Kapitoly článku:
Závěr: Pro každého něco
Jsme na konci a tedy nezbývá než vybrat vítěze. Jenže víte co? Z této trojice by čistě teoreticky mohl být vítězem každý, záleží na tom, jak se budeme na auta dívat. Leaf je nejméně atraktivní a působí nejlevnějším dojmem. Ovšem tento Japonec také nejlevnější je (stojí 715 000 korun). Dojezd sice nabídne nejmenší, na druhou stranu ten je stále dost velký na bezproblémové denní městské používání. A pokud jde o podstatné věci, zas tak se od svých soupeřů neliší.
Leaf boduje prostorem v interiéru a cenou. Sice je nejméně atraktivní a svým způsobem i zastaralý, ale na oplátku vám dá pořizovací cenu nižší o zhruba 200 000 korun oproti zbývající elektrické dvojici. To nejsou malé peníze...
BMW i3 je pravý opak. Chce být prémiové, a to jak po stránce zpracování, designu, materiálů, tak po stránce jízdních parametrů. BMW i3 je rychlé, obratné, tak trochu zábavné. Jenže do města se hodí z této trojice nejméně.
Zaprvé ve městě nadprůměrnou dynamiku zas tolik nepotřebujete, zadruhé je podvozek nejméně pohodlný a za třetí proti směru otevírané zadní dveře jsou ve stísněných prostorách velice nepraktické. Otevřou se vám pouze v momentě, když máte otevřené dveře přední. A to znamená, že když zaparkujete kolmo k chodníku a kolem stojí auta, zadní sedadla jsou pro vás definitivně nepřístupná.
BMW i3 hraje na efekt. Je rychlé, zábavné, atraktivní, moderní. Jenže z testované trojice se hodí do města nejméně. Má nepohodlný podvozek a proti směru jízdy otevírané zadní dveře vám ve stísněných prostorách moc radosti neudělají. Ale můžete si dokoupit benzinový generátor a to pak celou podstatu auta absolutně mění.
I tak ale existuje důvod, proč koupit právě BMW i3 a důvod to je více než pádný. Jako jediný model z naší trojice je dostupný také ve verzi se spalovacím motorem, který pracuje jako generátor. A to je výhoda z kategorie obřích. Protože v momentě, kdy si připlatíte a koupíte BMW i3 REX, již nemáte městské auto, ale relativně dobře použitelné auto na všechny jízdy, a tedy i ty mimoměstské. Standardní i3 začíná na částce 936 000 korun.
Ale to jsou pouze kdyby. My srovnáváme čisté elektromobily a pokud bychom si měli vybrat jedno auto z těchto, byl by to e-Golf. I ten má své rezervy, především jde ale o hatchback nižší střední třídy, který má vyvážené jízdní vlastnosti, výborně se s ním jezdí po městě a vlastně to je úplně normální auto. A toho je potřeba si u elektromobilů vážit ze všeho vůbec nejvíce.
Elektrický Golf je v mnohém podobný svému klasickému dvojčeti se spalovacím motorem, což je velká výhoda. Je nejpohodlnější, nejvyváženější a navíc dojel nejdál. Celkem jasný vítěz. Jen si musíte být jisti tím, že vám všechny výhody stojí za velký příplatek ve srovnání s Leafem. Golf totiž stojí 909 900 Kč.
Technické údaje: Nissan Leaf
Nejvyšší výkon
80 kW (109 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 008 až 10 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
254 Nm až 3 008 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,5 s
Nejvyšší rychlost
144 km/h
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
370 l • 720 l
Hmotnost: provozní • celková
1 505 kg • 1 945 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 540 mm • 1 535 mm
Rozměr pneumatik
205/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 445 × 1 770 × 1 550 mm
Technické údaje: Volkswagen e-Golf
Nejvyšší výkon
85 kW (115 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 000 až 12 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
270 Nm až 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,4 s
Nejvyšší rychlost
140 km/h
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
341 l • 1 231 l
Hmotnost: provozní • celková
1 510 kg • 1 960 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 549 mm • 1 518 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 254 × 1 799 × 1 453 mm
Technické údaje: BMW i3
Nejvyšší výkon
125 kW (170 koní)
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,2 s
Nejvyšší rychlost
150 km/h
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
260 l • 1 100 l
Hmotnost: provozní • celková
1 195 kg • 1 620 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 571 mm • 1 576 mm
Rozměr pneumatik
155/70 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
3 999 × 1 775 × 1 578 mm