Evropská šance v Číně? Hybridní know-how

Význam automobilového trhu v Číně pro evropské automobilky stále roste. Čínské firmy jako SAIC, Changan, Geelzy-Volvo a další dostávají Evropany pod stále větší tlak. Nicméně snaha Číňanů o efektivnější využívání zdrojů je dobrá příležitost pro evropské know-how v oblasti hybridních vozů a elektromobilů.

Výplývá to ze studie nazvané Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě. Vydala ji společnost Roland Berger Strategy Consultants. 
 
„V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu – díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám,“ uvádí Rupert Petry, autor studie a partner vídeňské kanceláře společnosti Roland Berger. Čína má podle něj ambiciózní plán: do roku 2015 snížit exhalace CO2 o 30 procent.

 

„Trh s osobními auty v Číně stále roste – a to výrazně. V roce 2018 bude dvojnásobný oproti trhu v USA, nebo západní Evropě,“ říká Petry.

 

Osmiprocentní roční nárůst v Číně znamená přírůstek 33 milionů osobních vozů, už pět čínských automobilek je dnes mezi Top 20 automobilkami na světa.

Správná strategie rozhodne o tom, jestli a do jaké míry se automobilky a jejich dodavatelé ze střední Evropy prosadí a jakou pozici si vybudují.

Čínský automobilový se v jednotlivých regionech velmi liší. Na východním pobřeží zákazníci upřednostňují luxusní vozy, dobré šance zde proto mají německé automobilky (Volkswagen už nyní prodává v Číně 30 procent ze své celkové výroby). Na západě a ve vnitrozemí pak převažuje zájem o menší a kompaktní vozy.

 

„Evropani musejí pro čínský trh vyvinout nové modely a to ve všech segmentech,“ domnívá se Petry.

 

Středoevropští výrobci jsou už dnes velmi aktivní. Přibývají "joint ventures" s místními výrobci, a to především v segmentu užitkových vozů.

„V tomto segmentu vytvořily strategické partnerství Mercedes a MAN. V Číně si od toho slibují pokroky v designu, snížení emisí a celkově dosažení evropských standardů,“ vysvětluje Petry.

Číňané budou dostatečně vytížení domácím trhem, do Evropy se nepohrnou
Vstupy čínských automobilek na evropský trh budou v následujících letech spíše ojedinělé.

Klepněte pro větší obrázek
Hlad Číňanů po autech je neukojitelný. 

„Je to dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy,“ říká Petry.

Do roku 2018 bude tvořit podíl čínských automobilek na evropském trhu necelé jedno procento. Jistá expanze ale už začala: Greatwall, Chery a FAW již mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.

Podobně sporadicky zatím v Evropě investují také čínští dodavatelé.

Zdroj: E15.cz

Foto: profimedia.cz
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků