EuroNCAP opět rozbíjelo vozy. Na paškal si tentokrát vzalo hned 18 modelů. Výsledky crash testů překvapily i samotné sdružení. Nekorunovaným králem se stal Renualt Espace, jenž překonal magickou hranici 35 bodů. Podrobné informace najdete v článku.
Před několika týdny začalo sdružení EuroNCAP vysílat signály, že chystá na 26. červenec akci nevídaných rozměrů. Takřka vzápětí pozvalo média na prezentaci posledních výsledků crash testů. Prezentace se uskutečnila v Londýně a měla zvláštní nádech. Ten byl dán především faktem, že jeden z rozbitých automobilů dosáhl nejlepšího výsledku v historii testování EuroNcap. Novým rekordmanem v počtu získaných bodů se stal zástupce rodiny Renaultů – Renault Espace.
Citroën C3 Pluriel -- Nissan Micra -- Opel Signum
Renault Espace byl ohodnocen 35,11 body z 37 možných. Je to vůbec poprvé, kdy se nějaký automobil přehoupl přes magickou hranici 35 bodů. Bodový zisk byl tvořen třemi položkami: čelní náraz přispěl 15,11 body z 16 možných, boční náraz 18 body z 18 možných, 2 body navíc získal Espace za vylepšený systém upozorňující posádku na nutnost použití bezpečnostních pásů. Výsledek Renaultu Espace byl pro všechny příjemným překvapením. EuroNcap ocenilo především fakt, že se takového výsledku podařilo dosáhnout velkému MPV.
Sérií crash testů neprošel pouze Espace, ale celkem 18 automobilů rozdělených do osmi různých kategorií. Největší pozornost byla věnována automobilům střední třídy a převážně kategorii MPV, které kraloval právě Renault Espace. V segmentu MPV si největší ostudu uřízly korejské vozy zastoupené modely Kia Karnival a Hyundai Trajet. Podle testů neposkytují tato velká MPV dostatečnou ochranu hlavy, hrudníku a kolen.
Renault Espace -- Kia Karnival -- Hyundai Trajet
Kategorie nejmenších vozů byla tentokrát zastoupena aktuálními novinkami. EuroNCAP rozbíjela malý Nissan Micra, Citroën C3 Pluriel a letitý Renault Twingo. Nejhůře vyzněl crash test pro Twingo, které získalo tři hvězdičky. I s malými deformačními zónami však zůstal prostor pro posádku stabilní. Nissan Micra si vysloužil čtyři hvězdičky za kontakt řidiče s volantem, největším překvapením byl pak víceúčelový Citroën C3 Pluriel. Navzdory otevřené karoserii Pluriel v crash testu obstál a získal celkem čtyři hvězdičky za bezpečnost posádky. Stejně dopadl také větší Peugeot 307CC.
Velká SUV na seznamu rozbitých automobilů nechyběla. Rozsypané sklo a zkroucené plechy patřily vozům BMW X5, Volvo XC90 a Kia Sorento. Zatímco první dva jmenovaní dostáli svému jménu a získali po pěti hvězdičkách, Kia Sorento se musela spokojit pouze se 4 hvězdami.
Saab 9-5 -- Peugeot 807 -- BMW X5
Výsledky crash testů potvrdily důraz automobilek na zvyšování pasivní bezpečnosti. Šest vozů oceněných pěti hvězdičkami je toho dobrým důkazem. EuroNcap konstatuje posun k lepšímu, nicméně zároveň zvedá varovně prst a poukazuje na nelichotivé výsledky v kategorii bezpečnosti chodců. dohánět.
Model |
Kategorie |
Ochrana cestujících |
Ochrana chodců |
Toyota Avensis |
velký rodinný vůz |
|
|
Honda Accord |
velký rodinný vůz |
|
|
Opel Signum |
velký rodinný vůz |
|
|
Peugeot 307CC |
malý rodinný vůz |
|
|
Citroën C3 Pluriel |
supermini |
|
|
Nissan Micra |
supermini |
|
|
Renault Twingo |
supermini |
|
|
BMW X5 |
velký off-road |
|
|
Volvo XC90 |
velký off-road |
|
|
Kia Sorento |
velký off-road |
|
|
Peugeot 807 |
Velké MPV |
|
|
Renault Espace |
Velké MPV |
|
|
Hyundai Trajet |
Velké MPV |
|
|
Kia Sedona/Carnival |
Velké MPV |
|
|
Ford Fusion |
Malé MPV |
|
|
VW Touran |
Malé MPV |
|
|