Evropa se bojí o automobilky, souhlasí s pomocí pro Peugeot

Boj za záchranu Peugeotu se rozbíhá. Automobilka může získat záruky francouzské vlády za nové dluhopisy v objemu 1,2 miliardy eur. Evropská komise, která jinak státní pomoci soukromým firmám striktně odmítá, to Francii umožnila. Akcie automobilky zareagovaly na tuto zprávu růstem až o dvě procenta.

Francouzská vláda chce znovu podat automobilce PSA pomocnou ruku. Vláda firmě pomohla již loni v říjnu, a poskytla skupině záruky pro její úvěrovou skupinu Banque PSA Finance.

Státní záruka divizi Banque PSA Finance dočasně zajistila přístup k levným penězům. Peugeot tak přijal státní záruku až do výše sedm miliard eur výměnou za posílení vlivu státu v dozorčí radě, kam byli jmenováni zástupci vlády a odborů. Stát zároveň zřídil monitorovací skupinu, která sleduje situaci v automobilce - ta se nyní znovu komplikuje.

Ve středu automobilka předloží roční účetní závěrku ve které se očekává ztráta okolo pěti miliard eur. Celosvětové prodeje automobilky loni propadly o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. Skupina proto již plánuje, že zruší 8000 pracovních míst ve Francii. Dále plánuje omezení provozu popřípadě uzavření některých továren.

PSA minulý týden uvedla, že kvůli propadu evropského automobilového trhu odepsala téměř třetinu účetní hodnoty svých továren a dalšího majetku.

V médiích se proto objevily spekulace o kapitálovém vstupu francouzské vlády do automobilky a státní tajemník pro rozpočet Jerome Cahuzac takovýto krok oficiálně připustil.

Pro finální souhlas s pomocí musí druhá největší evropská automobilka vypracovat plán celkové restrukturalizace. Peugeot a francouzská vláda k tomu dostaly od evropské komise termín půl roku. Francouzská vláda zároveň stále čeká na finální schválení své předchozí pomoci automobilce.

V případě nové pomoci by se znovu jednalo o vládní záruky, které by citelně zlevnily úpis nových dluhopisů úvěrové divize automobilky PSA Peugeot Citroën. „Záruky jsou nutné pro umožnění přístupu Peugeotu na finanční trhy a zamezení jakéhokoliv šíření nákazy do francouzského bankovního sektoru, která by mohla ovlivnit úvěrování,“ píše ve zdůvodnění Evropské komise. Jde však stále pouze o předběžný souhlas regulátora Evropské unie.

PSA Peugeot Citroën

  • Po německém Volkswagenu druhý největší výrobce aut v Evropě
  • V poslední době se však potýká s negativními dopady slabé poptávky na evropském trhu - loni zaznamenala pokles prodejů o šestinu na 2,97 milionu vozů
  • Firma, která působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota, snižuje svou produkci. Například dočasně omezila výrobu svých aut na Slovensku

Zdroj: E15.cz 
 

Peugeot 407 1.997
Rok výroby: 2005
Stav: 329 556 km
Cena: 36 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 135 442 km
Cena: 138 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 149 371 km
Cena: 115 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků