EU trh v lednu 2014: Rostly Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v minusu

Registrace nových aut míří již několik měsíců za sebou směrem vzhůru, absolutní čísla z „tučných“ předkrizových let ale zůstávají jen vzdálenou vzpomínkou.

V Evropské unii bylo v lednu 2014 zaregistrováno o 5,5 % více osobních aut než ve stejném měsíci předcházejícího roku. Uvedla to Evropská asociace výrobců automobilů ve své pravidelné zprávě (PDF, 187 kB)

Evropský trh tedy roste již pátý měsíc v řadě, což je po dlouhém období stagnace nepochybně důvod k optimismu, ale jen opatrnému. S 935 640 registracemi v EU, resp. 967 778 v zemích EU+EFTA byl letošní leden druhý nejhorší od roku 2003. (EFTA je Evropské sdružení volného obchodu, jehož členy jsou Island, Lichtejnštensko, Norsko a Švýcarsko.)

Česko si vedlo nadprůměrně dobře

Růst táhly nahoru zejména velké evropské země. Ve Velké Británii, Španělsku i Německu přesáhl sedm procent. Nejvyšší procentuální nárůst ale vykázaly Irsko (+32,8 %) a Portugalsko (+31,8 %) – státy v minulých letech těžce zasažené finanční krizí. 

Česká republika si polepšila o rovných třináct procent, z 12 071 na 13 638 nových registrací. 

A jak to, že z tak vysokých přírůstků vyšel celoevropský průměr „jen“ 5,5 procenta? Především kvůli velké Francii. Tamní odbyt se meziročně zvětšil jen o symbolického půl procenta. S více než 125 000 prodanými auty přitom Francie tvoří 7,46 % celého evropského trhu.

Z automobilek může být s lednovým vývojem spokojena skupina Volkswagen (meziroční trend v zemích EU+EFTA +5,2 %), PSA (6,9 %) i Renault (+ 13 %) a Ford (+8,8 %).

Třeba japonská Mazda ale dokázala navýšit registrace o 26,9 %! Relativně malé automobilce nepochybně pomohlo uvedení nových generací modelů Mazda6 a Mazda3. Výborně si vedla rovněž Toyota s přírůstkem 15,6 %.

Škoda nejúspěšnější z koncernu

Pokud jde o jednotlivé značky, hvězdou koncernu VW byla Škoda s meziročním růstem 10,3 % v zemích EU+EFTA. Například Dacia ale v lednu získala o dramatických 38,1 % více registrací než ve stejném měsíci roku 2013.

Záporný meziroční vývoj zaznamenaly Daimler (-0,4 %), Fiat (-1,5 %), Honda (-3 %), Volvo (-3,1 %), Jaguar Land Rover (-3,5 %), Hyundai (-6,4 %) a GM (-6,7 %).

„Oživení evropského automobilového trhu dostává reálné rozměry,“ říká Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. „Prodeje rostou již pátý měsíc v řadě. Prodejům aut zřejmě pomohlo i teplé lednové počasí, zákazníci místo do hor zamířili k prodejcům aut.“

Linhart předpokládá, že jednocifereného růstu dosáhne evropský trh i za celý rok 2014.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 169 598 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků