Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Moderní volanty Formule 1 nabízí displej, všemožná tlačítka a přepínače. Oproti nim jsou ty historické spíše dětskou hračkou.

Do netradičního videa se pustil tým lidí z Donut Media a výsledek stojí za to. Postupně jsou v něm představeny volanty monopostů Formule 1 napříč všemi generacemi. Na začátku je tříramenný volant Stirlinga Mosse, se kterým pilotoval svůj vůz v roce 1957. To je ale teprve začátek...

Život řidiče | Zajímavosti | Formule 1

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

K velkým změnám začalo docházet od roku 1980, kdy do chodu vozů Formule 1 začala promlouvat vyspělejší technika. Objevují se první tlačítka, páčky pro řazení či digitální displej. Další pokrok nastal kolem roku 2000, kdy už volant zobrazoval také informace o motoru či brzdách. Umožňoval rovněž rádiovou komunikaci s týmem v boxech, řídil kontrolu trakce a při průjezdu pit lane pomáhal závodníkovi omezovač rychlosti.

A dnes? Volant monopostu Formule 1 zvládne navíc obsluhovat systémy pro snížení aerodynamického odporu na zadním křídle (DRS) a rekuperaci energie (ERS). Na volantu se nachází také "Drink" tlačítko, pomocí kterého může jezdec využít vaku s vodou a během závodu se napít.

Fotogalerie: Mistr světa formule 1 Kimi Räikkönen navštívil Ostravu 

Volanty se v dnešní době vyrábí z uhlíkových vláken a jejich hmotnost se tak pohybuje jen okolo 1,3 kilogramu. Slušné číslo, vzhledem k tomu, že obsahuje také digitální displej a celou řadu zmiňovaných knoflíků. Cena nejmodernějšího volantu F1 se pohybuje okolo 1,3 milionu korun, což je suma, ze kterou pořídíte zcela nový Mercedes-AMG C43 sedan.

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2006
Stav: 140 742 km
Cena: 85 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 109 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků