EuroNCAP zpřísní způsob hodnocení bezpečnosti

Komisaři EuroNCAP se rozhodli zatopit výrobcům automobilů. O bezpečnost posádky vozu ale tentokrát tolik nejde.

Když byla asociace EuroNCAP (European New Car Assessment Program) v roce 1997 založena, zdálo se, že dosáhnout v nárazových testech plných pěti hvězd bude takřka nemožné. Pouhých jedenáct let poté vypadá situace tak, že za ochranu cestujících při čelním střetu získá čtyři nebo pět hvězd plných 97 % zkoušených automobilů. S časovým odstupem lze konstatovat, že právě asociace EuroNCAP působí jako bič na automobilky. Získala totiž tak silnou reputaci, že se producenti osobních vozů snaží v jimi prováděných testech excelovat. Veřejnost naopak na EuroNCAP v poslední době tlačí, aby svá hodnocení zpřísnila.

Od příštího roku proto bude pro automobilky daleko těžší získat plný počet hvězd, protože EuroNCAP chystá úplně nový systém hodnocení. Jsou zde totiž stále oblasti, jež je podle názoru EuroNCAP třeba v bezpečnosti vozů výrazně zlepšit. Jedná se konkrétně například o bezpečnost chodců, protože se dosud žádnému vozu v této disciplíně nepodařilo dosáhnout plného počtu čtyř hvězd a průměr se ustálil na nelichotivých dvou hvězdách.

Automobilky se snaží maximalizovat ochranu posádky při střetu s jiným vozidlem, což jde často na úkor právě bezpečnosti chodců. Nový systém hodnocení proto bude ve svém výsledku závislý na celkové bezpečnosti auta. Vůbec poprvé také budou při hodnocení brány v potaz elektronické asistenční systémy podvozku včetně ESP či ochrana krční páteře.

První vozy budou testovány v souladu s novými pravidly v únoru příštího roku. Tato pravidla mají za úkol výrobce automobilů dále motivovat ke zvyšování bezpečnosti dopravního provozu. Ačkoli pravidla pro nová auta v otázce pasivní bezpečnosti v současnosti „utahují“ i další podobné asociace včetně NHTSA, žádná z nich nemá na automobilky tak silný vliv jako právě EuroNCAP. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 3er 1997 vs. BMW 3er 2005

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat Punta 1997 vs. Fiat Grande Punto 2005
BMW X3 2.993
Rok výroby: 2004
Stav: 151 230 km
Cena: 145 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 176 760 km
Cena: 229 000 Kč
BMW X3 2.979
Rok výroby: 2003
Stav: 196 799 km
Cena: 127 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků