Elektromobily: krok vpřed, dva kroky vzad?

Zprávy o elektromobilech z poslední doby svědčí o tom, že cesta je obrazně řečeno „zarúbaná“, světélko na jejím konci stále jen nezřetelně mihotá a mihotá, není příliš viditelné…

V poslední době jsme psali o strastech automobilky Fisker, o potížích společnosti Coda Holding, o tom, že skončily americký Vehicle Production a izraelský Better Place. Jeden z mála, kdo dnes pomyslně třímá prapor vzhůru je značka Tesla.

Americká auta | Elektromobily | Byznys | Tesla | Názory | Elon Musk

Překvapení dne: Tesla splatila půjčku i s úroky

Proč tomu tak je?

I když se na vývoji elektromobilů tvrdě pracuje, stále se nedaří vyřešit klíčové problémy. Celosvětový podíle elektromobilů na celkových prodejích automobilů tak roste jen hodně pomalu, je stále velmi nízký.

Stručně a jasně: rozpaky přetrvávají

Výstižně vše popsala studie E-Mobility Index, kterou společně vypracovaly Roland Berger Strategy Consultants a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka).

Vytkla dva hlavní body: 1. vládní podpora elektromobility klesá ve všech analyzovaných zemích kromě Číny. 2. hlavními výzvami zůstávají bezpečnost baterií a zlepšení infrastruktury. 

V studii E-mobility Index se kromě jiného píše, „že navzdory vyspělé technologii a zlepšené nákladové struktuře nejsou předpovědi pro výrobu elektromobilů a plug-in hybridních automobilů nijak optimistické“.

Peníze v nenávratnu?

Autoři srovnávali sedm vedoucích zemí v oblasti elektromobility – Německo, Francii, Itálii, USA, Japonsko, Čínu a Jižní Koreu. Zjistili, že výroba elektromobilů je pro výrobce stále neatraktivní.

„Při prodejích elektromobilů jsou mnohem nižší marže než při prodeji běžných aut,“ řekl Wolfgang Bernhart, partner v Roland Bergers Strategy Consultants. „A celkové náklady na vlastnictví elektromobilů jsou mnohem vyšší, než je tomu u konvenčních vozidel.“

Klepněte pro větší obrázek

Výrobce po celém světě dnes odrazují vyšší náklady na výrobu elektrických a hybridních vozidel, zdráhají se pustit do masové výroby. Náladu jim jistě nepřidal ani to, že Spojené státy pokračují ve stále větší míře v těžbě ropy hydraulickým štěpením. Pokud v tom vytrvají, mohly by se ceny ropy stabilizovat na mnoho let dopředu.

„To by ještě více znevýhodnilo alternativní pohony po nákladové stránce,“ řekl Thomas Schlick z Roland Berger.

Safety First

Na rozvoj elektromobility má podle studie E-Mobility Index dopad také neustávající diskuze o bezpečnosti baterií. Obvykle se v elektromobilech používají lithium-iontové. Ty se ale mohou při poškození vznítit nebo explodovat.

„Výrobci baterií musí tento bezpečností problém rychle vyřešit za pomoci, nespoléhat se na rigidní a těžkopádné bezpečnostní struktury, jako dosud,“ řekl Markus Thoennes, spoluautor studie a inženýr fka.

Ještě bolavější je pak problém omezeného dojezdu elektromobilů. Podle autorů studie dojde k výraznějšímu pokroku prý až někdy kolem roku 2020. Chybí i dostatečná elektromobilní infrastruktura.  

Elektromobily | Tesla | Názory | Elon Musk

Excentrický Elon Musk staví síť elektrických benzínek napříč USA

„Elektromobilita se nemůže stát součástí veřejné nebo soukromé přepravy, pokud nefunguje komplexní nabíjející infrastruktura,“ řekl Wolfgang Bernhart.

Tak třeba v Německu je v současnosti 2200 veřejných nabíjecích stanic. Do roku 2020 má být u našich západních sousedů 150 000 veřejných nabíjecích bodů, 7000 rychlonabíjecích stanic a kolem 800 000 osobních nabíjecích stanic.

To jsou úctyhodné plány a v Německu zcela jistě dojdou naplnění, protože tam má na rozvoj elektromobility zájem vláda i soukromí investoři. Zcela jiná situace však panuje u nás nebo v dalších východních zemích. 

Jižní Korea na čele

Hodně zajímavý pohled nabídla studie i na to, kde jsou nejdále s technologiemi. Překvapivě v Jižní Koreji, i když ohlášená vozidla ještě nejsou v prodejnách. V závěsu je Německo „zásluhou výrazného zvýšení poměru ceny a výkonu u elektromobilů“.

Naopak USA v žebříčku klesají. Můžou za to nižší veřejné dotace určené na výzkum a vývoj elektromobility. To se ale týká i dalších zemí. Jedinou výjimku představuje Čína, která do současných programů investuje kolem 7,7 miliard eur. 

Vše směřuje k tomu, že kvůli finanční náročnosti bude výroba bateriových článků omezena téměř jen na Japonsko a Jižní Koreu. 

V Japonsku hodlají do roku 2015 vyrobit 283 000 elektrických a hybridních vozidel. Růst chtějí i v Německu a ve Francii. Celosvětově má ale výroba elektromobilů klesající tendenci.
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků