Evropská šance v Číně? Hybridní know-how

Význam automobilového trhu v Číně pro evropské automobilky stále roste. Čínské firmy jako SAIC, Changan, Geelzy-Volvo a další dostávají Evropany pod stále větší tlak. Nicméně snaha Číňanů o efektivnější využívání zdrojů je dobrá příležitost pro evropské know-how v oblasti hybridních vozů a elektromobilů.

Výplývá to ze studie nazvané Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě. Vydala ji společnost Roland Berger Strategy Consultants. 
 
„V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu – díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám,“ uvádí Rupert Petry, autor studie a partner vídeňské kanceláře společnosti Roland Berger. Čína má podle něj ambiciózní plán: do roku 2015 snížit exhalace CO2 o 30 procent.

 

„Trh s osobními auty v Číně stále roste – a to výrazně. V roce 2018 bude dvojnásobný oproti trhu v USA, nebo západní Evropě,“ říká Petry.

 

Osmiprocentní roční nárůst v Číně znamená přírůstek 33 milionů osobních vozů, už pět čínských automobilek je dnes mezi Top 20 automobilkami na světa.

Správná strategie rozhodne o tom, jestli a do jaké míry se automobilky a jejich dodavatelé ze střední Evropy prosadí a jakou pozici si vybudují.

Čínský automobilový se v jednotlivých regionech velmi liší. Na východním pobřeží zákazníci upřednostňují luxusní vozy, dobré šance zde proto mají německé automobilky (Volkswagen už nyní prodává v Číně 30 procent ze své celkové výroby). Na západě a ve vnitrozemí pak převažuje zájem o menší a kompaktní vozy.

 

„Evropani musejí pro čínský trh vyvinout nové modely a to ve všech segmentech,“ domnívá se Petry.

 

Středoevropští výrobci jsou už dnes velmi aktivní. Přibývají "joint ventures" s místními výrobci, a to především v segmentu užitkových vozů.

„V tomto segmentu vytvořily strategické partnerství Mercedes a MAN. V Číně si od toho slibují pokroky v designu, snížení emisí a celkově dosažení evropských standardů,“ vysvětluje Petry.

Číňané budou dostatečně vytížení domácím trhem, do Evropy se nepohrnou
Vstupy čínských automobilek na evropský trh budou v následujících letech spíše ojedinělé.

Klepněte pro větší obrázek
Hlad Číňanů po autech je neukojitelný. 

„Je to dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy,“ říká Petry.

Do roku 2018 bude tvořit podíl čínských automobilek na evropském trhu necelé jedno procento. Jistá expanze ale už začala: Greatwall, Chery a FAW již mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.

Podobně sporadicky zatím v Evropě investují také čínští dodavatelé.

Zdroj: E15.cz

Foto: profimedia.cz
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 70 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 57 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků