Evropské dotace: Přispěli vám na auto spoluobčané?

Auta, která stojí ve vašich garážích, jste nezaplatili jen přímo ze svého bankovního konta. Přispěli jste si na ně i svými daněmi, případně vám na ně přispěli všichni spoluobčané Evropské unie. I přesto, že jste si pořídili vůz silně ziskového výrobce.

Volkswagen jako celek vydělal se všemi svými společnostmi včetně české Škody v roce 2012 asi 16 miliard eur (cca 400 miliard korun) čistého. Čímž svůj zisk v porovnání s rokem 2011 zdvojnásobil. Proto asi překvapí, že i tento automobilový gigant inkasoval v nejrůznějších programech miliony eur z centrální pokladny Evropské unie.

A nejen on. V roce 2012, jak uvádějí tabulky grantových programů Evropské komise, se Volkswagen účastnil nejrůznějších výzkumů a rozvojových programů, na které EK vyplatila 23 222 430 eur, což je v přepočtu asi 580,5 milionů korun. Vedle dalších automobilek, ústavů, vysokých škol a dalších subjektů zinkasoval Volkswagen doložitelně 1 641 110 eur (41 027 750 Kč), u některých projektů nejsou částky přesně specifikovány.

Americká auta | Volkswagen | Byznys | BMW | Audi | Porsche

J.D. Power APEAL 2013: Němci dobyli Ameriku

Z velké části se jednalo o vývoj moderních technologií v oblasti autobaterií a nanotechnologií pro elektromobily, o výzkum lehkých, ale pevných materiálů vhodných pro výrobu karoserií a dalších částí aut. Některé programy se týkaly i designu automobilů a dalších prací. Ale najdeme zde i dotace na optimalizaci procesů výroby.

O rok dříve (2011) to bylo o něco méně – 1 592 988 eur (39 824 700 Kč).

Mezi příjemci evropských dotací za loňský rok byla i automobilka Renault. V roce 2012 se zapojila do projektů za 17 464 156 eur, což dává přes 436,6 milionů korun. Z uvedené částky se Renault podílel ve srovnání s německým konkurentem výrazně méně – 541 914 eur (cca 13 547 850 Kč).

A „česká“ Škoda? Ta si spolu s dalšími 11 příjemci (např. Arcellor Mittal, Tata, Thyssen Krupp, či Fiat) přišla v roce 2012 při výzkumu vysoko namáhané oceli na 29 702 eur (7,42 milionu Kč).

Zajímavosti | Škoda | Byznys

Nejlepší český zaměstnavatel v průmyslu? Škoda Auto

V přehledech Evropské komise figurují u některých projektů konkrétní částky rozpočítané pro jednotlivé příjemce, jinde je částka uvedená jen pro celý projekt a obsahuje pouze seznam společností, které se na něm podílely.

Na slušné peníze si přišlo i Volvo, které se soustředilo na alternativní elektrický pohon, dobíjení elektromobilů za jízdy, a projekty v rámci snížení provozních nákladů nákladních automobilů. Volvo bylo zapojené do prací, které Evropská unie podpořila bezmála 52 miliony eur (cca 1,3 miliardy Kč).
Volvo si přilepšilo ze společné pokladny minimálně 1 981 210 eury (přes 49,5 milionu korun).

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 6 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků