Elon Musk: Jednou přijde doba, kdy bude řízení auta člověkem zakázáno

Není pochyb o tom, že z klasického konceptu automobilu, jak ho známe dnes, se za několik desítek let stane podivínská záležitost, za kterou dnes považujeme třeba jízdu na koni.

Americký podnikatel a vizionář Elon Musk prohlásil na technologické konferenci společnosti NVIDIA v San Jose, že s rozvojem autonomních aut jednou přijde doba, kdy bude ruční řízení auta člověkem úplně zakázáno. „Je to příliš nebezpečné,“ doslova řekl Musk a dodal, že zakázat řízení auta člověkem je logický krok.

Jeho prohlášení záhy spustilo lavinu negativních komentářů, takže Musk později své prohlášení mírnil tím, že bylo vytržené z kontextu a že on jako šéf společnosti Tesla Motors bude vždycky pro to, aby mohli lidé svá auta řídit.

Co vlastně Elon Musk na konferenci řekl?

„Domnívám se, že autonomní auta budou naprosto normální a běžná jako výtah. Nejprve jsme ve výtazích měli obsluhu, ale pak jsme vymysleli elektronické ovládání, které zastavilo výtah tam, kde bylo potřeba. A obsluha výtahu začala být zbytečná.“

Testy | Elektromobily | Luxusní auta | Tesla

Test Tesla Model S: Úplně jiná

„Autonomní řízení bude nesčíslněkrát bezpečnější než řízení člověkem. Ve skutečnosti, v daleké budoucnosti, lidstvo dospěje k závěru, že bude lepší řízení aut člověkem úplně zakázat, protože bude moc nebezpečné. Prostě nemůžete mít člověka, který sám řídí dvoutunový stroj na zabíjení.“

„Když do sebe auta přestanou bourat, můžete se při jejich konstrukci zbavit spousty nárazových zón a airbagů.“

„Autonomní ovládání je o tom, kolik vlastně chcete bezpečnosti a spolehlivosti. I při dnešním stavu techniky umíme udělat auto tak, aby jelo kamkoli plně automaticky. Ovšem ještě není naprosto spolehlivé v kontextu složitého a špatně předvídatelného prostředí například velkoměsta, kde si hrajou děti na ulici.“

Život řidiče | Bezpečnost | Byznys

Autonomní vozidla budou nebezpečná a nespolehlivá, myslí si řidiči

„Vidím to už jako vyřešený problém. Víme totiž naprosto přesně, co chceme, takže toho dosáhneme za několik let.“

„Od okamžiku, kdy bude auto bezpečnější než člověk, uplynou ještě dva tři roky, než si toho všimnou zákonodárci. Všichni chtějí vidět srozumitelný statistický důkaz, že autonomní auto není jen srovnatelně spolehlivé a bezpečné jako člověk, ale mnohem bezpečnější.“

„Nemyslím si, že se současná autonomní technologie stane náhradou řízení člověkem, ale za několik let už tomu tak bude.“

Zajímavosti | Bezpečnost

Budoucnost záchranné služby? K dopravním nehodám bude létat dron

Jak vidíte, Elon Musk neříká, že chce zakázat řízení aut. Spíše jen prezentuje svou vizi budoucnosti. Opravdu se to zdá jako logický krok, ale otázkou zůstává, jestli si lidé nechají možnost řídit auto úplně vzít. Důležité hlavně bude, jestli zůstane zachována prapůvodní myšlenka osobního automobilu — přeprava přesně v tom momentě a do toho místa, kam chcete a kdy chcete.

A co bude s lidmi, kteří budou chtít nadále řídit klasická auta s klasickými spalovacími motory? Bude jich málo a většina z nich stejně bude mít jedno autonomní auto na dojíždění do práce a na nákup. Z klasického auta, které známe dnes, se tak zřejmě stane stejně podivínská a sváteční záležitost jako z jízdy na koni nebo z vyjížďky parním vlakem.

Lidé se na sváteční vyjížďky spalovacími manuálními auty budou chodit dívat jako na atrakci a palivo se bude kupovat ve specializovaných obchodech. Nebo si ho vypěstujete sami, stejně jako krmení pro koně.

A jak vidíte budoucnost individuální automobilové dopravy vy? Myslíte si, že bude řízení auta zakázáno jako nebezpečné? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem!

zdroj: Car and Driver

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků