Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Moderní volanty Formule 1 nabízí displej, všemožná tlačítka a přepínače. Oproti nim jsou ty historické spíše dětskou hračkou.

Do netradičního videa se pustil tým lidí z Donut Media a výsledek stojí za to. Postupně jsou v něm představeny volanty monopostů Formule 1 napříč všemi generacemi. Na začátku je tříramenný volant Stirlinga Mosse, se kterým pilotoval svůj vůz v roce 1957. To je ale teprve začátek...

Zajímavosti | Život řidiče | Formule 1

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

K velkým změnám začalo docházet od roku 1980, kdy do chodu vozů Formule 1 začala promlouvat vyspělejší technika. Objevují se první tlačítka, páčky pro řazení či digitální displej. Další pokrok nastal kolem roku 2000, kdy už volant zobrazoval také informace o motoru či brzdách. Umožňoval rovněž rádiovou komunikaci s týmem v boxech, řídil kontrolu trakce a při průjezdu pit lane pomáhal závodníkovi omezovač rychlosti.

A dnes? Volant monopostu Formule 1 zvládne navíc obsluhovat systémy pro snížení aerodynamického odporu na zadním křídle (DRS) a rekuperaci energie (ERS). Na volantu se nachází také "Drink" tlačítko, pomocí kterého může jezdec využít vaku s vodou a během závodu se napít.

Fotogalerie: Mistr světa formule 1 Kimi Räikkönen navštívil Ostravu 

Volanty se v dnešní době vyrábí z uhlíkových vláken a jejich hmotnost se tak pohybuje jen okolo 1,3 kilogramu. Slušné číslo, vzhledem k tomu, že obsahuje také digitální displej a celou řadu zmiňovaných knoflíků. Cena nejmodernějšího volantu F1 se pohybuje okolo 1,3 milionu korun, což je suma, ze kterou pořídíte zcela nový Mercedes-AMG C43 sedan.

Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 296 000 Kč
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2008
Stav: 183 700 km
Cena: 185 000 Kč
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2007
Stav: 201 363 km
Cena: 140 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

dnes | Radek Pecák | 3 příspěvky
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků