Evropská komise plánuje nové bezpečnostní standardy. Zdraží to auta?

Nová zpráva Evropské komise naznačuje celkem 19 technologií, které by mohly být povinné pro všechny nově homologované vozy.

Cílem Evropské komise je snížit počet úmrtí na silnicích starého kontinentu pod hranici 15 000 ročně, a to již do roku 2020. V roce 2015 přitom o svůj život při dopravních nehodách přišlo 26 120 lidí. Je to sice vysoké číslo, avšak například ve srovnání s rokem 1990, kdy na evropských silnicích zemřelo 76 650 lidí, jde o podstatné zlepšení. 

Z devatenácti technologií, o nichž se v souvislosti s nařízením Evropské unie hovoří, označila komise dvě jako prioritní. Jedná se o automatické nouzové brzdění a udržování vozů v jízdním pruhu. První technologie by měla omezit dopravní nehody v malých rychlostech, hlídání jízdního pruhu pomůže především na dálnicích. Tyto asistenční systémy jsou na území EU u nových modelů autobusů a nákladních automobilů povinné již v současnosti.

Zpráva se ale zmiňuje také o levnějších opatřeních, především v oblasti aktivní bezpečnosti. Brzdová světla by měla při nouzovém manévru vždy blikat, povinné by mělo být i upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás na všech sedadlech ve vozidle.

Bezpečnost

Plánuje se nový crash test: Ukáže špatné bezpečnostní standardy?

Na nezapnuté pásy nás moderní automobily upozorňují povinně jen na sedadle řidiče. Na místech pasažérů tak dosud činí hlavně kvůli vylepšení výsledků v nárazových testech EuroNCAP. Všechny nově homologované modely by taktéž měly umět rozpoznat řidičovu únavu.

Komise by ve standardních výbavách nových modelů ráda viděla také inteligentní adaptaci na místní rychlostní limity, což s sebou nese nutnost spolehlivého rozpoznávání dopravního značení a adaptivního tempomatu. Technologii přizpůsobování rychlosti nastavené na tempomatu disponují v současné době například poslední generace modelů Volvo (XC90,S90,V90).

Zajímavosti | Video | Volvo

Volvo se chystá na autonomní řízení. Interiéry soustředí na pasažéry

Představy Evropské komise budou během příštího roku konzultovány se všemi dotčenými stranami. Již během roku 2017 by pak měla být schválena přesná podoba plánu.

Nová nařízení by mohla být problémem pro nejmenší a nejlevnější plánované modely. Již dnes je nabídka jednoduchých aut, která řidiči nemluví do řízení a potěší také svou cenovkou, velmi omezená.

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 300 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků