Představitelé členských zemí Evropské unie, Evropského parlamentu a Evropské komise se dohodli na přísnějších pravidel pro automobilové emise oxidu uhličitého. Ta mají platit od roku 2020. Podle dohody by průměrné emise u nových automobilů měly do té doby klesnout na 95 gramů za kilometr.
Zpráva o snížení emisních limitů zcela jistě potěší obyvatele starého kontinentu, nikoli však výrobce automobilů. A nejméně ty německé, Daimler, BMW nebo Audi, kteří mají ve svém portfoliu převážně luxusní vozy s vyšší spotřebou paliva.
Ti se cítí ohroženi nejvíce. Musejí neustále vyvíjet nové technologie, aby přísným pravidlům vyhověli. Přitom jim samozřejmě klesají jim zisky. Tvrdí, že přísnější emisní limity favorizují hlavně francouzské výrobce – jako Renault, PSA/Peugeot Citroën - a pak také italský Fiat. Ti nabízejí převážně menší vozy s nižší spotřebou.
V současnosti platí limit 160 g/km, cíl pro rok 2015 je 130 g/km, od roku 2020 pak 95 g/km - poslední dohodu o této výši emisí však musí ještě oficiálně schválit členské země.
Evropská komise má v plánu do roku 2050 snížit emise oxidu uhličitého z automobilové dopravy oproti letošnímu stavu o polovinu.
Čína si mne ruce?
Až dosud se s pravidly ohledně emisí vyrovnávaly automobilky vcelku dobře. Ale co dále? Podle Ivana Hodače, generálního tajemníka Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) jde o maximum, které budou automobilky schopné splnit.
„Neměli bychom zapomínat, že tento cíl je přísnější než kdekoli jinde na světě,“ řekl Hodač v rozhovoru pro EurActiv a připomněl ekonomickou krizi v Evropě.
„Je třeba investovat nyní, ne v roce 2018 nebo 2019, abychom splnili cíl pro rok 2020. Průmysl právě není v ekonomické situaci, kdy by mohl vynakládat velké množství peněz na tyto investice. Ale uděláme to,“ dodal.
Hodně zelená studie
Podle konzultačních společností Cambridge Econometrics a Ricardo-AEA, které sídlí na britských ostrovech, inovace potřebné ke snižování emisí do roku 2020 zdvihnou náklady na jedno vyrobené auto asi o 1000 eur.
Tyto náklady ale prý budou rychle vyváženy úsporami na palivech. Každý rok by měl uživatel vozu ušetřit asi 400 eur.
Ve chvíli, kdy všechny osobní automobily i dodávky dosáhnou v EU tohoto standardu, ušetří se prý 35 miliard eur ročně. Zároveň by to prospělo podle studie zaměstnanosti. V Evropské unii by vzniklo až 400 000 nových pracovních míst.
Německo proti všem
Německo je však připraveno novou dohodu zablokovat. Bojí se o své výstavní klenoty, automobilky produkující luxusní vozy. Proto zesiluje tlak na ostatní. Kancléřka Angela Merkelová podle listu Financial Times volala ještě před posledním zasedáním EU Endu Kennyho, ministerského předsedu Irska, který nyní stojí v čele Evropské unie, aby jednání odložil. Neúspěšně.
Irsko nicméně dojednalo kompromis, který dovoluje výrobcům automobilů, aby pokračovali v „kompenzačních“ prodejích elektrických aut a dalších „zelených“ vozů (proti vozům s vyššími emisemi). Jenže tohle Německu nestačí.
Emise ve výši 95 gramů za kilometr představují v přepočtu spotřebu automobilu s benzinovým motorem ve výši 4l/100 km. V Německu je ale v současnosti situace mnohem horší, je nejhorší v rámci Evropské unie. Podle International Council on Clean Transportation (ICCT) se tu emise u aut pohybují v průměru na úrovni 147 g/km.
Visegrád pospolu?
Zástupci automobilového průmyslu zemí tzv. Visegradské čtyřky (Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko) se na nedávném setkání v Praze dohodli, že budou postupovat společně při prosazování zájmů odvětví v rámci EU.
"Naším společným cílem je zajistit pracovní místa a vytvářet nová," uvedl tehdy Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Podle ministra v demisi Martina Kuby česká vláda vnímá problémy související s automobilovým průmyslem a například v případě emisních limitů CO2 zastává negativní stanovisko, zejména k návrhům Evropského parlamentu týkajícím se stanovení dlouhodobého cíle po roce 2020 a užití nové zkušební metody již od roku 2017.
"Vzhledem k vývoji evropského automobilového průmyslu jsou tyto návrhy příliš ambiciózní. Výsledná podoba unijní legislativy je však kompromisem států prosazujících své zájmy," řekl Kuba.
Klamání veřejnosti
V souvislosti s nynější debatou v Evropské unii je však třeba zmínit ještě jeden fakt - ukazuje se už jako zcela nesporný fakt, že osobní auta mají vyšší spotřebu a emise, než tvrdí výrobci
Rozdíl mezi deklarovanými údaji a realitou navíc stále stoupá. Skutečné emise vycházející ze spotřeby pohonných jsou podle studie v průměru o 25 procent vyšší, než uvádí výrobci. Před deseti lety to přitom bylo pouze deset procent.
Vyplynulo to ze studie mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT, která zkoumala údaje téměř 500 tisíc soukromých i firemních aut po celé Evropě. .
"Znamená to, že skutečná spotřeba paliva, kterou registruje průměrný řidič, je obvykle o čtvrtinu vyšší než ta, která je uvedena v materiálech prodejce," uvedl ředitel evropské divize ICCT Peter Mock.
Rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou podle studie stojí motoristy v průměru šokujících 300 eur (7600 korun) ročně.
Podle agentury Reuters „výsledky studie zvýší tlak na reformu systému testování vozidel v Evropské unii. Ta by měla zajistit, aby deklarované údaje o spotřebě a emisích lépe odrážely realitu. Reforma by tak mohla automobilkám zkomplikovat splnění nových emisních limitů navržených pro rok 2020“.
Největší rozdíly byly pozorovány u německých luxusních automobilů. Třeba BMW udává u svých vozů v průměru o 30 procent nižší emise, než ukazují výsledky při používání těchto vozů v běžném životě.
A jak toho automobilky dosahují?
Podle studie zdokonalily metody, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby při testování vozů. Třeba používají „nerealisticky“ hladké silniční povrchy či pneumatik s mimořádně vysokým přenosem tažné síly.