Evropská komise plánuje nové bezpečnostní standardy. Zdraží to auta?

Nová zpráva Evropské komise naznačuje celkem 19 technologií, které by mohly být povinné pro všechny nově homologované vozy.

Cílem Evropské komise je snížit počet úmrtí na silnicích starého kontinentu pod hranici 15 000 ročně, a to již do roku 2020. V roce 2015 přitom o svůj život při dopravních nehodách přišlo 26 120 lidí. Je to sice vysoké číslo, avšak například ve srovnání s rokem 1990, kdy na evropských silnicích zemřelo 76 650 lidí, jde o podstatné zlepšení. 

Z devatenácti technologií, o nichž se v souvislosti s nařízením Evropské unie hovoří, označila komise dvě jako prioritní. Jedná se o automatické nouzové brzdění a udržování vozů v jízdním pruhu. První technologie by měla omezit dopravní nehody v malých rychlostech, hlídání jízdního pruhu pomůže především na dálnicích. Tyto asistenční systémy jsou na území EU u nových modelů autobusů a nákladních automobilů povinné již v současnosti.

Zpráva se ale zmiňuje také o levnějších opatřeních, především v oblasti aktivní bezpečnosti. Brzdová světla by měla při nouzovém manévru vždy blikat, povinné by mělo být i upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás na všech sedadlech ve vozidle.

Bezpečnost

Plánuje se nový crash test: Ukáže špatné bezpečnostní standardy?

Na nezapnuté pásy nás moderní automobily upozorňují povinně jen na sedadle řidiče. Na místech pasažérů tak dosud činí hlavně kvůli vylepšení výsledků v nárazových testech EuroNCAP. Všechny nově homologované modely by taktéž měly umět rozpoznat řidičovu únavu.

Komise by ve standardních výbavách nových modelů ráda viděla také inteligentní adaptaci na místní rychlostní limity, což s sebou nese nutnost spolehlivého rozpoznávání dopravního značení a adaptivního tempomatu. Technologii přizpůsobování rychlosti nastavené na tempomatu disponují v současné době například poslední generace modelů Volvo (XC90,S90,V90).

Zajímavosti | Video | Volvo

Volvo se chystá na autonomní řízení. Interiéry soustředí na pasažéry

Představy Evropské komise budou během příštího roku konzultovány se všemi dotčenými stranami. Již během roku 2017 by pak měla být schválena přesná podoba plánu.

Nová nařízení by mohla být problémem pro nejmenší a nejlevnější plánované modely. Již dnes je nabídka jednoduchých aut, která řidiči nemluví do řízení a potěší také svou cenovkou, velmi omezená.

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 275 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo S60 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 82 667 km
Cena: 310 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků