce) a Renaultem (101,3 tisíce), ovšem jen s Dacií a bez Nissanu. Šestimístná čísla už nikdo jiný nemá. ACEA překvapivě nespojuje Hyundai a Kiu, což statistiky poněkud znepřehledňuje. Patřilo by jí sedmé místo mezi Fiatem (70,4 tis.) a BMW (64,3 tis.). Před nimi jsou GM (81,7 tisíce) a Ford (80.7 tisíce).

Ztráty právě modrého oválu, Fiatu a BMW se pohybují kolem dvou procent,, podobné údaje mají na kontě i samotný Hyundai a Suzuki. Jenom GM má -6,8 %. Renault hlásí +18,8 %, podobně jsou na tom Volvo s Mazdou, tyto automobilky ale prodávají nesrovnatelně méně (20,4, respektive 12,8 tisíce kusů).

Nejprodávanější modely

Mezi desítku nejprodávanějších modelů pronikl po pauze Opel Astra, konkrétně na poslední příčku naopak vypadl Nissan Qashqai. To je jediná změna. Modely si samozřejmě lehce proházely pořadí. Například Audi A3 včetně svých sportovních derivátů vystoupalo až na šestku a připsalo si skoro o 20 % více registrací než loni.

V žebříčku skokanů je ale až třetí. Vede v něm Octavia, která vylétla o 57 %, respektive takřka 6500 aut a je devátá celkově. Stříbrným šplhounem je květnový nejprodávanější malý vůz Evropy. Není jím tradičně Fiesta, nýbrž Renault Clio, ten se zlepšil o takřka 23 %. Samotný vrchol Top 10 vypadá samozřejmě úplně jinak. Evropským bestsellerem zůstává jasně Golf, který se navíc zvedl o slušných 16 %.

Druhé místo Clia jsme vzpomínali, má ale jen 57,6 % registrací o kategorii většího soupeře z Wolfsburgu. To jasně dokládá suverenitu Golfu. Fiesta skončila o 330 exemplářů bronzová, což je v celoevropském měřítku rozdíl opravdu nicotný. Pohoršila si o procento. Top 5 doplňují tentokrát „bramborová“ Corsa a Polo, oba bohužel o něco většími úbytky mezi 4 a 5 %.

Modernizovaný malý Volkswagen už známe, jeho aktuální kondici lze přičíst modelové obměně. Ta generační čeká i Corsu, nová s písmenem E se objeví na podzim v Paříži. Focus, který je globálně úspěšnější než Fiesta, má větší ztrátu, konkrétně devítiprocentní. Jasným propadákem je Peugeot 208 s úbytkem 21,7 %, respektive pěti tisíc kusů.

Z modelů mimo první desítku se JATO zmiňuje naopak o vzrůstajícím odbytu crossoveru 2008 se lvem ve znaku a druhé generace třistaosmičky, Seatu Leon a Citroënu C3. Zejména srovnání jednotlivých řad Peugeotu je zajímavé. Renaultu zase pomáhá výrazným způsobem Captur a Opelu zase Mokka. Malí kříženci do města jsou zkrátka v kurzu.

Registrace aut v Evropě – Pořadí modelů v květnu 2014

Pořadí Model 5/2014 [ks] 5/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VW GOLF 47 202 40 662 6 540 16,1%
2. RENAULT CLIO 27 205 22 195 5 010 22,6%
3. FORD FIESTA 26 875 26 613 262 1,0%
4. OPEL CORSA 21 507 22 466 -959 -4,3%
5. VW POLO 20 941 21 985 -1 044 -4,7%
6. AUDI A3/S3/RS3 18 620 15 532 3 088 19,9%
7. FORD FOCUS 18 522 20 362 -1 840 -9,0%
8. PEUGEOT 208 18 075 23 081 -5 006 -21,7%
9. ŠKODA OCTAVIA 17 785 11 299 6 486 57,4%
10. OPEL ASTRA 17 370 17 080 290 1,7%
- Celkem  1 137 243 1 090 014 47 229 4,3%
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků