Emisní limit stanovený Unií začně definitivně platit od roku 2012

Navrhovaný a diskutabilní limit 120 gramů emisí CO2 na kilometr nakonec začne platit již v roce 2012 a nikoli v roce 2015, jak bylo původně plánováno. Od roku 2012 si tak budou muset dát automobilky velký pozor na to, jaké automobily vyrábějí a do jaké míry jejich působení ovlivňuje (či spíše teoreticky může ovlivňovat, vliv emisí CO2 je stále jen hypotézou) životní prostředí.

Připomeňme, že po nedávném oznámení nových emisních limitů byl vůči nim zaujat odmítavý postoj ze strany většiny výrobců automobilů. Nová pravidla ovšem znevýhodňují především samostatné automobilky vyrábějící zejména sportovní vozy. Není tedy divu, že k otevřenému protestu přistoupila v prvé řadě automobilka Porsche, pro niž je tento emisní limit zcela nesplnitelný. Nejenže vyrábí několik sportovních modelů s výkonnými agregáty, ale ani „nesportovní” model jako Cayenne nemůžeme ani zdaleka označit jako šetrný. Ještě hůře je na tom automobilka Aston Martin, která se navíc při vývojů agregátů spoléhá především sama na sebe, zatímco Porsche může pro vývoj technologii využít svého koncernového postavení. Ale ani to nezaručuje úspěch.

Výpočet emisí, který v tomto případě Evropská unie navrhuje, je zcela jednoduchý, a možná až příliš. Hodnota průměrných emisí platná pro jednotlié značky bude vypočítána sečtením emisí všech nabízených modelů a výsledné číslo se pak vydělí celkovým počtem modelů. Půjde tedy o prostý, nevážený průměr a je zřejmé, že větší automobilky, které i nadále budou chtít vyrábět velké modely produkující vyšší emise, budou jejich výrobu snadno kompenzovat produkcí menších modelů. Menší automobilky mají smůlu, leda že by Porsche začalo vyrábět elektrické tříkolky.

Velkou neznámou bylo, co se stane, když pokud automobilka povolený limit překročí. Nebude snad moci své vozy prodávat? Samozřejmě bude, ale za každý prodaný „nadlimitní vůz”, dostane pořádnou pokutu, kterou ve výsledku zaplatí zákazník v ceně vozu. K podstatě věci jsme se tak dostali velmi rychle - nové opatření poslouží jen pro další, nenápadnou formu zdanění. Efekt pro cokoli jiného než evropskou kasu (a ty, kteří z ní čerpají nejvíce) bude velmi pravděpodobně blízký nule.

A co nato všechno říká EU? Komisar pro ekologii Stavros Dimas se vyjádřil, že Unie už udělala dostatek ústupků vůči automobilovým výrobcům, kteří byli o nových předpisech dokonce informováni již před několika lety. Podle něho je deset let dostatečně dlouhá doba na to, aby se automobilky na nové předpisy připravily. Zapomněl ovšem dodat, že nastavený systém i výsledný limit je jasně namířen proti určitým výrobcům, kteří náhodou vyrábějí ta nejdražší auta. Že by tohle byl už ten ekosocialismus?

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 5 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků