Evropa se bojí o automobilky, souhlasí s pomocí pro Peugeot

Boj za záchranu Peugeotu se rozbíhá. Automobilka může získat záruky francouzské vlády za nové dluhopisy v objemu 1,2 miliardy eur. Evropská komise, která jinak státní pomoci soukromým firmám striktně odmítá, to Francii umožnila. Akcie automobilky zareagovaly na tuto zprávu růstem až o dvě procenta.

Francouzská vláda chce znovu podat automobilce PSA pomocnou ruku. Vláda firmě pomohla již loni v říjnu, a poskytla skupině záruky pro její úvěrovou skupinu Banque PSA Finance.

Státní záruka divizi Banque PSA Finance dočasně zajistila přístup k levným penězům. Peugeot tak přijal státní záruku až do výše sedm miliard eur výměnou za posílení vlivu státu v dozorčí radě, kam byli jmenováni zástupci vlády a odborů. Stát zároveň zřídil monitorovací skupinu, která sleduje situaci v automobilce - ta se nyní znovu komplikuje.

Ve středu automobilka předloží roční účetní závěrku ve které se očekává ztráta okolo pěti miliard eur. Celosvětové prodeje automobilky loni propadly o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. Skupina proto již plánuje, že zruší 8000 pracovních míst ve Francii. Dále plánuje omezení provozu popřípadě uzavření některých továren.

PSA minulý týden uvedla, že kvůli propadu evropského automobilového trhu odepsala téměř třetinu účetní hodnoty svých továren a dalšího majetku.

V médiích se proto objevily spekulace o kapitálovém vstupu francouzské vlády do automobilky a státní tajemník pro rozpočet Jerome Cahuzac takovýto krok oficiálně připustil.

Pro finální souhlas s pomocí musí druhá největší evropská automobilka vypracovat plán celkové restrukturalizace. Peugeot a francouzská vláda k tomu dostaly od evropské komise termín půl roku. Francouzská vláda zároveň stále čeká na finální schválení své předchozí pomoci automobilce.

V případě nové pomoci by se znovu jednalo o vládní záruky, které by citelně zlevnily úpis nových dluhopisů úvěrové divize automobilky PSA Peugeot Citroën. „Záruky jsou nutné pro umožnění přístupu Peugeotu na finanční trhy a zamezení jakéhokoliv šíření nákazy do francouzského bankovního sektoru, která by mohla ovlivnit úvěrování,“ píše ve zdůvodnění Evropské komise. Jde však stále pouze o předběžný souhlas regulátora Evropské unie.

PSA Peugeot Citroën

  • Po německém Volkswagenu druhý největší výrobce aut v Evropě
  • V poslední době se však potýká s negativními dopady slabé poptávky na evropském trhu - loni zaznamenala pokles prodejů o šestinu na 2,97 milionu vozů
  • Firma, která působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota, snižuje svou produkci. Například dočasně omezila výrobu svých aut na Slovensku

Zdroj: E15.cz 
 

Peugeot 407 2.7
Rok výroby: 2009
Stav: 114 003 km
Cena: 140 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 84 078 km
Cena: 135 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků