EU trh v lednu 2014: Rostly Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v minusu

Registrace nových aut míří již několik měsíců za sebou směrem vzhůru, absolutní čísla z „tučných“ předkrizových let ale zůstávají jen vzdálenou vzpomínkou.

V Evropské unii bylo v lednu 2014 zaregistrováno o 5,5 % více osobních aut než ve stejném měsíci předcházejícího roku. Uvedla to Evropská asociace výrobců automobilů ve své pravidelné zprávě (PDF, 187 kB)

Evropský trh tedy roste již pátý měsíc v řadě, což je po dlouhém období stagnace nepochybně důvod k optimismu, ale jen opatrnému. S 935 640 registracemi v EU, resp. 967 778 v zemích EU+EFTA byl letošní leden druhý nejhorší od roku 2003. (EFTA je Evropské sdružení volného obchodu, jehož členy jsou Island, Lichtejnštensko, Norsko a Švýcarsko.)

Česko si vedlo nadprůměrně dobře

Růst táhly nahoru zejména velké evropské země. Ve Velké Británii, Španělsku i Německu přesáhl sedm procent. Nejvyšší procentuální nárůst ale vykázaly Irsko (+32,8 %) a Portugalsko (+31,8 %) – státy v minulých letech těžce zasažené finanční krizí. 

Česká republika si polepšila o rovných třináct procent, z 12 071 na 13 638 nových registrací. 

A jak to, že z tak vysokých přírůstků vyšel celoevropský průměr „jen“ 5,5 procenta? Především kvůli velké Francii. Tamní odbyt se meziročně zvětšil jen o symbolického půl procenta. S více než 125 000 prodanými auty přitom Francie tvoří 7,46 % celého evropského trhu.

Z automobilek může být s lednovým vývojem spokojena skupina Volkswagen (meziroční trend v zemích EU+EFTA +5,2 %), PSA (6,9 %) i Renault (+ 13 %) a Ford (+8,8 %).

Třeba japonská Mazda ale dokázala navýšit registrace o 26,9 %! Relativně malé automobilce nepochybně pomohlo uvedení nových generací modelů Mazda6 a Mazda3. Výborně si vedla rovněž Toyota s přírůstkem 15,6 %.

Škoda nejúspěšnější z koncernu

Pokud jde o jednotlivé značky, hvězdou koncernu VW byla Škoda s meziročním růstem 10,3 % v zemích EU+EFTA. Například Dacia ale v lednu získala o dramatických 38,1 % více registrací než ve stejném měsíci roku 2013.

Záporný meziroční vývoj zaznamenaly Daimler (-0,4 %), Fiat (-1,5 %), Honda (-3 %), Volvo (-3,1 %), Jaguar Land Rover (-3,5 %), Hyundai (-6,4 %) a GM (-6,7 %).

„Oživení evropského automobilového trhu dostává reálné rozměry,“ říká Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. „Prodeje rostou již pátý měsíc v řadě. Prodejům aut zřejmě pomohlo i teplé lednové počasí, zákazníci místo do hor zamířili k prodejcům aut.“

Linhart předpokládá, že jednocifereného růstu dosáhne evropský trh i za celý rok 2014.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků