Elektromobily: krok vpřed, dva kroky vzad?

Zprávy o elektromobilech z poslední doby svědčí o tom, že cesta je obrazně řečeno „zarúbaná“, světélko na jejím konci stále jen nezřetelně mihotá a mihotá, není příliš viditelné…

V poslední době jsme psali o strastech automobilky Fisker, o potížích společnosti Coda Holding, o tom, že skončily americký Vehicle Production a izraelský Better Place. Jeden z mála, kdo dnes pomyslně třímá prapor vzhůru je značka Tesla.

Americká auta | Elektromobily | Byznys | Názory | Tesla | Elon Musk

Překvapení dne: Tesla splatila půjčku i s úroky

Proč tomu tak je?

I když se na vývoji elektromobilů tvrdě pracuje, stále se nedaří vyřešit klíčové problémy. Celosvětový podíle elektromobilů na celkových prodejích automobilů tak roste jen hodně pomalu, je stále velmi nízký.

Stručně a jasně: rozpaky přetrvávají

Výstižně vše popsala studie E-Mobility Index, kterou společně vypracovaly Roland Berger Strategy Consultants a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka).

Vytkla dva hlavní body: 1. vládní podpora elektromobility klesá ve všech analyzovaných zemích kromě Číny. 2. hlavními výzvami zůstávají bezpečnost baterií a zlepšení infrastruktury. 

V studii E-mobility Index se kromě jiného píše, „že navzdory vyspělé technologii a zlepšené nákladové struktuře nejsou předpovědi pro výrobu elektromobilů a plug-in hybridních automobilů nijak optimistické“.

Peníze v nenávratnu?

Autoři srovnávali sedm vedoucích zemí v oblasti elektromobility – Německo, Francii, Itálii, USA, Japonsko, Čínu a Jižní Koreu. Zjistili, že výroba elektromobilů je pro výrobce stále neatraktivní.

„Při prodejích elektromobilů jsou mnohem nižší marže než při prodeji běžných aut,“ řekl Wolfgang Bernhart, partner v Roland Bergers Strategy Consultants. „A celkové náklady na vlastnictví elektromobilů jsou mnohem vyšší, než je tomu u konvenčních vozidel.“

Klepněte pro větší obrázek

Výrobce po celém světě dnes odrazují vyšší náklady na výrobu elektrických a hybridních vozidel, zdráhají se pustit do masové výroby. Náladu jim jistě nepřidal ani to, že Spojené státy pokračují ve stále větší míře v těžbě ropy hydraulickým štěpením. Pokud v tom vytrvají, mohly by se ceny ropy stabilizovat na mnoho let dopředu.

„To by ještě více znevýhodnilo alternativní pohony po nákladové stránce,“ řekl Thomas Schlick z Roland Berger.

Safety First

Na rozvoj elektromobility má podle studie E-Mobility Index dopad také neustávající diskuze o bezpečnosti baterií. Obvykle se v elektromobilech používají lithium-iontové. Ty se ale mohou při poškození vznítit nebo explodovat.

„Výrobci baterií musí tento bezpečností problém rychle vyřešit za pomoci, nespoléhat se na rigidní a těžkopádné bezpečnostní struktury, jako dosud,“ řekl Markus Thoennes, spoluautor studie a inženýr fka.

Ještě bolavější je pak problém omezeného dojezdu elektromobilů. Podle autorů studie dojde k výraznějšímu pokroku prý až někdy kolem roku 2020. Chybí i dostatečná elektromobilní infrastruktura.  

Elektromobily | Názory | Tesla | Elon Musk

Excentrický Elon Musk staví síť elektrických benzínek napříč USA

„Elektromobilita se nemůže stát součástí veřejné nebo soukromé přepravy, pokud nefunguje komplexní nabíjející infrastruktura,“ řekl Wolfgang Bernhart.

Tak třeba v Německu je v současnosti 2200 veřejných nabíjecích stanic. Do roku 2020 má být u našich západních sousedů 150 000 veřejných nabíjecích bodů, 7000 rychlonabíjecích stanic a kolem 800 000 osobních nabíjecích stanic.

To jsou úctyhodné plány a v Německu zcela jistě dojdou naplnění, protože tam má na rozvoj elektromobility zájem vláda i soukromí investoři. Zcela jiná situace však panuje u nás nebo v dalších východních zemích. 

Jižní Korea na čele

Hodně zajímavý pohled nabídla studie i na to, kde jsou nejdále s technologiemi. Překvapivě v Jižní Koreji, i když ohlášená vozidla ještě nejsou v prodejnách. V závěsu je Německo „zásluhou výrazného zvýšení poměru ceny a výkonu u elektromobilů“.

Naopak USA v žebříčku klesají. Můžou za to nižší veřejné dotace určené na výzkum a vývoj elektromobility. To se ale týká i dalších zemí. Jedinou výjimku představuje Čína, která do současných programů investuje kolem 7,7 miliard eur. 

Vše směřuje k tomu, že kvůli finanční náročnosti bude výroba bateriových článků omezena téměř jen na Japonsko a Jižní Koreu. 

V Japonsku hodlají do roku 2015 vyrobit 283 000 elektrických a hybridních vozidel. Růst chtějí i v Německu a ve Francii. Celosvětově má ale výroba elektromobilů klesající tendenci.
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků