Evropské prodeje aut v květnu výrazně poklesly, některým značkám se ale dařilo

Přibližně rok poté, co si mnohé evropské vlády usmyslely, že spasí upadající trh s automobily likvidací produktivního majetku, se stalo očekávané - prodeje nových aut v Evropé začaly meziročně výrazně klesat. A poklesy jsou tím významnější, čím veseleji se v té či oné zemi šrotovalo. Jako bumerang se tak začínají vracet loňské nákupy ve velkém, které z valné většiny zjevně neznamenaly nákupy navíc, ale pouze dřívější realizaci těch, které by tak jako tak přišly.

Květen 2010 tedy ve výsledku přinesl v rámci evropské sedmadvacítky prodej 1 129 508 aut, což ve srovnání s 1 245 656 kusů z loňského roku pokles o 9,3 procenta. O pokles se postaral hlavně ohromný úpadek německého trhu, kde se loni šrotovalo jako o závod. Zatímco loni v květnu si Němci dopřáli 384 578 aut, letos už to bylo jen 249 708 vozů, což znamená pokles o celých 35,1 procenta. Za poklesem celého trhu ale nestojí jen Německo, další dva velké evropské trhy, francouzský a italský, zaznamenaly rovněž pokles.

Některé trhy ale naopak rostly, ve srovnání s Německem, Francií a Itálií jsou však znatelně méně významné. Růst tak zaznamenaly např. Belgie (+25,7 %), Holandsko (+20,3 %) a především Irsko (+70,6 %). Jenže např. irský trh je menší než ten náš, což ve výsledku znamená 8 677 „májových aut” a to je v milionových prodejích kapka v moři.

Jediný nárůst velkého trhu nastal ve Španělsku (+44,6 %), kde se prodalo celkem 102 873 aut. Tápete, čím to je? Nemusíte, je to samozřejmě trvajícím šrotovným, na nějž španělská vláda v půli loňského roku vyčlenila celkem 100 milionů eur a každý zákazník z nich může čerpat po dvou tisícovkách. V tomto případě je šrotovné obzvláště „vtipné” - Španělsko nemá daleko ke státnímu bankrotu a vyhodit za takové situace v přepočtu 2,5 miliardy Kč za něco jako je šrotovné chce u kormidla hodně velkého recesistu.

Největší prodeje si v květnu připsal Volkswagen, jeho prodeje i tržní podíl ale zamířily ke dnu (130 412 aut, pokles o 12,4 procenta), druhé místo vyobchodoval Renault, který naopak výrazně rostl (95 216 aut, nárůst o 9,1 procenta i přes pětiprocentní pokles Dacie), třetí pak Ford, který byl ještě začátkem roku na špici a i meziročně hodně ztratil (89 765 aut, pokles o 17,3 procenta). Relativní úspěch zaznamenal pátý Peugeot (84 664 aut, - 6 procent), naopak na květen 2010 budou chtít rychle zapomenout u Fiatu (71 705 aut, - 22, 9 procenta) a Toyoty (42 364 aut, - 24 procent).

Uvidíme, jak se budou prodeje vývíjet dále, ale až skončí šrotovné úplně ve všech evropských státech, dají se v jednotlivých měsících očekávat trvalé dvoucifernýé meziroční poklesy.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků