Evropský trh v červnu 2014: Nejprodávanější modely a značky

Octavia se v Top 10 nejprodávanějších evropských modelů tentokrát neudržela. Přesto se do ní dostal model, který stojí za zmínku. Trh také stále roste, už desátý měsíc po sobě.

Evropský trh s novými osobními automobily dle statistik organizace JATO Dynamics vzrostl o 4,3 % (stejné meziroční navýšení měl i v květnu!). Zatímco v červnu 2013 si zákazníci ve třicítce zemí koupili 1 181 293 vozů, letos jich bylo 1 232 363, to je o 51 070 více. Navýšení je už jubilejní desáté v řadě.

Data JATO zahrnují země Evropské unie a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). Do něj patří Island, Norsko a Švýcarsko, statistiky miniaturního Lichtenštejnska nejsou zveřejňována, není pochopitelně nijak důležité. Z EU JATO neposkytuje zase čísla z Malty a Bulharska, naopak je zde přítomno Srbsko, které není členem ani jedné skupiny.

Horší výsledky vykazoval trh pouze loni, k cifrám z června 2005 a 2006 (přes 1,5 milionu aut) se zatím ani náhodou nepřiblížil a bude mu to trvat určitě ještě dlouho, skutečně výrazné oživení se neočekává. Srovnávací grafy pro změnu vydává Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA). Jeho data se malinko liší, ale pouze v řádech tisíců kusů. Obsahují i zmiňované Bulharsko, Malta však jako jediný člen evropské osmadvacítky chybí také zde.   

Situace v nejvýznamnějších zemích

Lídrem žebříčku zemí je Německo (277,6 tisíce kusů), jenže s minusem, o 1,9 %. Druhá Británie (228,3 tisíce) má naopak +6,2 %. Francie dosáhla přes 196 tisíc přírůstků, i v zemi galského kohouta se podařilo dovést trh k mírnému, konkrétně dvouapůlprocentnímu zisku. Itálie naštěstí pokračuje ve stejném trendu (128,3 místo 123,5 tisíce, +3,9 %).

Na Pyrenejském poloostrově stále podporuje prodej nových aut stát, takže se nelze divit takřka čtvrtinovému skoku ze 73,6 na 91,5 tisíce kusů. Tzv. „Velká pětka“ je na tom tedy až na naše západní sousedy velmi dobře. Česká republika vyskočila o vysokých 25,5 % (!) ze 14,5 na 18,2 tisíce exemplářů a patří jí dvanáctá příčka.

Z třicítky zemí si jich pohoršilo osm. Z procentních poklesů významnějších trhů zmiňme jen Rakousko (-7,1 %, z 31,3 na 29,1 tisíce registrací). Nizozemí, (-5,6 %), to zaznamenalo úbytek o zhruba dvě tisícovky na 33,5 tis. A nezapomínejme na Švýcarsko, které spadlo z 28,8 na 27,3 tisíce, tedy o pět procent. Ze skoků naopak stojí za zmínku ten švédský z 22,9 na 28,8 tisíce kusů, tedy o více než čtvrtinu.

Pořadí značek a koncernů

Z desítky nejúspěšnějších značek podle JATO vykazují méně než loni tři: vedoucí Volkswagen (-3,1 %) celkově čtvrtý Ford (-1,2 %) a problémy koncernu PSA zmítaný devátý Citroën (-4,1 %). Sesterský Peugeot je na tom ovšem lépe (+3,3 %). VW i modrý ovál mají méně díky propadu v Nizozemí.

Dvouciferné nárůsty hlásí v červnu dvě značky: Renault dosáhl fantastických +20,8 % díky poptávce po Cliu a Capturu, zmíníme se o nich ještě v modelech. Evropská větev koncernu General Motors se chlubí navýšením +11,7 %, i když čeká na pařížskou premiéru nové Corsy. „Blesku“ kromě její odcházející generace a Astry pomáhají i Mokka a modernizovaná Insignia, britská odnož se do statistik tradičně zahrnuje společně.

Zajímavosti | Technika | Byznys | Statistiky

Třídní boj: Jak se dělí auta do tříd

Skoro osmiprocentní nárůst vykazuje BMW, Fiat má překvapivě takřka 5 %, v plusu jsou i Peugeot, Audi a Mercedes.

Celkovým lídrem je pochopitelně Volkswagen (141 278 kusů). Renault má za sebou skutečně silný měsíc, překonal stotisícovou hranici. Opel s Vauxhallem i tentokrát až čtvrtý Ford ještě překročily 90 tisíc přírůstků. Top 5 uzavírá Peugeot s 75 tisíci nových registrací.

Německý luxusní triumvirát v pořadí BMW – Audi – Mercedes-Benz okupuje další místa, hlavně rozdíl pouhých 4 (ano, čtyř!) kusů mezi oběma bavorskými automobilkami je opravdu nicotný. Devátý je Citroën a desátý Fiat. Opět zcela postrádáme japonské výrobce. Ze značek mimo nejlepší desítku JATO zmiňuje červnové nárůsty u Dacie (32,4 %), Volva (15 %), Mazdy (12,9 %), Seatu (12,7 %) a Škody (12,6 %). Okřídlený šíp prodal takřka padesát tisíc aut místo 44,5 tis.

ACEA uvádí také zajímavý žebříček koncernů. Data pro jednotlivé značky se sice od JATO znovu mírně liší, ale pro zajímavost do něj nahlédněme. Lídrem je pochopitelně VW Group (283,6 tis.) před Renaultem (141,6 tisíce) a PSA (131,4 tisíce). Renault je zde uváděn spolu s Dacií, ale bez aliančního Nissanu. GM (včetně Chevroletu!) je na čtvrtém místě (93,8 tisíce) a pátý je Ford (87,5 tis.).

ACEA překvapivě nespojuje Hyundai a Kiu, což statistiky poněkud znepřehledňuje. Patřilo by jí osmé  místo za BMW i s Mini (76,4 tis.) a Fiatem, vlastně celým koncernem FCA (72,6 tis.). Drobně ztratil PSA, jen desetinku procenta, Daimler má -1,2 % GM -2,6 %, samotný Hyundai -4 %, Honda se odporoučela dolů o 13 %. Oproti tomu skupina Renault vykazuje skoro o 24 % více, mezi 10 a 15 procenty mají Volvo. Mazda a Nissan. Mitsubishi sice prodalo jen 7552 aut, ale znamená to veleskok o 55,5 %, z 4857!

Top 10 nejprodávanějších modelů

Jak už bylo řečeno v úvodi, Octavii mezi červnovou desítkou nejprodávanějších modelů nenajdeme. Není tu ani Audi A3 včetně sportovnějších derivátů. Z toho logicky vyplývá, že je někdo musel nahradit.

Tím prvním je navrátilec Nissan Qashqai, který vyskočil na devítku. Druhý vůz najdeme v Top 10 vůbec poprvé. Renault se s Capturem trefil opravdu do černého, zdá se. S necelými 21 tisíci exempláři vylezl až na sedmičku, navíc z necelého 9,7 tisíce loni v červnu. Skokan je tak jasný, vždyť si malý crossover s diamantem ve znaku polepšil o 116 %! Co na tom, že se před rokem prodej teprve pozvolna rozjížděl…

Testy | SUV | Renault

Test Renault Captur TCe 120 EDC vs. dCi 90 – když vám Clio nestačí

Evropským bestsellerem zůstává jasně Golf, který se navíc zvedl o celkem slušných 7,5 %, zákazníci si jich aktuálně koupili skoro 44 tisíc. Clio udrželo druhou příčku celkově, pozici nejprodávanějšího malého vozu starého kontinentu i stříbrného šplhouna. Vyskočilo meziročně o 12,3 %, respektive o 3,8 tisíce registrací. Golfu se navíc dokázalo přiblížit na 79 % jeho počtů, u Renaultu si tak mohou mnout ruce.

Fiesta skončila bronzová, navíc si polepšila o 6 %. Top 5 doplňují stejně jako v květnu „bramborová“ Corsa a Polo. Malý opel si polepšil, podoba radikální modernizace s písmenem E byla odhalena nedávno.

Faceliftované Polo se již prodává, ale i přesto se propadlo o 14,5 %, tento výsledek lze stále přičíst modelové obměně. Focus si pohoršil o tři procenta, ale šestou příčku obhájil z minula. Ano, prvních šest míst je shodných s květnem. Captur jsme vzpomínali, přejděme hned k osmičce. Na ní se nachází procentní „loser“ Peugeot 208 (-14,9 %). Na kusy má však horší výsledek Polo (-3830 vs. -3401).

Z modelů mimo první desítku se JATO zmiňuje naopak o vzrůstajícím odbytu Fiatu 500. Zájem o italské retromini neutuchá ani po sedmi letech od premiéry. Má stále velmi slušnou formu, meziročně si polepšilo o 22,7 %. 

Registrace aut v Evropě – Pořadí modelů v červnu 2014

Pořadí Model 6/2014 [ks] 6/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 43 960 40 883 3 077 7,5%
2. RENAULT CLIO 34 606 30 806 3 800 12,3%
3. FORD FIESTA 27 523 25 909 1 614 6,2%
4. OPEL CORSA 26 935 26 035 900 3,5%
5. VOLKSWAGEN POLO 22 531 26 361 -3 830 -14,5%
6. FORD FOCUS 21 712 22 382 -670 -3,0%
7. RENAULT CAPTUR 20 893 9 673 11 220 116,0%
8. PEUGEOT 208 19 373 22 774 -3 401 -14,9%
9. NISSAN QASHQAI 19 271 18 364 907 4,9%
10. OPEL ASTRA 19 063 19 663 -600 -3,1%
- Celkem  1 232 363 1 181 293 51 070 4,3%

 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků