Evropský trh s auty: Nejmenší výkyvy má Polsko, ČR a Švýcarsko

V přehledech Evropské centrální banky, kde najdeme i podrobné statistiky o registracích aut za poslední roky (podle toho, jak jednotlivé země vstupovaly do Evropské unie), se dozvíme leccos zajímavého.

Někde sahají grafy až do absolutního počátku 90. let minulého století, v případě nových členských zemí musíme vystačit s údaji za posledních pět až deset let. Například nově vstoupivší Chorvatsko je ještě mimo tento přehled, evropská banka má ale například údaje i z nečlenského Švýcarska.

Zajímavé je například srovnání, jaký rozdíl v procentech i v kusech činí údaje z roku, kdy se v dané zemi prodávalo, respektive registrovalo, největší a nejmenší množství vozů. Na nelichotivém vrcholu propadů jsou většinou ty státy, které byly v 90. letech označovány za „ekonomické tygry“ – Irsko, Maďarsko, Pobaltí, přirozeně Portugalsko, Španělsko a další. Neúprosná čísla ukazují, jak vypelichaný kožich dnes tito dravci mají.

Zajímavosti | Byznys | Mercedes-Benz

Evropské trhy: Jásot u Mercedesů i prodejců Renaultu Clio

Co z takových čísel vyplývá do budoucnosti? Můžeme si z nich například udělat obrázek, jaký může být reálná potřeba a reálný prodej nových aut v Evropě v následujících letech a co asi čeká výrobní závody na kontinentu. Každopádně lze konstatovat, že „dobře už bylo“, byť některé trhy v posledních letech i jdou přes krizi mírně nahoru (Švýcarsko, Dánsko, Švédsko aj.), byť rekordních sezón se už ani v těch nejlepších ekonomikách zřejmě (dlouho) nedočkáme.

Země s nejvyšším počtem nových aut (cca od roku 1991)

  1. Německo 4 185 935
  2. Velká Británie 2 606 127
  3. Itálie 2 489 369
  4. Francie 2 308 962
  5. Španělsko 1 650 522
  6. Nizozemsko 610 282
  7. Belgie 585 016
  8. Rakousko 357 739
  9. Švýcarsko 331 748
  10. Polsko 323036

Údaj u Německa je nutné brát s rezervou, neboť rekordních více než 4,1 milionu nových vozů jde na vrub roku 1991, roku, který následoval po sjednocení západní a východní části. Obyvatelé nových východních zemí za východní marky proměněné na západní radikálně obměňovali vozový park – trabanta, wartburgy, lady a škodovky byly vystřídány opely, mercedesy, volkswageny a dalšími značkami.

Rozdíl v absolutních číslech nejvyšší a nejnižších prodejů je právě v případě SRN téměř 1,3 milionů vozů. Ale i 2,9 milionu aut v nejhorším německém roce (rok 2010) je víc, než se realizovalo v nejlepším britském roce (2002) – 2,6 milionů nových aut.

Největší poklesy na trzích v počtech nových aut

  1. Německo 1 298 660
  2. Itálie 1 095 145
  3. Velká Británie 1 003 243
  4. Španělsko 953 709
  5. Francie 604 009
  6. Rumunsko 249 539
  7. Řecko 232 576
  8. Nizozemsko 223 231
  9. Belgie 221 855
  10. Švédsko 184 293

V tomto souhrnu je nejzajímavější pozice Rumunska, které patří k nejnovějším členům EU a současně i k chudším zemí Evropy a právě zde je propad i v absolutních počtech velmi citelný. Je podstatně vyšší i ve srovnání se zeměmi s vyspělejším automobilovým trhem a počtem obyvatel (Švédsko, Portugalsko, Rakousko, Polsko).

Celkově museli v těchto deseti státech Evropy automobilky prodejci odepsat v této srovnávací statistice 6 066 260 nových automobilů, které ve špatných letech nedostali k zákazníkům.

SUV | Byznys | Renault | Opel | Fiat | Nissan | Jeep

Horké zboží dneška? Jednoznačně malá SUV

Údaje, které nejvíce vypovídají o potížích ekonomik, je vyjádření rozdílu mezi nejlepším a nejhorším rokem v procentech. U některých zemí jde o čísla přímo děsivá!

Největší poklesy trhu v procentech

  1. Lotyšsko 86 %
  2. Řecko 80 %
  3. Maďarsko 79,5 %
  4. Rumunsko 78,5 %
  5. Litva 78 %
  6. Irsko 78 %
  7. Estonsko 71 %
  8. Portugalsko 66 %
  9. Bulharsko 63 %
  10. Finsko 61 %

Například Maďaři měli v nejlepším roce 2003 210 712 nových vozů, v roce 2010 udeřila krize nejvíc a registrace poklesly na 43 277 aut. Lotyši spadli z 32 843 kusů (2007) na 4327 (2009)! A Řekové z 290 625 (2000) na 58 049 (2012).
Zakončeme přehled optimisticky. Které země potkal pokles zájmu o nová auta nejméně. Možná budete překvapeni, ale v nejlepší trojce je Česká republika.

Nejmenší propady trhu v procentech

  1. Polsko 15 %
  2. Česká republika 17 %
  3. Švýcarsko 22 %
  4. Slovensko 22,5 %
  5. Rakousko 24,5
  6. Francie 26 %
  7. Německo 31 %
  8. Slovinsko 31,5 %
  9. Nizozemsko 36 %
  10. Velká Británie 38,5 %

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2006
Stav: 127 452 km
Cena: 95 000 Kč
Volkswagen Golf 1.595
Rok výroby: 2005
Stav: 148 947 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.598
Rok výroby: 2014
Stav: 143 020 km
Cena: 250 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 10 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků