Elon Musk: Jednou přijde doba, kdy bude řízení auta člověkem zakázáno

Není pochyb o tom, že z klasického konceptu automobilu, jak ho známe dnes, se za několik desítek let stane podivínská záležitost, za kterou dnes považujeme třeba jízdu na koni.

Americký podnikatel a vizionář Elon Musk prohlásil na technologické konferenci společnosti NVIDIA v San Jose, že s rozvojem autonomních aut jednou přijde doba, kdy bude ruční řízení auta člověkem úplně zakázáno. „Je to příliš nebezpečné,“ doslova řekl Musk a dodal, že zakázat řízení auta člověkem je logický krok.

Jeho prohlášení záhy spustilo lavinu negativních komentářů, takže Musk později své prohlášení mírnil tím, že bylo vytržené z kontextu a že on jako šéf společnosti Tesla Motors bude vždycky pro to, aby mohli lidé svá auta řídit.

Co vlastně Elon Musk na konferenci řekl?

„Domnívám se, že autonomní auta budou naprosto normální a běžná jako výtah. Nejprve jsme ve výtazích měli obsluhu, ale pak jsme vymysleli elektronické ovládání, které zastavilo výtah tam, kde bylo potřeba. A obsluha výtahu začala být zbytečná.“

Testy | Elektromobily | Luxusní auta | Tesla

Test Tesla Model S: Úplně jiná

„Autonomní řízení bude nesčíslněkrát bezpečnější než řízení člověkem. Ve skutečnosti, v daleké budoucnosti, lidstvo dospěje k závěru, že bude lepší řízení aut člověkem úplně zakázat, protože bude moc nebezpečné. Prostě nemůžete mít člověka, který sám řídí dvoutunový stroj na zabíjení.“

„Když do sebe auta přestanou bourat, můžete se při jejich konstrukci zbavit spousty nárazových zón a airbagů.“

„Autonomní ovládání je o tom, kolik vlastně chcete bezpečnosti a spolehlivosti. I při dnešním stavu techniky umíme udělat auto tak, aby jelo kamkoli plně automaticky. Ovšem ještě není naprosto spolehlivé v kontextu složitého a špatně předvídatelného prostředí například velkoměsta, kde si hrajou děti na ulici.“

Život řidiče | Bezpečnost | Byznys

Autonomní vozidla budou nebezpečná a nespolehlivá, myslí si řidiči

„Vidím to už jako vyřešený problém. Víme totiž naprosto přesně, co chceme, takže toho dosáhneme za několik let.“

„Od okamžiku, kdy bude auto bezpečnější než člověk, uplynou ještě dva tři roky, než si toho všimnou zákonodárci. Všichni chtějí vidět srozumitelný statistický důkaz, že autonomní auto není jen srovnatelně spolehlivé a bezpečné jako člověk, ale mnohem bezpečnější.“

„Nemyslím si, že se současná autonomní technologie stane náhradou řízení člověkem, ale za několik let už tomu tak bude.“

Zajímavosti | Bezpečnost

Budoucnost záchranné služby? K dopravním nehodám bude létat dron

Jak vidíte, Elon Musk neříká, že chce zakázat řízení aut. Spíše jen prezentuje svou vizi budoucnosti. Opravdu se to zdá jako logický krok, ale otázkou zůstává, jestli si lidé nechají možnost řídit auto úplně vzít. Důležité hlavně bude, jestli zůstane zachována prapůvodní myšlenka osobního automobilu — přeprava přesně v tom momentě a do toho místa, kam chcete a kdy chcete.

A co bude s lidmi, kteří budou chtít nadále řídit klasická auta s klasickými spalovacími motory? Bude jich málo a většina z nich stejně bude mít jedno autonomní auto na dojíždění do práce a na nákup. Z klasického auta, které známe dnes, se tak zřejmě stane stejně podivínská a sváteční záležitost jako z jízdy na koni nebo z vyjížďky parním vlakem.

Lidé se na sváteční vyjížďky spalovacími manuálními auty budou chodit dívat jako na atrakci a palivo se bude kupovat ve specializovaných obchodech. Nebo si ho vypěstujete sami, stejně jako krmení pro koně.

A jak vidíte budoucnost individuální automobilové dopravy vy? Myslíte si, že bude řízení auta zakázáno jako nebezpečné? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem!

zdroj: Car and Driver

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků