Trh starého kontinentu s novými osobními automobily je z nejhoršího venku, ale předkrizová čísla jsou mu stále na hony vzdálená.
Evropský trh s novými osobními vozy neustále roste. Vykazuje už poosmé v nepřetržité řadě černá čísla. V dubnu si oproti stejnému měsíci loňského roku polepšil o 4,2 %, vyskočil z 1 086 231 registrací na 1 132 231, tedy přesně o 46 tisíc exemplářů. Ve své pravidelné tiskové zprávě to uvádí organizace JATO Dynamics. Její statistiky zahrnují země Evropské unie a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). Do něj patří Island, Norsko a Švýcarsko, čísla miniaturního Lichtenštejnska nejsou zveřejňována. Z EU JATO neposkytuje zase ta z Malty a Bulharska, naopak je zde přítomno Srbsko, které není členem ani jedné skupiny. Nejásejme však předčasně, hůře na tom byl duben jen loni a předloni. Před šesti lety se naopak přiblížil hranici 1,4 milionu aut.
První Německo ztratilo
Lídrem žebříčku zemí je sice Německo (274 tisíc kusů), ale pohoršilo si o 3,6 %, což není zrovna lichotivé. Minule první Británie se musí smířit s druhou příčkou (176,8 tisíce), ale ta si naštěstí polepšila o 8,2 %. Francie dosáhla takřka 167 tisíc přírůstků, chybělo k nim pouhých 41 aut! I v zemi galského kohouta došlo k navýšení, konkrétně o 5,8 %. Ve stejném trendu pokračují také Itálie (119,9 tisíce, +2,1 %) a Španělsko (81,2 tisíce, výrazných +29,4 %). Ale na Pyrenejském stále úřaduje šrotovné a to je, jak víme, pouze dočasnou záležitostí. Tzv. „Velká pětka“ je na tom tedy až na naše západní sousedy velmi dobře.
Česká republika vyskočila o více než šestnáct procent, z 15 na 17,5 tisíce exemplářů a patří jí lichotivá dvanáctá příčka. Z třicítky zemí si pohoršilo devět, což je skoro třetina. Procentní poklesy významnějších trhů (Nizozemí, Rakousko, Švýcarsko) nejsou nijak dramatické, zmiňme tak jen Norsko, které spadlo ze 14,2 na 12,4 tisíce, tedy o necelých 13 %.
Pořadí značek
Z desítky nejúspěšnějších značek podle JATO nevykazuje nikdo méně než loni. Kromě celkového lídra, kterým je pochopitelně Volkswagen (146 099 kusů). Jeho propad je ale jen mizivých 0,6 %, respektive 843 aut.
Dvouciferné nárůsty zůstaly automobilkám v dubnu zapovězeny, nejvíce má francouzský Renault (+9 %), Ford si polepšil o 7,6 %, následují jej evropská větev GM (+6,8 %), Peugeot s číslem o čtyři desetinky menším a Citroën, ten má o 4 % více.
Absolutním číslům ovšem dominuje zmíněný německý výrobce, druhý je Ford (86 058) a bronzový Renault (75 479). „Bramborovou medaili“ získal Opel/Vauxhall (72,8 tisíce) a Top 5 uzavírá Peugeot s 69,9 tisíci exemplářů. Následuje německý luxusní triumvirát v pořadí Audi – Mercedes-Benz – BMW.
Čtyři kruhy překonaly trojcípou hvězdu skoro o 10 tisíc aut, což je dost. Od sedmého místa jsou již rozdíly malé, Mercedes má 57,6 tisíce nových registrací, desátý Fiat 54,1 tis. Chybí Japonci, neprotlačil se sem ani Nissan. Totéž lze říci o mladoboleslavské Škodovce. Ale obě dvě automobilky zaznamenaly meziroční přírůstky přes 20 %, stejně jako Mazda. U rumunské Dacie tento ukazatel přesáhl dokonce 32 %. Renault na ni může být pyšný, levná auta se uplatnila i v motoristicky náročnějších zemích.
Nejprodávanější modely
Octavia se mezi desítkou nejoblíbenějších modelů tentokrát po měsíční pauze nachází, na nejspodnější příčce. Jenže patří jí titul Skokana roku s výraznými 45 % a 5,5 tisíci přírůstků. Deváté Audi A3 se sem vrátilo dokonce po dvou měsících.
Vrchol Top 10 vypadá samozřejmě úplně jinak. Evropským bestsellerem zůstává jasně Golf, který se navíc zvedl o 15 %. Dvojkou a zároveň nejprodávanějším malým vozem je Fiesta, modrý ovál si mne v Evropě ruce, byť globálně zákazníci preferují Focus. Ten se nachází na starém kontinentu až na šestce, celosvětově přitom soupeří s Toyotou Corolla o post jedničky.
Třetí příčku okupuje Renault Clio. Golf měl tradičně nad Fiestou značnou převahu, tentokrát dokonce tříčtvrtinovou! To svědčí o tom, jak je bestseller z Wolfsburgu oblíbený a populární. Jenže malý ford se zvedl o výrazných 21,2 %. Top 5 doplňují Polo a Corsa.
Sedmý Nissan Qashqai má na kontě ve srovnání s dubnem 2013 také slušný skok o 21,7 %. Propadákem je naopak Peugeot 208 se ztrátou 18,8 % a 4 526 kusů. Převážně dámská klientela, na kterou je cílen i marketing, ztratila nejspíš zájem.
Neúspěch Pola (-8,1 %) lze přičítat spíše modelové obměně, i když facelift není nijak výrazný, klienti asi čekají na novou techniku. Z modelů mimo první desítku se JATO zmiňuje naopak o vzrůstajícím odbytu crossoveru 2008 se lvem ve znaku, Citroënu C3, MPV Fiat 500L a Seatu Leon. Renaultu zase pomáhá výrazným způsobem Captur. Malí kříženci z Francie jedou!
Registrace aut v Evropě – Pořadí modelů v dubnu 2014 |
Pořadí | Model | 4/2014 [ks] | 4/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | VW Golf | 49 653 | 43 049 | 6 604 | 15,3% |
2. | Ford Fiesta | 28 421 | 23 456 | 4 965 | 21,2% |
3. | Renault Clio | 26 231 | 26 063 | 168 | 0,6% |
4. | VW Polo | 23 442 | 25 500 | -2 058 | -8,1% |
5. | Opel Corsa | 20 326 | 19 752 | 574 | 2,9% |
6. | Ford Focus | 20 179 | 18 660 | 1 519 | 8,1% |
7. | Nissan Qashqai | 19 535 | 16 052 | 3 483 | 21,7% |
8. | Peugeot 208 | 19 485 | 24 011 | -4 526 | -18,8% |
9. | Audi A3/S3/RS3 | 18 880 | 16 859 | 2 021 | 12,0% |
10. | Škoda Octavia | 17 693 | 12 192 | 5 501 | 45,1% |
- | Celkem | 1 132 231 | 1 086 231 | 46 000 | 4,2% |