Euro NCAP chce, aby auta uměla sama brzdit

Euro NCAP chce, aby auta uměla sama brzdit

Organizace Euro NCAP bude napříště do svých hodnocení zahrnovat i systémy k odvrácení nehody nebo zmírnění jejích následků.

První výsledky zkoušek těchto systémů chce Euro NCAP zveřejnit už 29. října, od příštího roku se stanou součástí celkového hodnocení. To bude v důsledku znamenat postupné zavedení systémů k odvrácení nehody do sériové výbavy většiny nejprodávanějších modelů, protože výrobci budou usilovat o co nejlepší celkové hodnocení. 

Systémy k odvrácení nehody dnes nabízí mimo jiné Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo Mazda, Ford, Škoda (v modelu Citigo) atd. Pomocí světelného nebo optického snímače monitorují situaci před vozem a začnou automaticky brzdit, pokud zaznamenají překážku, na kterou řidič nereaguje – typicky při popojíždění v koloně. Proto bývají označovány také jako systémy autonomního brzdění. 

Většinou se uvádí, že v rychlostech do 15 km/h dokáže takový systém nehodě zcela zabránit. Při vyšším tempu alespoň zmírní její následky, protože ke kolizi dojde v nižší rychlosti. 

Euro NCAP je sdružení evropských vlád, spotřebitelských organizací a autoklubů ze sedmi evropských zemí. Zpočátku se zaměřovalo na testování pasivní bezpečnosti (ochrana posádky při nehodě), v současné době ale při hodnocení přihlíží k přítomnosti systému upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy, nastavitelného omezovače rychlosti a elektronického stabilizačního systému. Snaží se tak nepřímo donutit automobilky, aby tyto technologie zpřístupnily co nejširšímu okruhu zákazníků. 

Doporučujeme

Články odjinud