Elektronické dálniční známky: klientelismus před zraky mas

118 komentářů

jelen
17. září • 8:38

http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2009091303

stafero
9. června • 16:28

www.ekupony.cz - elektronické i tisknutelné slevové kupóny

Luboš
12. září • 23:12

Přátelé co se tady rozčilujete nad mýtem na dálnici. Ve Francii se platí podle délky ujetých km a dálnice jsou plné. Je pravde že takový tankodrom jako je naše D1 tam nemá ani okresní silnice. Ale s tím asi souvisí výše poplatku. No a že někdo po Novém roce na dálnice vevjede tak ať si to na těch okreskách užije. Tím ten stát opravdu vytrestá:-D

Mirek
4. září • 9:00

V Maďarsku to také funguje tak proč ne.

a-c
10. září • 10:45

v Maďarsku??? a kdy jste tam byl naposledy? tam žádné elektronické dálniční známky nejsou. akorát zaplatíte, zanesou si vaši značku do systému a to je vše. kontrola probíhá kamerovým systémem, žádné elektronické nesmysly nejsou potřeba.

M250
2. září • 14:53

tak nevím nevím....o co Vám jde?
Technologicky je to v pořádku....že by závist?
Nejste nahodou od jiné /konkurenční/ firmy než KAPSCH??

kariella
26. srpna • 21:55

První rok: anonymní a půjčovatelné kupony.
Druhý rok: "Jé, ony se kradou" + apel na city na TV N@VA: "Podívejte, jak někteří lidé dokážou zneužívat půjčování kuponů! Doplácí na to státní rozpočet a vy, poctiví plátci"
Vláda: "Byli jsme okolnostmi přinuceni vázat kupon na registrační číslo vozidla, půjčování už není možné".

zruda
25. srpna • 20:09

Tohle je článek? Tohle není blog? No fuj.

vašekk
25. srpna • 19:09

V jedné rozhlasové estrádě se kdysi volila královna krásy v Pidivajžlivích, vyhrála to manželka velitele hasičů, páč by jinak všechno zapálil a "nezůstalo by vám nic než pár legitimací a holej život". Kdo jezdí autem, musí mít u sebe oněch pár legitimací, taky vyndávat mobil, víčko od rádia, možná GPSku a teď tedy ještě kovovou krabičku na elektronickou kartu. Já si myslím, že už dálniční známky jsou přežitek, protože načtení a kontrola SPZ kamerami by vyšlo levněji než tisk dálničních známek a běžného bezúhonného občana, jako jsem já, by to daleko méně obtěžovalo.

expert0001
25. srpna • 15:54

na dálnicí škodí auta ze všech silnic nejméně, tak je podivné proč je zrovna na těch dálnicích zdaňujeme. Auta škodí víc na oreskách a ještě daleko víc v obcích. Nejlépe se to projeví na některých specifických místech začnou kamiony onu dálnici kvůli mýtu objíždět. Podle mě je mýto v současné podobě nesmysl a dálniční známky jsou nesmysl rovněž. Stejně tak je nesmyslná současná paušální silniční daň nezohledňující počet ujetých kilometrů. Mýto by se mělo platit buď všude a nebo nikde. Je otázka jestli zdanění formou spotřební daně z phm je dostatečné a nebo jestli je potřeba satelitního sledování....

John
25. srpna • 17:01

Dan zohlednujici ujete kilometry platime uplne kazdy vcetne kamionu a nelze se ji vyhnout. Jmenuje je spotrebni dan z benzinu a je nekonecna kravina drzost platit nejake znamky nebo myto... Tady dvojite zdaneni za pouzivani silnic... jak autor uvadi ze znamek se vybere tak malo, ze to temer nestoji za rec. A jestli se bude platit za kilometr tak rikam, zrusme spotrebni dan, protoze tohle je proste NESMYSL. Spotrebni dan zohlednuje jak pocet ujetych kilometru tak i vykon a velikost auta (spotreba roste). Jenze to by nam nesmely vladnout uz tolik let totalni c*raci, co chteji vytriskat prachy do vlastnich kapes prostrednictvim soukromych firem. Pamatujte na to treba uz u blizicich se regionalnich voleb.

Peto
25. srpna • 11:06

Muzete se zlobit, jak chcete. Dosavadni system, kdy prazak, jezdici po dalnici kazdy den plati stejne za rok, jako ja z vesnice XY byl vhodny jen tam, kde dalnice hodne. At plati kazdy za kilometr a ne za rok pisalku!!! Ja usetrim a ty si delej co chces.

expert0001
25. srpna • 15:56

paušál je jistě špatný, zdaňování výhradně dálnic je ale také špatné.....

Tom
24. srpna • 23:14

Ještě Vám uniká hlavní důvod zavedení elektronických známek a to je ten že za pár let tak 2 nebo 3 roky nebudeme platit paušál ale stejně jako kamiony za ujetý KM a teprve tehdy se projevý pravý důvod jejich zavedení tj. obrovské zdražení za použití dálnic.

DAvis
24. srpna • 21:02

tak nevím,k čemu teda ty elektronické známky jsou,nestačí prostě dát za okno přenosný velký čtverec (jako mají třeba invalidé) a prostě by bylo po problému?Proč je známka na okně vázána na konkrétní automobil.Pak jeden jezdí po dálnici každý den stovky km a jiné auto jednou za půl roku za stejné peníze?Co je za problém si známku mezi sebou půjčovat když stejně ve stejnou chvíli na dálnici bude pouze to jedno auto s platnou známkou? Pak by nemuselo být žádné elektronické mýtné a tak jako jsou půjčovny automobilů tak by byly půjčovny dálničních známek..je to myslím logické a spravedlivé než to co funguje teď a co se plánuje do budoucna..

Radek.
25. srpna • 1:18

Pokud nějaké auto jede jednou za půl roku, pak si může koupit 2× týdenní známku á 220,- = 440,- , namísto roční á 1000,-
Samozřejmě, pokud jede jednou za měsíc, je to v pytli a nic než roční mu koupit nezbude... ale kdyby bylo "výkonové zpoplatnění" (kvůli kterému se čipy ve skutečnosti chystají), zas by tady dotčeně řvali ti co ujedou "každý den stovky km"...
A kdyby bylo skutečné výkonové zpoplatnění (kg/km) za ničení dálnic, fandilo by se "chudákům kamionářům" (beztak to ty svině jenom přefakturovávají zákazníkům) a hrozilo by se blokádami.
Takhle se o moc víc nevybere, všichni budou happy že si (první rok-dva?) můžou kupón pučovat od souseda - akorát se z toho "trochu" napakuje i Kapsch, ale co - "podporujeme malé a střední podnikatele", že...

Zdeněk
24. srpna • 18:48

Ještě si pamatuju, jak se kradla čelní skla kvůli dálničním známkám. Zavedli kvůli tomu druhý díl a povinnost napsat SPZ. Teď budou kupóny přenosné. Už vidím těch vykradených aut kvůli tomu, že ho někdo nechal za sklem nebo na viditelném místě... Fakt geniální nápad.

pavel1010101
24. srpna • 15:42

Už delsí dobu mě strašně štve jak tenhle stát funguje, naposled jsem se naštval když byla v televizi reportáž o jednom radaru u mělníka (nejspíš víte který). V životě sem nebyl víc naštvanej, jak je tohle možný. Lidi jsou neuvěřitelný sviň*e. A nejhorší je, že hodně těch (možná i většina) lidi, kteří teď nadávají, kdyby se náhodou dostali na jijich místo, a mohli si naplnit kapsy, stali by se z nich podobný podvodníci, i když teď na ně sami nadávají. Příležitost dělá zloděje, to je sakra pravda! Bohužel. Mě to štve, ale co s tím může člověk dělat? Já ani nevím koho příště volit, koryta už jsou rozebraný.

P.
24. srpna • 21:02

Jo, byl jste naštvaný kvůli radaru u Mělníka? :-D No vidíte a to ani nevíte, že tuhle reportáž iniciovala právě skupina kolem Hřebíčka a Kapsche. Prvním krokem bylo zrušení oprávnění k měření rychlosti městské policii (a všichni tleskali), druhým krokem je mediální kampaň proti měření rychlosti městy (taky všichni tleskají). Bohužel třetím krokem je velká zakázka pro Kapsch na centrální měření rychlosti na celém území ČR - to už se tolik tleskat nebude, spíše čumět s hubama otevřenými. Možná by to někdy chtělo trochu přemýšlet co vám ty média servírují a ne to všechno jen bezmyšlenkovitě sežrat i s navijákem ;-)

Peugeotak
24. srpna • 10:04

Nojo, zase souhlas, ach jo :( ale co s tím? Za chvíli tady fakt už nebude tak fajn k žití, jak se to dalo doteď (sice nahovno zákony, ale aspoň se daly "lidsky" ojebávat) - s takovouhle pí*ovinou to je jenom další hřebík do rakve! Nejhorší bude, až bude km za 3 kč, asi budou prázdný dálnice, protože já najedu tak 40tis. km ročně, z toho tak 25-30 tis. po dálnicích a fakt dalších 120 táců prostě nedám, to si holt jako socka radši sednu do busu, už z principu 3-[ sráči hrozný fakt, to mýto bylo zlo od začátku...

Radek.
25. srpna • 1:08

...A bus ti zpoplatní "palivovým a dálničním příplatkem" 3+x Kč/km...

P.
24. srpna • 9:16

To jsou zase kydy pane Jando i většino diskutujících. To zavedení chipů sice lumpárna je, ale myslím, že z úplně jiných důvodů než o kterých tady píšete. V zásadě může být Aleš s jeho kamarádem Hodačem docela šťastný, že je ten český národ tak pitomoučký. Kdyby totiž nebyl, tak by se někdo začal konečně ptát nikoliv na to, zda chipy umožní měření rychlosti, ale hlavně jak to, že právní řád téhle země umožňuje bez jakéhokoliv výběrového řízení zadat takto velkou veřejnou zakázku. A není první. Vzpoměňte si na dálniční informační tabule, zpoplatnění silnic 1. třídy atd. Bývalému ministrovi Šimonovskému všichni nadávali do lumpů kvůli Kapschi. Jenže on toho Kapsche alespoň nějak odsoutěžil a soudě podle výsledků soudů asi ne úplně blbě. Dnes se, ale tyhle zakázky zadávají zcela z volné ruky a nikomu to nevadí - neexistuje přitom jakékoliv cenové srovnání s konkurencí, tzn. že pole pro korupci je naprosto nebývalé. Toho bych si jako občan všímal a ne těch kravin, o kterých tady píše pan Janda.

petr r. (petrumr)
24. srpna • 9:04

myslím,že kdo psal tento článek se bojí kšeftu s falšovaných známek:-P jen tak dále a pořádný kladivo na něj

Petr1968
23. srpna • 20:05

A MÁTE TO :-D EU DOTÁHLA MYŠLENKY RVHP DO DOKONALOSTI:-D:-D

kejki3
23. srpna • 19:47

O zpoplatnění osobní dopravy bylo rozhodnuto už při budování systému, proto taky Kapsch nemusel nyní dělat výběrové řízení. Jen kvůli rozsáhlosti akce se to rozložilo do několika let. A když ministr dopravy vyhlašuje, že to chce v roce 2010 mít funkční (v kilometrovém výběru), tak to už bylo v původním harmonogramu.
O měření se nemusíte bát, změnit zákon, aby se mohli mýtné brány používat pro měření, nemůže tou prohnilou sněmovnou, plnou arogantních řidičů, nikdy projít.

Audipetr
23. srpna • 13:49

Nejhorsi na cely veci je, ze system zpoplatneni dalnic je naprosto nehorazny uz ve svy soucasny podobe. Do statniho rozpoctu natece rocne pres 100 mld Kc za spotrebni dan, vedle toho je 1,4 mld za prodej znamek pro osobni auta naprosto nepodstatny. Presne jak se pise zaverem, nepodstatny pro statni rozpocet, ale pro tu strejdovu tiskarnu a me jakozto politika je to prima peniz navic...Jak je mozny, ze to porad dokola nekomu prochazi? Platime jak mourovaty, benzin stoji nasobky svy skutecny ceny, k tomu nam prihodi dalnicni znamky a zaver? Politici se snazi vymyslet, jak z nas vytahnout vic. Tento navrh je navic predkladany s takovou drzosti, jde o dalsi znesmyslneni uz tak nesmyslnyho... A jakykoli budouci upravy to udelaji jeste horsi.Clanek (a to se autor vzhledem k jeho inteligenci ani nemusel moc nadrit) tu absurditu do nahoty odhaluje, ale stejne je to kazdymu fuk a politici beztak vi, ze to projde. Je smutny, ze se tu systemy, ktere umozni snadno "prerozdelovat" penize od lidi mezi politiky a jejich kamarady, zavadeji stale otevreneji a snadneji, uz se ani chlapci nesnazi tomu dat nejakou logiku, skoda se drit. Nikomu se zjevne nechce proti tomu bojovat... Cest autorovi a tem par jedincum, kteri by sli tenhle povl vyhazet z okna...

kubisek78
23. srpna • 16:58

Osobně si myslím, že třeba zrovna ta spotřební daň je nejférovější zpoplatnění silniční sítě. Zahrnuje v sobě ujeté kilometry (víc ujedu = víc projedu) i ekologický aspekt (čím větší spotřeba, tím víc se platí). Jediný problém (ale bohužel zásadní) je akorát s tranzitní dopravou, kdy tranzitující vozidlo taky při vhodné konstelaci nemusí platit vůbec nic.

Zelí
25. srpna • 15:29

Tohle je kopie výše uvedeného příspěvku, který se hodí zrovna do tohoto vlákna :
Stát mohl přijít na stejné peníze zvednutím spotřební daně z paliv. To je naprosto transparentní a relativně spravedlivý systém. Náklaďáky, které mají větší spotřebu cca 25l na 100 km, logicky zapletí víc i za opotřebení cest. A nejenom dálnic všech cest, které používá a které opotřebovává. Jak jednoduché. Nemusel by se zavádět žádný nákladný systém a po dálnicích by nebloudili černí jezdci z celní policie. Vtip je v tom, že stát potřebuje drakonické zdanění ve skryté formě a pokud by to napálil občanům otevřeně ve spotřební dani, tak by strana, která by to zavedla definitivně skončila.
Konkrétně pokud chce stát vyždímat z kamionu 4kč za 1 km pak by musel zvýšit spotřební daň o 16 kč na litr nafty. Každému je jasné, že by nastal mazec. Proto se vytvoří politická obezlička s mýtným systémem, aby občan-volič nebyl zatížen zdražením phm. A proč vlastně potřebuje tolik peněz - potřebuje nasytit velké stavební koruptory, kteří staví nejdražší silnice v evropě.V dalším kole se totéž provede s osobními auty, protože běžný občan-volič-zaměstnanec-otrok jezdí málo, kdežto občan podnikatel jezdí hodně a tak se zdaní tímto způsoběm. PHM zdražíme skrytě o 16kč/litr.

Delphin
24. srpna • 0:18

To přeci není problém. Zavedeme povinné tankování plné nádrže na vjezdu a výjezdu z republiky.

nik
24. srpna • 7:09

Jenom si vás dovoluji upozornit na to, že až totéž zavedou i všechny ostatní státy, tak na vjezdu bude mít každý nádrž plnou a cosi bude moci dotankovat pouze na výjezdu ;-) ...

Zelí
25. srpna • 18:38

Bingo !!!! Natankuje tolik co ujel na uzemí projížděného státu. Absolutně spravedlivý systém.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jezevcik
27. srpna • 19:53

skvely. Hlasim se o provozovani hranicni pumpy :-D

Jarda
25. srpna • 22:10

Nejde o spravedlnost. Jde o prachy. To zas az vam bude nekdo veset na nos buliky o "prospechu pro vsechny" apod.

Radek.
25. srpna • 1:05

Ale v takovém případě by si při výjezdu aspoň férově zaplatil to co skutečně projel :-D
...kruci, ta myšlenka s hraniční pumpou vůbec neni špatná :-D

nik
23. srpna • 13:15

Pokud se dobře pamatuji, tak o výkonovém zpoplatnění od roku 2012 se mluví naprosto otevřeně. Proto jsem zcela mimořádně nas...upen, neboť za prvé jezdím do práce do Prahy po R10 asi 10 km, tedy denně celkem 20 km, a za druhé pod okny mi vede silnice 610 sloužící jako objízdná trasa R10. Takže státu jsem odvedl na spotřebních daních za paliva peníze, za něž postavil R10, aby se na 610 zredukoval provoz, a nyní po mě stát bude chtít, abych za používání této R10 postavené za mé peníze platil a ještě navíc mi tak svede zpátky pod okna daleko větší provoz, než byl před vybudováním R10. Tu R10 samozřejmě taky klidně objedu, ale zvýšenému provozu pod okny neuniknu nijak. Ostatně dnes, když kdekterá hlava pomazaná radostně hýká nad výběrem mýta za nákladní automobily, by mne zajímalo také to, zda ono slavné vybrané mýto je alespoň o trochu vyšší nežli škody způsobené mýtu se vyhýbajícími kamiony na nezpoplatněných silnicích nižších tříd. Sám jsem přesvědčen o tom, že je tomu naopak a že tyto škody naopak zisky z mýta převyšují.

Janek
23. srpna • 12:11

před autorem, vždycky mě dostane :-) Takový Dr. House mezi novináři, vidí na první pohled věci, které ostatním nikdy nedojdou, nebo by nad nimi museli dny přemýšlet, bez ironie! Asi pak není snadné potýkat se s nepochopením... Já mnohdy některé věci také nevidím, ale po přečtení těchto článků jen uznale přikyvuji - je teď naprosto jasné, že mají někteří za lubem cosi nekalého, co budou dokola omlouvat různými pseudologickými argumenty. A velmi si vážím pana Jandy, že je nachytal hned v zárodku ;-) Teď totiž věc zjevně žádnou logiku nemá - už jen investovat 1,5 miliardy do systému, který nemůže ani dlouhodobě přinášet nic navíc (protože naprosto souhlasím, že eliminace nevýběru vs. šetření z přenositelnosti je předem prohraný boj), přesto je nám jako logická podsouvána. Za rok se tedy řekne, že v zájmu efektivity se zruší přenostitelnost a za další že se v zájmu efektivty změní předplatné na výkonové zpoplatnění. V každé z těchto fází to bude mít jediného společneho jmenovatele - nechat někoho vydělat. Soukromá firma + politik.Kdo si přečte tento článek a má všech pět pohromadě to ví už teď - ostatním to bude muset ukázat čas, nebo se budou až do smrti hádat. Nejsrandovnější jsou ti, kteří tu obhajují nějakou státní pokladnu. Pánové, ta je do značné míry šumák i ministrovi financí, protože jen co je doma, to se počítá ;-)

eman
23. srpna • 10:43

Jak už jsme si zvykli, na autorevue není o takovéto příspěvky od rádoby redaktorů nouze. Ono by možná stálo za to, kdyby autor znal budoucnost zpoplatňování. Jak jistě všichni víme, EU se snaží zavést systém Galileo, který by měl konkurovat americké GPSce. Bylo to politické rozhodnutí, které mělo svým způsobem pomoci odtrhnout se od velkého bratra a bylo by i součástí snahy udělat evropskou armádu nezávislou na americké. Nápad dobrý. Jenže se ukázalo, že to bude stát ohromné množství peněz, takže se udělalo partnerství se soukromým sektorem. Ten od toho ale dal v nedávné době ruce pryč a je potřeba to zafinancovat z něčích peněz. Daně kvůli tomu zvyšovat nelze, takže se najdou jiné (z hlediska politiků) efektivnější metody. Např. kontrola řidičů a výběr mýtného. Až bude Galileo fungovat (a není důvod proč by nemělo), tak ho využije celá EU na zpoplatnění VŠECH řidičů na VŠECH silnicích (nejen dálnicích). V současné době se to testuje již v Holandsku. a aby to bylo spravedlivé, tak se to nebude účtovat jinak než, za projetý kilometr. Můžete hledat lobby jakou chcete, ale největší zájem na tom mají samozřejmě ekologové (čím dražší bude cena za kilometr, tím méně budou lidé jezdit, tím méně bude CO2).A teď k té snaze našich politiků to zavádět co nejdřív. Vždyť je to logické - státní kasa je prázdná a toto je způsob jak ji trochu pomoci. To jen na vyjasněnou....ale třeba se pletu

Andílek
23. srpna • 14:15

Galileo je fajn, ale na kolik vyjdou technologie která se musí dát do aut aby mohla být sledována GPS?
Ad. zpoplatnění všech silnic: Nevím jak je to v jiných koutech ČR, ale na moravě rostou za a před každou obcí brány a dávají se cedule že silnice je zpoplatněna. Takže elektronické mýto chápu ale nesouhlasím.

schneider
23. srpna • 11:28

tomu rikas uvedeni rikas uvedeni na pravou miru? ;-) to je spis uvedeni do p*dele, vubec jsi zjevne nepochopil, o co tu jde, jen o prachy, jen o ne...

eman
23. srpna • 11:35

tady jde o to rozlišit co jsme si zapříčinili sami (politici a jejich "malé domů") a co musíme implementovat ať už je u koryta kdo chce:-/

Janek
23. srpna • 12:18

Stůj co stůj nemusíme nic, členství v EU není povinné, není to Varšavská smlouva...

Joe
23. srpna • 13:31

Z unie nejde vystoupit, jde uzvřít nějaké smlouvy, viz. island.

Petr
23. srpna • 11:21

NO to by byla "prava mira" kdyby to tak fakt bylo. Akorát, že musíš vnímat i to, do čeho obyčejnému člověk nevidí: jak byla vybrána firma, proč se to vůbec dělá, kdo to dělá a kdo si pak postaví byt, či jen bude spokojeně žít z ně+jákého toho "vedlejšího" účtu či kdo komu se zavděčí a jaká protislužba proti tomu bude...v zásadě tady vůbec nejde o lidi a to je myslím si hlavní problém současné politiky(samozřejmě až na výjimky, ale těch je malinko a o jejich moci...no raději nekomentovat)Mimochodem ty věříš EU? jako myšlenka to není špatné, ale vždyť to je jen jeden velký tunel, který angličané bojkotují, francouzi z něho mají legraci, němci z něho profitujou a docela ho i žerou...a my?.tunel:D:D

eman
23. srpna • 11:33

Ta pravá míra spočívala v tom, že ne všechno je náš výmysl. Něco je výmysl EU a o to je to horší... Mimochodem EU nevěřím:-)

Aquos
23. srpna • 10:42

1) Kontrola dálničních známek je velmi běžná, potkávám je nejméně 2x měsíčně. Autor zřejmě již delší dobu po dálnicích nejezdí.2) Pokud je mi známo, jednou z podstat elektronických kupónů je, že budou dobíjitelné. Nebudou se tedy vyrábět ve velkém každý rok znovu, což prezentovanou ekonomickou bilanci poněkud napraví. Posoudit, zda výsledný efekt bude ve výsledku lepší nebo horší než u známek si netroufám odhadnout, k tomu nemám dost informací. Se zbytkem se dá více-méně souhlasit. Vzhledem k jiným článkům autora doufám, že splní svůj veřejně pronesený slib.

jezevcik
27. srpna • 19:54

ja to pochopil tak, ze pan janda bude 1.1.2009 strizlivet a tudiz ho nikdo neuvidi na dalnici.
Nepsal nic o tom, ze by OD 1.1., ale prave 1.1.2009 :-D

schneider
23. srpna • 11:27

ad 1) myslim, ze to v teto veci neni vubec podstatne, zcela okrajovy faktor...ad 2) bilance je prezentovana spravne, viz ztrata oproti soucasnemu stavu - "první je jednorázová při prodeji, druhá trvalá při užívání". ani za takove situace to ale rentabilni ani nahodou neni a nebude...

Aquos
23. srpna • 12:05

Koukám že tady to je samý vševěd :-D Říct že to je tak a tak bez čísel je dosti zvláštní.

Janek
23. srpna • 12:16

Ne, tady je to samý blbec ;-) Který musí vidět věci nasvícené černé na bílém, aby jim uvěřil ;-) Pochybovat o neefektivitě změny, která přinese jen velmi teoretické a nevýznamné finanční přinosy, ale spoustu naprosto neoddiskutovatelných a významných ztrát a nazývat vševědstvím to, že někdo ví už teď, jak to dopadne? No to může vážně jen blb ;-)

Aquos
23. srpna • 13:13

P.S. Nikoliv. Jen blb vynáší názory bez znalosti a podkladů. Vaše níže uvedené srovnání Jandy s Housem je zcela mylné. House postupuje přísně logicky a účelně, krok po kroku, test po testu. Janda jen nabubřele zviditelňuje jeho ego, niž by používal jakýkoliv podklad a argumentaci. Janda jen vypuzuje jeho myšlenkové exkrementy, ve kterých zásadně chybí jakákoliv argumentace a jsou psány rádoby světáckým stylem, kterému buď někdo podlehne a pak mu tleská nebo ne. Kromě toho Janda s velikou oblibou vynechává fakta a skutečnosti, které se do krámu úplně nehodí a mlžily by jeho ostrý a vyhraněný názor.Jak tu někdo napsal, jediné, proč tento článek vznikl je, že se Janda bojí, že by mohl být soustavně měřen na dálnicích.
To je samozřejmě zcela korektní obava. Problém je v tom, že každá technologie se dá zneužít. Docela se divím, že Janda používá PC a publikuje na netu, vždyť psací stroj je mnohem bezpečnější a mnohem méně zranitelnější, nevysledovatelný :)El. dálniční karty mají obrovský potenciál, kdy člověk místo oblepeného čelního skla by mohl mít (schovanou) kartu a nabíjet si ji dle potřeby, jak bude projíždět zeměmi. Samozřejmě černé scénáře, jak byly nastíněny, jsou korektní a pravděpodobné. Pouze Jandův závěr je mylný. El. karty by bylo dobré podpořit (i když třeba později až bude celoevropský rámec) a bojovat za jejich prosazení, ale taky zároveň proti jejich zneužití. Nikoliv pasivně-negativistický Jandův přístup - zůstaňme kde jsme a lepme nálepky.... Takže ano, Pavle, všem jsi nám to natřel (a ukázal, že ty jsi ten největší vizionář a myslitel).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
xXx
5. září • 15:45

Psaci stroj je vysledovatelny snaze, nez pocitac na netu.

nik
23. srpna • 13:21

"Janda jen vypuzuje jeho myšlenkové exkrementy" - jen blb používá zájmeno "jeho" tam, kam patří zájmeno "svůj" ...

Aquos
23. srpna • 12:46

Jakéže to přinese ztráty, pokud uznáváte teoretický finanční přínos?

neodborník
23. srpna • 10:32

Pan Janda se spíš bojí, že bude možno změřit průměrnou rychlost vozidla mezi dvěma mýtnými branami a lehce zjistit kdo překračuje rychlostní limity, ale to jaksi zapoměl zmínit.

rere
25. srpna • 10:52

v praxi se tohle resi dvema ci tremi krabickami a jejich automatizovanym prepinanim... v zahranici obvykle reseni

schneider
23. srpna • 11:31

o tohle se jiste statni aparat pokusi, ale jestli neco nebude nikdy fungovat, tak prave tohle, tomu se rozumny clovek tisici zpusoby snadno vyhne ;-)

Fizl
23. srpna • 10:47

Bingo!

MadMack
23. srpna • 11:30

Mytne brany jsou schopny merit uz ted - na zaklade RZ. Nejaka krabicka za oknem nakoupena anonymne, ktera se da pujcovat mezi auty je tudiz k tomuto ucelu naprd, panove...

Tomas D
23. srpna • 13:44

Nemate tak uplne pravdu.
Zatim je ta moznost pouze teoreticka, protoze zmereni rychlosti vozidla bez identifikacniho cipu by vyzadovalo analyzu vsech kamerovych obrazu projeti vsech vozidel na obou branach a jejich vzajemne srovnani. To je technicky dost obtizne / narocne na vypocetni vykon. Taky se to v praxi nedela.Po zavedeni cipu se ale situace razantne zmeni. A to i v pripade ze cip bude anonymni a prenosny. Je totiz jasne, ze behem jednoho prujezdu dvema branami za sebou je zrejme cip v tom samem vozidle. Takze staci porovnat cas prujezdu daneho cipu obema branami (technicky a softwarove naprosto primitivni) a pokud vyjde ryclost vetsi nez povolena tak nastoupi analyza obrazu z kamery na brane. Ta kamera pak staci pouze jedna, alespon na jedne brane v merenem useku.
Takze pak vam jen prijde hlaseni o pokute, slozenka a odebrani bodu doplnene fotkou auta pri prujezdu branou + aktualni identifikacni cip + cas na zacatku mereneho useku a cas na konci useku -> rychlost.
Jak proste, mily Watsone ...Tomas D

MadMack
23. srpna • 14:11

V CR je dost usekovych mereni ryhclosti, ktere funguji presne tak, jak pisete, ze se to nedela - evidence vsech aut dle RZ. Proc by tedy to same nemohly delat mytne brany? Zadny chip k tomu potreba neni. Ze by to bylo jednodussi, o to se nepru - ale neni to zadna podminka.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Tomas D
23. srpna • 14:26

Ja netvrdim ze se to tak NIKDE nedela, ale tech ciste "usekovych" mereni neni nejak moc. Zrizeni usekoveho mereni fungujiciho ciste na analyze RZ je pomerne velka investice a je to slozitejsi z hlediska provozu, proto se too nepouziva tak moc.Daleko vice je "bodovych" mereni, kdy je radar spojen s kamerou a meri se v jednom miste.S nastupem cipu se to ale razantne zjednodussi, a to zejmena z hlediska investicnich a provoznich nakladu na to mereni. Jiste jste si vsiml, ze kamery nejsou zdaleka na kazde mytne brane. Jsou jen nekde. A prave zavedeni (i anonymniho) cipu umozni jako kontrolni body mereni rychlosti pouzit naprosto vsechny brany.
Jinak ty brany nejsou jen dalnicich, treba kolem naseho mesta je jich dost (tech bez kamer) i na silnicich prvni tridy ...

MadMack
23. srpna • 14:35

Nemuzu s vami souhlasit - jestlize bude v aute anonymni cip a na brane NEBUDE kamera, jak dopadnete hrisnika? k cipu potrebujete zase kameru, ktera vam hrisnika vyfoti a identifikuje.

Zelí
24. srpna • 17:07

Kamery jsou v úsecích již dneska.

Tomas D
23. srpna • 15:11

Jak uz jsem psal vyse, kamera pak staci pouze na JEDINE z bran kterymi vozidlo v danem useku projelo.
Samozrejme ze uplne bez kamery to nejde, to jsem ani nepsal. Ale neni potreba na uplne kazde brane. Pro 100% pokryti by stacila na kazde druhe, v realu by podle mne stacila tak na kazde ctvrte a porad by to pokrylo identifikaci naproste vetsiny vozidel.Navic pokud bude analyza obrazu RZ spoustena az on-demand, tedy po jednoduchem vyhodnoceni pruchodu cipu, je mozno pouzit podstatne silnejsich (a pomalejsich algoritmu), takze naroky na kvalitu kamer a celeho systemu sberu obrazu se dost snizuji.

Hexil
27. srpna • 22:36

Pardon, ale zrejme jste v zivote neslysel nic o spravnim rizeni a dokazovani.

MadMack
23. srpna • 15:26

Opet budu oponovat :-) Dejme tomu, ze mame cip C, brany B1, B2 a B3 a jen B3 ma kameru. System zjisti, ze "nejake" auto s cipem C jelo neprimerenou rychlosti mezi branami B1 a B2, nasledne brana B3 vyfoti auto, ktere prave veze cip C. Myslite, ze to staci jako dukaz, ze prave toto auto jelo neprimerenou rychlosti mezi B1 a B2? Vzdyt tyto cipy si mohou mezi sebou auta legalne pujcovat... Ja to nevim, ale v dnesni dobe "osob blizkych" me to prijde jako spatne reseni.
Jak uz jsem psal vyse i ja - nepru se o to, ze pomoci jasnych identifikatoru by mereni rychlosti bylo pro system jednodussi a rychlejsi, nez bezna usekovka. Jen rikam, ze mereni rychlosti je technicky mozne i ted a neni tedy nutne kvuli tomuto ucelu zavadet naprosto nevyhodne cipy.

Tomas D
23. srpna • 21:40

Ocekavam ze s tou prenositelnosti cipu to nebude tak neomezene.
Urcite tam bude nejaka podminka rikajici, ze cip nepujde sdilet vice vozidly v ramci jedne cesty, nejake casove omezeni ci neco podobneho. Proste stejna vec jaka funguje treba u elektronickych permanentek na vleky v ramci zimnich lyzarskych stredisek. Vzhledem k tomu ze brany hlidaji jak najezd tak i vyjezd ze zpoplatnenych useku je i u toho vaseho prikladu jednoznacne prukazne ze to bylo to same vozidlo (tedy pokud tu dalnici neopustilo).Uvedu priklad - na trase Hradec Kralove - Praha najedu na dalnici a jedina kamera bude nekde na zacatku. Po trase ale minu nekolik bran, ale bez kamer. Vzhledem k tomu, ze nikde nebude zaznameno me sjeti z dalnice, tak je jasne, ze vozidlo nesouci cip ktere najelo na dalnici je totozne s tim ktere s nim v Praze sjelo.
Pokud se budu branit tim, ze jsem si ten cip s nekym na pumpe vymenil, tak to bude urcite poruseni podminek pouzivani cipu.
Takze pak si bude moci ten dotycny pristizeny vybrat - bud zaplati pokutu za rychlou jizdu, nebo pokutu za zneuziti cipu...A k tomu co rikate o moznosti mereni uz nyni, bez cipu - to dnes neni mozne prave proto, ze ty kamery nejsou na kazde brane. Ani software bran a technologie na to podle mne jeste neni plne pripravena, zatim dochazi prave z technologickych duvodu ke zjistovani RZ hlavne u nakladnich vozu ktere se pri prujezdu branou neidentifikuji palubni jednotkou.Kdyby to totiz bylo tak technicky bezproblemove, tak uz po tom Policie CR davno sahla. Jde preci o dalsi prijem do statni kasy.Jinak - mne osobne je takovyto dohled Velkeho Bratra dost ukradeny. Myslim ze uz v dnesni dobe je o nas sbirano tolik informaci a jsou tak mizerne chraneny, ze pokud nekdo po mne osobne bude chtit jit, tak sledovani cipu auta na silnici je to posledni co mne trapi. Za par korun jde dnes koupit odposlech, GPS sledovaci zarizeni s GSM modulem a dalsi ptakoviny, takze tohle mne opravdu nerozciluje.

steve
24. srpna • 10:27

Před bránou B3 vypnu chip C a vyndám chip D a je po problému, protože chip C neprojede pod bránou s kamerou... Bože lidi vy jste tak paranoidní. Všichni jste na netu, všichni máte mobil a platíte kartou, to znamená, že o se o vás ví tolik, že anonymní chip vás fakt srát nemusí. Na to aby vám změřili rychlost na dálnici není potřeba chip. Tak už se broberte bože. Nebo si dejte studenou sprchu

Tomas D
24. srpna • 13:40

Vzdyt ja prece psal ze nejake sledovani pomoci cipu elektronicke dalnicni znamky je mi ukradene protoze pokud nekdo chce, tak o mne stejne bez problemu zjisti uplne vsechno i bez cipu.Myslim ze tady diskutujeme technicke aspekty toho systemu (aspon tedy ja) a tou hlavni otazkou pro mne bylo jak zavedeni cipu technicky zjednodusi moznost mereni rychlosti.
A i to mereni (zvlaste pak usekove) by mi bylo uplne ukradene, protoze abych usekove prekrocil maximalku, tak uz bych opravdu musel jet jak prase, zejmena pokud treba na te mnou zminovane Hradecke dalnici tu maximalku nakonec zvednou az na 150.
Stejne jezdim tak max. 135 (mereno dle GPS, tachometr mi ukazuje o cca 10 km vice), protoze pak uz mi roste spotreba natolik, ze ten usetreny cas se stejne nevyplati.Kdyz uz jsme u tech stavajicich usekovych mereni pomoci kamer - znate nekoho kdo dostal pokutu kvuli skutecne usekovemu mereni ? Ja jsem se s tim jeste v zivote nesetkal, vsechny pokuty kvuli rychlosti o kterych od znamych vim ci jsem o nich jen slysel byla prosta bodova mereni, podkladem fotka + okamzita rychlost. U usekoveho mereni by musel dostat fotky dve, zacatek a konec useku + protokol o vypoctu rychlosti na zaklade rozdilu casu.
Z tohoto duvodu moc usekovym merenim postavenym jen na obrazove analyze RZ zatim moc neverim. Ale i kdyby to byl jen humbuk, tak ta bodova merenii uplne staci, zvlaste pokud jsou obcas stavena na naprosto bezpecnych usecich jen a pouze za ucelem plneni obecni pokladny.
Pokud jde o vasi poznamku o vymene cipu za jizdy - to je samozrejme mozne, pokud vam ovsem nebude vadit ze budete platit mytne 2x. Minimalne vam to napocita u kazdeho cipu usek ve kterem byl zaznamenan.
Jinak ja osobne povazuji systemy a zakazky na vyber myta za tunel na statni penize vsude v Evrope.
Ceska republika neni vyjimkou.Kdyby to totiz panove poslanci (mistni i evropsti) meli vuli udelat jednoduse a neokradat obcany, tak se dohodnou celoevropsky. Kazde auto i naves uz dnes ma globalni a unikatni identifikaci - VIN - primo z tovarny. Neni vubec zadny problem vybavit kazde auto RFID cipem citelnym na velkou vzdalenost (takze by stal tak 1-2 EUR) a ten by obsahoval VIN.Pro vlastni sber dat by pak stacila technologie radove jednodussi a levnejsi nez ta hruza co dodal Kapsch. Brana by vubec nemusela trcet pres silnici, stacily by 2 sloupy po stranach pripadne smycka ve vozovce. Diky jednoduchosti systemu by u brany na provoz stacil maly pocitac s minimalni spotrebou a pro odesilani dat o prujezdech cipu by stacila GSM jednotka. Elektrinu bych v mistech mimo infrastrukturu jednoduse dodaval fotovoltaickymi panely.Nebylo by ani jednoduche to obchazet (treba odstinenim toho cipu). Staci system kontrolnich stanovist (i levnych a jednoduse mobilnich) kdy by prujezd auta u ktereho by nebyl detekovan RFID VIN nebo by se neshodoval s RZ (analyza obrazu z kamery) a sankce za takove blokovani systemu by byla tak velka, aby se to proste nemohlo vyplatit.
Samozrejme ted urcite zacnou rvat paranoidni jedinci neco o Velkem Bratrovi, ale ti si jaksi neuvedomuji ze rok 1984 uz mame dlouho za sebou a o tom co se o nas uz ted schranuje se Orwellovi ani nesnilo...

Radek.
25. srpna • 0:50

Trvanlivý a rušení odolný "RFID cip citelny na velkou vzdalenost" stojí trochu víc než 1-2 eura - a obávám se že právě o něm Řebíček špekuloval, žádná "krabička premid".
Nejsem žádný "bojovník proti velkému bratrovi" - ale na druhou stranu už je mi celkem na blití z lidí, kteří by dobrovolně strpěli kameru i ve vlastním hajzlíku, jen aby "pomohli boji s terorismem" a "protože kdo nic špatnýho nedělá, nemá se čeho bát".
Problém je totiž přesně v tom co autor napsal - tyhle "moderní technologie" v konečném důsledku "lepší svět" neudělají - akorát se na tom pár "Karlů" příjemně napakuje a uvědomnělí blbečkové jim to ještě ochotně zasponzorují...

MadMack
24. srpna • 7:21

No uvidime, uvidime.Za sebe muzu rict, ze je mi take jedno, jestli bude ma cesta po dalnici monitorovana pomoci cipu a nebo "jen" pomoci kamer, jak uz se to deje dnes na vsech dalnicich a v usekovych merenich rychlosti. Cip asi situaci o moc nezhorsi.Na celou tuhle diskusi jsem reagoval jen proto, ze mi vadi typicky ceska reakce prvniho a druheho cloveka v tomto vlakne - pan Janda ma k necemu vyhrady, napise clanek kde je zduvodni, a reakce je jasna - je to lhar a pise to jen proto, ze chce jezdit po dalnici jako prase a proto je proti. Ja jezdim po dalnici 135 protoze vic mi to ani nejede :-) Kdyz je husty provoz tak me vadi ti, co jedou rychleji, protoze kvuli nim musim brzdit za kamiony. Kdyz je ale dalnice prazdna, je mi jedno, jestli me nekdo predjede 150 nebo 180 - me nijak neohrozuje ani neomezuje, tak at si jede. A z tohoto duvodu se mi nelibi, ze by mely mytne brany merit rychlost - 95% pokut totiz dostanou ti, co jeli rychle na prazdne dalnici v noci a to nicemu nepomuze.

TomZ
24. srpna • 7:00

Dobre, ale na te pumpe se treba vymenim v rizeni se spolujezdcem. A kdo pak zaplati pokutu? (ikdyz je pravda, ze pokud zajedu na pumpu se vymenit, tak uz asi vypocitana rychlost jen v malo pripadech presahne rychlost povolenou).ad:"Kdyby to totiz bylo tak technicky bezproblemove, tak uz po tom Policie CR davno sahla. Jde preci o dalsi prijem do statni kasy."
-Mozna prave proto, aby si nektere soukr subjekty namastili kapsu. Proc to neudelat jednoduse, kdyz to jde slozite. Mluvite o narocnem mechanismu kontrolovani obrazu. To je jen otazka nakoupeni dalsiho a dalsiho zeleza (vyp. techniky), ktera to bude zpracovavat + par kamer. U kamionu by sice toto asi neslo, protoze tam se resi kolik ma ktery naprav a nevim jestli je dane ze kamion s RZ abc 12 34 ma tolik a tolik naprav, to asi ne. Ale u osobaku to neni problem nastavit - auto RPZ ABC 12 56 = osobak a nic neresime. :)

Ext
23. srpna • 10:32

Tento aspekt cele teto veci mi naprosto unikl...dekuji autorovi za otevreni oci a jdu se zeptat sveho poslance.. hajzli jedni..

Tomáš Kulda
23. srpna • 10:17

Pro mě a většinu lidí co žijeme 150 km od Prahy je to vítaná změna, hlavně kvůli přenosnosti kupónů. V blízkém okolí žádná dálnice není a do Prahy jezdím jednou dvakrát do roka, tak nebude nutné jezdit podél dálnice, ani si kupovat dálniční známku, prostě si ji půjčím od někoho, kdo už ji má, od kamaráda, souseda nebo třeba z práce.

schneider
23. srpna • 11:23

vyhode ted, nevyhodne za par let...

Radek.
25. srpna • 0:57

"výhodné teď" by to pro "osobák co málo jezdí" bylo jenom, kdyby tak karta nebyla už teď za litr/rok (tak jak ta zkorumpovaná svoloč blahosklonně slibuje), ale za 0 + poplatky za km v řádu desetin halíře. Cokoliv navíc vyjde toho "málo jezdícího řidiče" v konečném důsledku stejně draho a nebo dráž než doteď...

kubisek78
23. srpna • 10:09

Já si pořád nemůžu pomoct, ale dálnice jsou tu od toho, aby svedly dálkovou dopravu na sebe. Tudíž mi ten systém mýtného přijde jaxi obrácený. Dálnice by měly být zdarma (resp. nejlevnější) pro všechny, ale čím větší "okreska" tím větší raketa za kilometr. A ne dálnice zpoplatněné a "objízdné" trasy přes obce zadarmo. Ona je vůbec buzerace vybírat 1000 Kč od osobních automobilů (do 3,5 tuny). Nedávno to někdo zkoušel počítat a vyšlo mu, že kamión v současné době platí vzhledem k poškození dálnice cca 100x méně, než auto.

Fizl
23. srpna • 9:59

Ja osobne to vnimam pozitivne. Pjanda nebude od 1.1.2009 jezdit po dalnici a tak tam bude minimalne o jednoho prasice mene.
Doufam, ze ho budou dalsi prasici nasledovat a D1 bude opet bezpecna :-)

nikdo
23. srpna • 13:35

Ale jdi...nejnebezpečnější tam zdaleka není ten, kdo se v levém rozjede na 160, ale kamión nebo klobouk, který mu to tam najednou z pravého foukne. No a kvůli katastrofálnímu stavu dálnic a jejich přetížení je těchle oslů čím dál víc. A protože tohle povede ke zvýšení nákladů na systém, půjde do dálnic méně peněz (nebezpečnější dálnice) a ke zvýšení počtu lidí, kteří se jim budou vyhýbat (nebezpečnější okresky). No ale ty jsi v poho, ty to tak chceš.

Andílek
23. srpna • 13:58

U nás je někde povolená rychlost 160 Km/h?

sid
23. srpna • 18:33

V myslich dvacetiletych psychopatu, kteri si mysli, ze kdyz ma fotrik penize, tak muzou vsechno, ano.

HondaMan
24. srpna • 10:24

Popsal jsi me krásně :D
Jen tu Vaši povolenou rychlost občas překračuji :-P

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Posraldescu
25. srpna • 7:40

Hondivkari se nepocitaji. To je zvlastni skupina ... 8-)

Mirek.Olds
23. srpna • 9:31

Docela bych stou premid jednotkou souhlasil ,ale poctivě,tak jak se to prosazuje je zlodějina. navrhoval bych mýtné platit za projeté kilometry tak jak je to u kamionů.To znamená nabiju si jednotku a jezdím až se prostředky vyčerpají dobiju jí a jezdím dál.(Když už ty brány stojí ať jsou využitý.)Já osobně používám dálnici tak pětkrát za rok,proč bych měl platit roční mýto.To že bude jednotka přenosná je dobrý,ale aŤ se tedy převádí i peníze do dalšího roku.
Rovnež je obrovská zlodějina platba mýta u kamionů tahačů.
Příklad:Pojedu s prázdným návěsem přes republiku do servisu,tam návěs odpřáhnu a jedu pouze s tahačem zpět,Mýtné platím za dvě nápravy,(ale proč,váha je menší než určuje zákon).Na toto Vám neodpoví ani celník, prostě kradem ve jménu zákona.
Další moje otázka zní,proč to není v celé evropě stejné?
MirekOlds.

Andílek
23. srpna • 13:56

Nevím kam přesně jezdíte po dálnici, ale třeba já z Ostravy do Olomouce 1x měsíčně a do Prahy jedu cca 2x za rok a při délce tras po dálnici při jedné cestě a minimální ceně za Km u mýtného 1 Kč mne vyjde známka levněji - tedy při současných cenách. A to neberu že někteří jezdí po dálnici temněř denně.

jogurt
23. srpna • 10:02

Mýtné za projeté kilometry už platíme všichni ve spotřební dani z paliv. Dálniční poplatky jsou z tohoto pohledu zanedbatelné. Naprosto. Ekonomicky nemají vůbec žádný význam. Tedy pro stát žádný význam. Pro Kapsch a natažené ruce význam mají.

Janek
23. srpna • 12:19

Přesně, přesně, přesně. Palec nahoru ;-)

Martin
23. srpna • 9:29

Ministra Rebicka tahle kokotina napadla z niceho nic a hned to oznamil na tiskonce a az potom jeho lokajové začaly zjištovat jak na to:)

m.leky
23. srpna • 9:06

Nevim jestli jsem z toho smutnej nebo nasr4nej.Asi oboji a o to je to horsi.Nedelam si iluze.Neco tak vychytraleho u nas musi projit.Je to dalsi h"Řebíček" uplne mimo trefeny

m.leky
23. srpna • 9:00

Nevim jestli jsem z toho smutnej nebo nasr4nej.Asi oboji a o to je to horsi.Nedelam si iluze.Neco tak vychytraleho u nas musi projit.Je to dalsi H"řebíček" uplne mimo trefeny

Tomáš Marný
23. srpna • 8:37

Tak to po těch dálnicích asi moc nejezdíte, já to viděl minulý týden 2x na D2 u Břeclavi, předtím na R7 kus za Prahou...

Petr
25. srpna • 9:52

Rocne najezdim 50k km a na kontrolu znamek jsem naposledy narazil zhruba pred tremi lety na Slovenske D1 pred Bratislavou.B-]

Phoenix
25. srpna • 10:52

Já najezdím ročně asi tak 15k kilometrů, na D1 jezdím tak 5x do roka, ale pokažde vidím na nějakém mostě stát zeleného/modrého mužíčka s dalekočumem a o kus dál hlídku - a pak už je jedno, jestli kouká na známku nebo na pásy... ale kouká...

Honza
23. srpna • 21:30

V podstate kazdy druhy tyden jezdim do Bratislavy z Prahy - D1 a D2 a dalnicni znamky za poslendich 5 let jsem kontrolovat nevidel ...

Tomáš
25. srpna • 10:43

Tak to jsi teda musel jezdit zrovna dobrou dobu, protože vím, že na D2 kontroluji dost pravidelně. :-P

Pete
25. srpna • 9:25

Na D1 je snad nikdy nekontrolovali, tedy jednou jsem to zazil, ale bylo to utrpeni... kolona 2 km... myslim, ze dost lidi je poslalo rovne, tak to radeji nezkouseji a radeji cihaji na koncich jinych dalnic nebo duleiztych sjezdech.

dakra
23. srpna • 8:25

Není jedno, na čem si politici a firmy nahrabou? Stejně si nahrabou ... :-))

q
24. srpna • 8:18

Špatný názor. Lhostejnost není vlastnost, se kterou se dá někam dostat.

Radecek
23. srpna • 4:28

Autor zjevne nepochopil, proc se elektronicke kupony zavadi. Ony se zavedou, prvni rok budou stat 1000 korun. Dalsi rok s velkou slavou cenu nezvednou a treti rok, az si na to lide zvyknou a vychytaji se mouchy se zpoplatni 1km dalnice treba 1 korunou. A razem budou nekteri lide platit desitky tisic rocne za dalnicni znamku a prijem do statni kasy raketove vzroste.
Ze si Kapsch a nasi politici pri te prilezitosti nahrabou je vec jina.

napolovic rozbalena mumie
24. srpna • 23:02

V souvislosti se zavedenim satelitu se bude stejne za par let platit "spravedlive" podle poctu ujetych kilometru po silnicich vsech trid. Neco jako dan z PHM, ktera ovsem zustane.

JindraS
23. srpna • 5:15

Ne ne, nepochopils to ty, je to presne jak pise pan Janda. Ze si politici nahrabou neni jina vec, je to naopak to jediny, co muze umoznit to co pises - aby se tu daly zavest systemy, ktery vlastne nikdo nechce, nepotrebuje, nejsou k nicemu atd. Cili zaklad vseho spatnyho co z tohoto vyleze zazivame ted. Az budeme resit, jestli ma stat kilometr 1 Kc nebo 3 Kc, nebo jestli maji tyhle "kupony" sledovat rychlost, uz bude pozde, to jsou jen detaily.
Podstatou problemu je to, ze se nikdo nestara o zajem zeme, ale o vlastni zajem. Cili urcite se el. kupony nezavadi proto, aby jednou mohly stat dalnice 10t Kc, ale proto, aby si nekdo mohl namastit kapsu. Ze mu tech 10t pomuze vice nez dnesni litr, to je vec jina ;-), ale jinak je to presne tak jak napsal pan Janda - tohle je sekundarni, primarni je to zavedeni pod tihou klientelismu, zadnej jinej logickej duvod to nema...

Pavel Janda
23. srpna • 5:00

Zmínit všechny „zlotřilé aspekty” této akce by dalo na knihu. To, co zmiňujete, je naprosto jasné, stejně jako to, že ještě o rok před tím se tyto kupóny stanou neanonymními a poslouží pro jiné „bohulibé” účely. To ale bude věc už jen dále a dále zhoršovat.Určitě bych tedy neřekl, že jsem to nepochopil :) Maximálně každému bude více vadit jiné ze zmíněných negativ. Teď a tady je pro mě na celé věci nejvíce zarážející to, o čem píši - že někdo přijde s něčím, co je se současným konceptem naprosto nesmyslné (a s jakýmkoli jiným nepřijatelné) a nikomu to, zdá se, nevadí. Je úplně jedno, k čemu to povede, jestli se z toho stane nástroj šmírování, nástroj dalšího zdanění nebo cokoli podobného. Právě teď je systém prezentován tak jak je a na to já reaguji, snažím se to zastavit nikoli stavěním vzdušných zámků a vymýšlením konspiračních teorií („míří to k tomu či onomu, jen vám to nikdo ještě neřekl”), ale zdůrazněním nelogiky současného postupu a jeho skutečnými důvody.A pokud si mohu dovolit opáčit podobnou mincí - nepochopil jste Vy, že o samotný příjem do státní kasy nikdy nejde. Je třeba říci i B - jde o příjem do státní kasy, ze kterého si někdo konkrétní může něco urvat. Českému politikovi je obvykle jedno, kolik co přinese státu, díry se dají zaplácnout tisícem způsobů. Je třeba vymyslet takové formy zdanění, které lze ze státní kasy opět vytáhnout a to jde u daní, které se jmenují skutečně daně, přece jen hůře. Nejsnažší je vymyslet systémy, které vytáhnou peníze z kapes občanů, dovolí je přímo dostat k soukromým subjektům a od těch zpátky k tém, kteří o „tahání” rozhodují. A přesně o tomto tento systém je, proto mi zdůraznění korupce či klientelismu v celé záležitosti přijde být daleko nejpodstatnější a proto se v článku věnuji především jemu. Co říkáte Vy, tedy že to do budoucna bude znamenat pro občany ještě větší zátěž a tudíž ještě větší možnosti tahat ze státní kasy peníze, je sekundární, nikoli primární.

Delphin
24. srpna • 0:06

Ty kupony budou anonymní jen do chvíle, než projedete první mýtnou bránou s kamerou. Od té chvíle můžou bez problému přiřadit kód kuponu k RZ a tím pádem i provozovateli auta.

steve
24. srpna • 10:18

Ale to je bez problémú možné i teď, na to ten kupon nepotřebují aby vás mohli šmírovat, tak proč ta paranoia

tom
26. srpna • 14:43

To je pravda, ale každá brána nemá kameru. Takto si Tě ta jedna s kamerou prohlídne, spojí značku s kupónem a...
...a pak Ti domů přijde složenka za rychlost. Jiný důvod jak to využít mne nenapadá.

Radek
23. srpna • 20:42

Moc nechápu, jak může být někdo takto naivní. V době, kdy není problém sledovat člověka podle platební karty, sledovat auta podle SPZ a kamerového systému na mýtných branách také není problém, odposlouchávání funguje na všechny telefony, když uložit těch pár dat co hovor zabírá také není problém - je obecně známo, že se to děje v Londýně pro všechny mezinárodní hovory (proč je tam asi jediný mezinárodní uzel?), takže nebuďme naivní, když se to pravděpodobně děje i u nás. V tomto případě je nějaká elektronická dálniční známka naprosto irelevatní.A to, že se bude platit za kilometry a ne paušálně je jen správně. Proč má někdo, kdo ujede za rok po dálnici asi 400km má platit stejně jako ten, kdo jich tam najezdí 10 tisíc? A to, že si někdo namastí kapsu? Copak to bylo někdy jinak? A pokud přestane jezdit po dálnic, tak jedině fajn, bude tam míň aut.To že se vybere jen 1.5 milardy je málo a proto se také tohle zavádí. Třeba kamión ničí silnici 10000x více než osobák (to číslo jsem si nevymyslel, pochází přímo od správce silnic), tak by správně také měly platit 10000x víc - tedy 1000*10000=10.000.000=10 miliónů, pak by konečně naše silnice byly sjízdné. A také by byl vyřešen problém s kamiónovou dopravou, které je tímto způsobem dotována a pak nemůže být železnice konkurenceschopná, protože si musí koleje spravovat sama.Tento článek pasuju na úroveň článků Paroubka - populistická propaganda.

xXx
5. září • 15:36

O tom, jak se smeruji mezinarodni telefonni hovory, si proboha neco zjistete, Vase tvrzeni je naprosty blabol.

Leonardo
2. září • 16:58

No logiku máte dobrou. Jenže stejně tak se mohu zeptat, proč někdo, kdo platí tržní školné na soukromé VŠ má ještě platit daně na státní vysoké školy?
A proč někdo (analytik, konzultant, manager, ...) platí podstatně vyšší pojištění proti nezaměstnanosti, než někdo jiný (horník, tkadlena, ...), když riziko ztráty zaměstnání má ten druhý vyšší?
A tak by se šlo ptát dále. Třeba proč člověk, který si každé 3 roky kupuje stále ekologičtější auto je pokutován (DPHčkem) a ten, kdo jezdí letitým smrdutým křápem ne?Mimochodem: železnice není konkurencechopná zejména proto, že jde o socialistický moloch, který v podstatě řídí železniční odbory. A také proto, že šéf nákladní dopravy odmítá zakázky, protože jde na ruku některým spřízněným soukromým dopravcům.

Rudi
26. srpna • 10:42

To bude fakt skvely az osobaky budou platit za km, to mi pak vylet parkrat do roka vyjde jak znamka pro nakladak.3-[
Přenositelnost jedině plus, když jsou v rodine dve auta, tak proc ne kdyz to jedno skoro po dalnici nejezdi a kdyz jednou dvakrat do roka bude potrebovat..

fahrer
25. srpna • 20:18

Radku. Já jsem přímo od správce silnic silnic slyšel, že kamion ničí silnici víc než 10 000x, 8 000x a 6000x. Kterého správce tedy myslíš? Toho z Blesku?:-D

Tomáš
25. srpna • 6:31

Železnice není konkurence schopná proto že neumí dopravit zboží tak rychle jako kamion.A to ještě to zboží musí někdo tím kamionem dovézt na nákladové nádraží.Oprava kolejí s tím nemá co dělat demagogu.

Zelí
24. srpna • 17:22

Stát mohl přijít na stejné peníze zvednutím spotřební daně z paliv. To je naprosto transparentní a relativně spravedlivý systém. Náklaďáky, které mají větší spotřebu cca 25l na 100 km, logicky zapletí víc i za opotřebení cest. A nejenom dálnic všech cest, které používá a které opotřebovává. Jak jednoduché. Nemusel by se zavádět žádný nákladný systém a po dálnicích by nebloudili černí jezdci z celní policie. Vtip je v tom, že stát potřebuje drakonické zdanění ve skryté formě a pokud by to napálil občanům otevřeně ve spotřební dani, tak by strana, která by to zavedla definitivně skončila.
Konkrétně pokud chce stát vyždímat z kamionu 4kč za 1 km pak by musel zvýšit spotřební daň o 16 kč na litr nafty. Každému je jasné, že by nastal mazec. Proto se vytvoří politická obezlička s mýtným systémem, aby občan-volič nebyl zatížen zdražením phm. A proč vlastně potřebuje tolik peněz - potřebuje nasytit velké stavební koruptory, kteří staví nejdražší silnice v evropě.V dalším kole se totéž provede s osobními auty, protože běžný občan-volič-zaměstnanec-otrok jezdí málo, kdežto občan podnikatel jezdí hodně a tak se zdaní tímto způsoběm. PHM zdražíme skrytě o 16kč/litr.

Špizek
24. srpna • 19:56

Tvuj napad pokulhava na tom, ze pokud by se zvysila spotrebka na paliva (napr. o zminovanych 16,-), pak by byly v CR nejdrazsi PHM siroko daleko a kamionaci by tankovali v okolnich zemich (nasi malou zemi s prehledem projedou na 1 nadrz) a tudiz by do statni kasy neprisla ani koruna navic, naopak by tam neprislo ani to, co dnes (myslim spotrebku a DPH na paliva, ktere tankuji kamionaci dalkove prepravy).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Zelí
24. srpna • 21:44

To co jsem napsal nahoře platí samozřejmě pro ostatní zemně taky. Když někdo např. v rakousku přemýšlel jak nenápadně drakonicky zdanit dopravu......
Principielně jde o další zvýšení daní tak, aby státní mafie společně s koruptory shrábla co nejvíc.

Nejde vůbec o to, jestli bude někdo tankovat mimo čr. Dnes je nafta u nás dražší jako v okolních zemích takže kamioňáci, kteří projíždějí, stejně tankují mimo čr. Zaráží mě jen to, že cena za mýto promítnutá do ceny nafty - 16kč za litr tě vůbec nepobuřuje. Mně ano - daňové náklady promítnuté do ceny nafty se zvýšily na cca 26 kč !!!!

zdfd
23. srpna • 3:43

A co s tim muzem delat? defenastrace mi prijde jako dobrej napad, ale nenecham se kvuli dalnicnim znamkam zastrelit.... no, i kdyz ... vzhledem k tomu jak se v cechach pritahujou srouby, stejne se asi casem zastrelim, takze proc nevzit par tech parchantu sebou, ze ...

Slavek
23. srpna • 9:05

Ja to rikam porad. Politici by meli za takovehle zlodejiny jit celem ke zdi a kulku do hlavy za vlastizradu. Samozrejme defenestrace by mela predchazet. Mimochodem je to zajimavy napad s tou sebevrazdou, a proto povolame arabske extremisty a ty je vydefenstruji a rozmetaji po okoli. Uz me ta luza politicka s.e.r.e.

Radek.
25. srpna • 0:31

Ale no tak chlapci, na podzim jsou senátní volby - a české ovce zase půjdou volit "osvědčené a zkušené" kandidáty - jedni ze zvyku komouše, druzí zas "aby se tam nedostali komouši a ten s bradavicí".
A výsledek bude šul-nul-malá domu totéž co teď. Stejně pro reálnou změnu uděláte prd, protože místo u voleb se zase budete rozohňovat na internetu... však on už to za Vás Řebíček s Tupolánkem a Čunkem "vykomunikuje" (a Bursík bude loajálně držet hubu, aby nešel od válu)...

Norman
23. srpna • 4:15

Myslim, ze cokoli bude lepsi nez nic. Tohle je uz nehorazna drzost, takova do oci bijici absurdita, ze uz si jinak proste budou myslet, ze jim projde vse... Ja jsem pro defenestraci, tahle ocistna tradice mela svuj smysl. Kulky se nebojim :-)

Doporučujeme

Články odjinud