EPA vyšetřuje i motory 3.0 TDI, podle VW ale tajný software neobsahují

Kauza Dieselgate nebere konce. Tentokrát se v zájmu regulátorů ocitly šestiválcové třílitry, o kterých se v této souvislosti hovořilo už dříve.

Kauza Dieselgate, tedy úmyslné obcházení emisních zkoušek Volkswagenem, nabrala přes noc nový impuls. Americké instituce EPA (Agentura na ochranu životního prostředí) a CARB (kalifornský úřad, který má v kompetenci čistotu ovzduší) včera informovaly Volkswagen, že objevily nedovolený software i v motorech 3.0 TDI. Toto podezření se objevilo již koncem září. Automobilka ho ovšem odmítá.

Podle úřadů se problém týká Volkswagenu Touareg modelového roku 2014. Porsche Cayenne 2015 a Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L, a Q5 modelového roku 2016. Celkem má být v Americe dotčeno asi 10 000 aut. 

EPA: Emise jsou až devětkrát vyšší

Jednotka 3.0 TDI vykazuje podle EPA až devětkrát vyšší emise NOx, než povolují normy. 

Technika | Volkswagen | Dieselgate | Názory

Odborník na emise říká: Software bych si aktualizovat nenechal

„Když vozidlo zaznamená, že prochází procedurou federální zkoušky měření emisí, pracuje v režimu nízkých emisí NOx. V tomto módu vozidlo splňuje emisní normy. Přesně jednu sekundu po dokončení úvodní fáze standardní zkušební procedury však vozidlo okamžitě změní několik provozních parametrů, které zvýší emise NOx, a software naznačuje, že (vozidlo) přechází do normálního režimu, v němž se emise NOx zvýší oproti normě EPA až devětkrát v závislosti na konkrétním voze a provozních podmínkách. V jiných zkouškách, při nichž není vozidlo vystaveno podmínkám podobným začátku federální zkušební procedury, jsou emise vyšší již od začátku,“ píše se v obvinění, které EPA a CARB adresovaly společnostem Volkswagen AG, Audi AG, Volkswagen Group of America, Inc., Porsche AG a Porsche Cars North America. 

VW: Žádný nedovolený software v motorech není

Volkswagen reagoval na zprávu amerických úřadů prohlášením, ve kterém obvinění odmítl: „Americká Agentura na ochranu životního prostředí (EPA) informovala v pondělí Volkswagen Aktiengesellschaft, že vozy s motory V6 TDI mají softwarovou funkci, která nebyla v žádosti (o homologaci, pozn.) dostatečně popsána. Volkswagen AG by rád zdůraznil, že ve vznětových pohonných jednotkách 3,0 V6 není nainstalován žádný software, který by měnil emisní charakteristiku nedovoleným způsobem. Volkswagen bude na úplném vyjasnění této záležitosti s EPA plně spolupracovat.“

Technika | Dieselgate

Schváleno: Emise nových modelů se budou od roku 2017 měřit v provozu

Klíčová je formulace „nedovoleným způsobem“. Volkswagen přímo nepopřel, že se řídicí jednotky motorů 3.0 TDI snaží na emisní zkoušku vyzrát, ale patrně tak činí způsobem, který právníci a technici Volkswagenu považují za obhajitelný. Otázkou je, jestli se jim podaří přesvědčit o tom i americké úřady. 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků