Elektronické dálniční známky: klientelismus před zraky mas

Zatímco politici hovoří o zavádění prostředků potírajících korupci, sami na ni rádi participují. Nástrojem tahání peněz ze státní kasy se tentokrát stanou řidiči.

Jako z čistého nebe včera probleskla českými médii zpráva o tom, že české ministerstvo dopravy považuje za hotovou věc zavedení elektronických dálničních kupónů. A to již od začátku příštího roku. Chybí sice souhlas vlády a parlamentu, nad věcí prý ovšem panuje taková politická shoda, že ministerstvo o naplnění svého záměru nepochybuje.

Nebudu tentokrát dštít síru nad nehorázným zásahem do soukromí každého z nás, ani nad tím, že kvůli zpoplatnění každého ujetého kilometru budeme za české dálnice platit násobky současného poplatku. K obojímu, i přes veškeré proklamace odpovědných politiků, podobný systém dříve nebo později sklouzne. Ostatně od 1. 1. 2009 mě na české dálnici nikdo neuvidí. Stejně špatný je na celé věci fakt, že jde o naprostý nesmysl. A ještě horší to, že za ni nemůže pouhá hloupost jejích duchovních otců, ale jejich chladný kalkul, sledující pouze osobní prospěch.

Škola neefektivity

Ostražitý člověk musí zpozornit vždy, když se někde objeví zmínka, že v Česku něco zavádíme jako první v Evropě. Obvykle se totiž nejedná o projev mimořádných schopností Čechů, ale o projev jiné, typicky české vlastnosti. Nejčastěji (zřejmě vrozené) touhy napálit všechny okolo, obohatit se na jejich hlouposti či nezájmu se nějakou věcí vůbec zabývat a to pokud možno tak, aby to všichni bystřejší viděli. Jedině tak totiž dotyčný bude moci později slyšet uznalá slova: „Karle, Tys je zase všechny převez'.”

Také elektronické dálniční kupóny, zasahující celou dálniční síť jedné země, budou v Česku evropskou premiérou. A i ty jsou úžasným příkladem českého přístupu, který pramení v efektivitu obecně zoufalou, ale pro některé jedince naprosto vynikající.

Elektronický kupón má totiž stát nadále 1 000 Kč, ale náklady na výrobu jednoho z nich přijdou na 500 Kč. Tyto peníze (krom krátkodobých kupónů) po řidičích pochopitelně nikdo chtít nebude, dav by se v tu chvíli rozhněval a to v tomto případě není žádoucí. Nadto má být elektronický kupón přenosný, tedy nevázaný ani na osobu, ani auto (jak dlouho?), takže pokud dnes máte v rodině třeba tři auta, která nejsou na dálnicích využívána současně, pravdvěpodobně si nekoupíte tři elektronické kupóny, ale spíše jeden, nebo dva. Stejně tak firmy si jistě nepořídí počet kupónů přesně odpovídající počtu aut a troufnu si tvrdit, že tradiční česká snaha o úsporu půjde tak daleko, že si kupóny budou půjčovat i lidé, kteří se sotva pořádně znají. Projev prvního faktoru znamená okamžitou ztrátu 500 Kč na každé prodané známce, projev toho druhého odhaduji minimálně na 300 Kč, ne-li více. Třetí faktor, tedy dozajista zvýšené provozní náklady na správu celého systému (ač bude založen na již existujících technologiích), v tuto chvíli raději pominu.

Pokud si proti této ztrátě (první je jednorázová při prodeji, druhá trvalá při užívání) postavíme jediný potenciální pozitivní efekt, a to lepší výběr poplatků (slova o ušetřené práci policie zcela ignoruji, kontrolovat dálniční kupóny jsem viděl naposledy v roce 2006 pár osamělých ex-celníků v Rozvadově, u nichž byl státní aparát rád, že pro ně má alespoň takovou práci), dojdeme k naprosto trvalému každoročnímu úbytku příjmů do státní kasy oproti současnému trendu, který je kvůli rostoucímu počtu aut pochopitelně pozitivní. Nemusím totiž být zaměstnancem statistického úřadu, abych se mohl postavit u Tří křížů vedle dálnice s dalekohledem a zjistil, že počet aut bez dálniční známky se pohybuje v průběhu roku v řádu jednotek promile, což je naprosto zanedbatelné a tudíž peníze navíc za nevybrané „mýto” jsou kapkou v moři.

Celý záměr je tak dokonalou školou neefektivity, až bere dech, že se s ním politici odvažují předstoupit před veřejnost. Mají k tomu zjevně velmi dobrou motivaci.

A vítězem se stává... Kapsch. A jistě se rád rozdělí

Čekání na vítěze tentokrát bohužel nepřipomíná vyhlašování Oskarů, ale spíše ruské prezidentské volby. Jasným vítězem je firma Kapsch, která získá 500 Kč za každý prodaný čínský elektronický kupón s výrobní cenou v řádu jednotek dolarů a desítky či stovky milionů Kč ročně za provoz celého systému. A nepochybujte, že se ráda podělí s těmi, kteří ji k této, na volném trhu zcela absurdní, zakázce pustí. Můžeme nyní leda tipovat, kdo všechno si za pár let koupí byt na Floridě...

Závěrem si dovolím dvě poznámky.
- Předem odsuzuji všechny, kteří pro podobnou hloupost v poslanecké sněmovně zvednou ruku. A doporučuji všem, aby si svých poslanců všímali a jejich uvědomělost jim při příštích volbách nezapomněli připomenout.
- Dálniční kupóny pro osobní automobily jsou hloupostí už v současné podobě. Loni se za ně vybralo pouhých 1,4 miliardy Kč, za které se v Česku postaví sotva 2 kilometry dálnice (štreka, že?). A to ani nepočítám náklady na tisk, distribuci a kontrolu jejich přítomnosti za skly aut. Něco podobného nemá v bilanci českého státního rozpočtu žádný smysl. Tedy pokud váš štědrý švagr nemá tiskárnu.
Jaký smysl má pak změna, která z 1 miliardy udělá asi tak -500 milionů Kč za první rok (jen výroba tří milionů elektronických kuponů bude stát 1,5 miliardy Kč) a za další léta maximálně pár set milionů v plusu? No samozřejmě žádný. Tedy pokud se váš štědrý strýček nejmenuje Karel a nedělá u jedné rakouské firmy...


P.S. Aleši, Tys je zase všechny převez'.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 460 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 5 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek