EuroNCAP: nejlepší bezpečnostní inovace

EuroNCAP zveřejnila v Paříži devět technických novinek směřujících k větší bezpečnosti provozu. Jsou vesměs očekávatelné.

Společenství EuroNCAP si během let vytvořilo výsledky svého úsilí při tzv. crashtestech mezi evropskými motoristy velmi dobré jméno. A to i přesto, že jej mnozí oprávněně viní z toho, že do značné míry kvůli téže činnosti vozy za posledních deset let aź neuvěřitelně ztěžkly a pozbyly i přes nespornou vyšší pasivní bezpečnost část bezpečnosti aktivní. Touhám EuroNCAP se totiž chtě nechtě přizpůsobily všechny automobilky, jež své vozy na místních trzích nabízejí.

Aktivita EuroNCAP ale jakoby neznala hranic. V posledním roce bylo změněno hodnocení nárazových testů tak, že rozdává hvězdićky i za prvky výbavy, které na výsledky nárazových testů nemají vůbec žádný vliv. To se na jednu stranu může zdát být logickým krokem za situace, kdy pasivní bezpečnost moderních automobilů dosáhla objektivně vysoké úrovně, na druhou stranu to poškozuje kvalitu hodnocení samotných crashtestů a do značné míry znemožňuje jejich adekvátní konfrontaci s vozy zkoušenými dříve.

Metodika EuroNCAP je přísná a má přesně specifikované parametry. Ty jsou stanoveny s takovou přesností, že nelze vyloučit jejich čistě laboratorní a v praxi nedosažitelnou kvalitu, což situaci dále komplikuje, neboť automobilky se mohou soustředit pouze na vymezené parametry a přizpůsobovat jim konstrukci svých produktů. Podobná situace ostatně panuje u testů spotřeby paliva, které jsou zaměřené na jediný režim jízdy, jemuž automobilky přizpůsobí nastavení svých vozů. Výsledky testů pak minimálně u určitých typů vozů ani komparativně nekorespondují se skutečnou spotřebou odpovídající adekvátnímu způsobu zacházení. Abychom se tak jednou nedočkali situace, kdy vůz perfektně ochrání posádku při srážce s předem jasnou překážkou za předem jasné rychlosti, neobstojí však v jiných situacích, které při skutečné nehodě nastanou spíše.

Ale to jsme se dostali snad až příliš hluboko pod povrch celé mašinérie. Bez jasně stanovených předpisů bychom zkrátka neměli srovnatelné výsledky žádné. Hegemonie EuroNCAP však pokračuje, nyní z jejího nitra vypadla devítka elektronických soustav, jež podle komisařů nejvíce přispívá k nárůstu bezpečnosti. A tentokrát té aktivní. Jednotlivé systémy jsou připojeny níže pod tímto článkem.

Nově ustavená divize Euro NCAP Advanced nezkoumá objektivně naměřené parametry automobilů zkoušených v laboratořích, ale spoléhá se na výsledky dodávané samotnými automobilkami. V hledáčku této divize se nacházejí systémy nejrůznějších povah. Ačkoli se komisaři dušují, že „všechna data specializovaní experti podrobují hloubkové analýze“, lze jen stěží hovořit o reálné porovnatelnosti jejich skutečných významů pro zvyšování bezpečnosti dopravního provozu. Neradi bychom však snahu Euro NCAP Advanced bagatelizovali na úroveň prostého tlaku k vývoji a širší standardní aplikaci bezpečnostních soustav, každá metodika přece vyžaduje svůj vývoj a náležité krytí finančními prostředky.

Většina níže zmíněných systémů je již několik let dostupná běžným motoristům, v budoucnosti však má uskupení Euro NCAP Advanced ambice přímo se podílet ve spolupráci s automobilkami na vzniku jejich doplňků a nástupců. Asociace EuroNCAP tlačí v nejnovějších protokolech ke svým nárazovým testům na automobilky na sériovou aplikaci dosud jen příplatkově dodávaných soustav a díky sumě údajů shromážděných během nesčetných nárazových zkoušek má skutečně potenciál k aktivnímu přispívání k vývoji systémů nových. A byli bychom pokrytci, pokud bychom tyto snahy, byť s opatrným odstupem, neocenili.

Dost filozofie, podívejte se teď na žebříček devítky soustav, jež podle Euro NCAP Advaced v poslední době nejvíce přispěly k nárůstu bezpečnosti silničního provozu. Pokud jste se při čtení tohoto článku dostali až na toto místo, budete odměněni též obrázky a krátkým popisem.

Nejlepší bezpečnostní inovace dle EuroNCAP

Audi Side Assist

Klepněte pro větší obrázek

Jde o systém, který řidiče upozorňuje na potenciálně nebezpečné situace při změně jízdního pruhu v rychlosti od 30 km/h, a to na základě snímání situace vedle a za vozem pomocí radarového čidla. Důležité dopravní značení včetně doplňkových značek rozpoznává speciální kamera. Řidič je na omezení upozorňován příslušnými symboly na displeji v panelu sdružených přístrojů nebo na přání na head-up displeji.

BMW Assist Advanced eCall

Klepněte pro větší obrázek

Tento systém rozezná, že se vůz stal součástí nehody, odhadne možná zranění posádky a kontaktuje call centrum BMW s informacemi o místě nehody, množství pasažérů, intenzitě nárazu, o tom, jakým směrem byl náraz veden, množství otevřených airbagů, stavu zapnutí bezpečnostních pásů, zda byl vůz otočen na střechu a dalšími detaily, které mohou pomoci rychlému zavolání nejvhodnější pomoci.

Honda Collision Mitigation Brake System (CMBS)

Klepněte pro větší obrázek

CMBS pomocí radaru umístěného v přídi vozu neustále monitoruje prostor před vozidlem a při nebezpečném překročení minimální vzdálenosti např. od vozidla vpředu, je řidič na tuto skutečnost nejprve upozorněn akustickým signálem a blikající kontrolkou na přístrojové desce. Pokud na vzniklou situaci nereaguje a vzdálenost se nebezpečně zmenšuje, přidá se k tomuto varování krátké pocukání bezpečnostním pásem a vozidlo zároveň začne samo mírně brzdit. Jestliže systém vyhodnotí situaci jako již neodvrtanou kolizi, tak se snaží zmírnit její následky, tím že začne automaticky intenzivně brzdit a zároveň přitáhne bezpečnostní pásy cestujících na předních sedadlech.

Mercedes-Benz PRE-SAFE® a PRE-SAFE® Brake

Klepněte pro větší obrázek

Systém PRE-SAFE® vyhodnocuje informace a může aktivovat preventivní opatření v typických kritických situacích, aby chránil posádku vozidla. Přední sedadlo spolujezdce se může posunout do bezpečnější polohy pro náraz, postranní okna a posuvné střešní okno se mohou zavřít a přední bezpečnostní pásy se mohou napnout pomocí vestavěných elektromotorů. Kromě toho se komory v postranních opěrkách doplňkových aktivních multikonturových sedadlech naplní vzduchem, čímž se zlepší boční opora v kritických jízdních situacích. Díky tomu mohou např. postranní airbagy využít naplno svůj ochranný potenciál.

Kromě toho je součástí celého řešení brzdový systém Brake Assist Plus (BAS Plus) a přídavná brzda PRE-SAFE® Brake. Pokud se vzdálenost vozidla vepředu změnšuje příliš rychle, BAS Plus upozorní řidiče pomocí zvukových a vizuálních signálů a automaticky vypočítá brzdný tlak potřebný ke snížení rychlosti nárazu a tím i závažnosti případné kolize. Pokud řidič nezareaguje, PRE-SAFE® může brzdit nezávisle - nejprve částečně a potom, když je kolize nevyhnutelná, naplno.

Opel Eye

Klepněte pro větší obrázek

Systém Opel Eye obsahuje speciální kameru, která čte a pamatuje si dopravní značky omezující rychlost a zakazující předjíždění. Systém zobrazí aktuální dopravní značku na přístrojovém panelu. Řidiče rovněž informuje o neúmyslném vybočení z jízdního pruhu.

Peugeot Connect SOS

Klepněte pro větší obrázek

Velmi podobné řešení jako u BMW Assist Advanced eCall. Peugeot Connect SOS přivolá pomoc na základě manuálně nebo automaticky (na základě aktivace pyrotechnických prvků bezpečnostní výbavy vozu apod.) vyslaného tísňové volání. I v tomto případě systém předá call centru automobilky maximum dostupných informací o stavu vozu a posádky.

Citroën Localized Emergency Call

Klepněte pro větší obrázek

Peugeot Connect SOS v bledě modrém.

Volkswagen Lane Assist

Klepněte pro větší obrázek

Tento systém funguje prostřednictvím kamery v prostoru vnitřního zrcátka, resp. dešťového čidla. Díky jejímu „pohledu“ identifikuje podélné značení na vozovce bez ohledu na to, je-li středová čára plná nebo přerušovaná. Pokud ovšem značení na vozovce není, zůstává systém pasivní.

Lane Assist pak samočinně zasáhne do řízení, jakmile auto neplánovaně opustí zvolenou stopu. Jestliže řidič stopu opouští vědomě a signalizuje změnu směru, „Lane Assist“ nezasáhne.

Volvo City Safety

Klepněte pro větší obrázek

Tento systém dokáže při rychlostech do 30 km/h zcela zabránit, nebo alespoň snížit následky kolize s vozidlem nebo jinou překážkou. Automobil se systémem City Safety automaticky zastaví, jestliže řidič včas nezareaguje na zpomalení nebo zastavení vozidla vpředu, případně pokud se příliš rychle blíží k pevné překážce. Pokud je relativní rozdíl rychlostí obou vozidel menší než 15 km/h, lze nehodě zcela předejít. Pokud je rozdíl rychlostí mezi 15 a 30 km/h, je rychlost nárazu snížena, aby se minimalizovaly následky nehody.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků