Elektrický srovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf

Přepište dějiny? Ano, tahle fráze je na místě. Právě jste si totiž otevřeli náš historicky vůbec první srovnávací test elektrických aut. Motoristický svět už nikdy nebude jako dřív.
Seznam kapitol
  1. Design třikrát naprosto jinak, Rozměry: Nejmenší je největší
  2. Příjemně efektní, BMW nejvíc multimediální, Nissan zaostává
  3. Ovládání také třikrát jinak, Jízda: základní data, Jak je to s tím dojezdem?
  4. Když vám dojdou baterie, Co dělat, když zůstanete stát?
  5. Kdo jezdí nejlépe?, Vyhnout se na mokré vozovce
  6. Závěr: Pro každého něco, Technická data
  7. Fotogalerie

Vzpomínáte na doby, kdy se na náš trh poprvé podíval Peugeot iOn a jeho električtí sourozenci? Co tahle auta nabízela a jaké peníze stála? Kdo si myslel, že šlo jen o výstřel do tmy, za kterým bude následovat dlouhá pauza, ten se pletl. Vývoj v kategorii elektromobilů nabral velkou rychlost, takže i na český trh za poslední zhruba rok dorazilo tolik elektrických aut, že už jsme mohli postavit klasický srovnávací test.

Možná to zní zvláštně, ale tohle opravdu bez přehánění je historický okamžik. Protože takovou možnost jsme ještě nikdy v dějinách AutoRevue.cz neměli. A můžu vás ubezpečit, že se s podobným „eko-srovnáváky“ budeme setkávat čím dál častěji.

Elektromobily | Byznys | Peugeot | Názory | Citroën

Peugeot iOn a Citroën C-Zero: další elektro-experiment končí?

Hned na začátek si ujasněme jednu zásadní věc. Tento test není o tom, jestli se elektromobil vyplatí. Na srovnání se musíme podívat z pohledu člověka, který si myslí, že elektromobil potřebuje, nebo ho zkrátka chce. I když se to na první pohled nezdá, nabídka pro takového zákazníka je docela pestrá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Potřebujete z nějakého důvodu elektrické auto a máte na něj asi tak milion korun? Rozhodovat se pravděpodobně budete mezi těmito automobily. 

Proti sobě jsme postavili BMW i3, VW e-Golf a Nissan Leaf. Tahle auta mají společné pouze to, že jde o elektromobily. Přestože teoreticky útočí na stejnou klientelu, každý to bere úplně jinou cestou. Leaf sází na cenu, BMW i3 na efekt a e-Golf na nenápadnost. A každá z těchto věcí má něco do sebe. Takže: Kdo je nejlepší?

Testy | Elektromobily | Nissan

Test Nissan Leaf: Úhel pohledu  

Design třikrát naprosto jinak

Tak schválně, které auto se vám z těchto tří líbí nejvíce? Určit nejlepší design je dost obtížné. Volkswagen e-Golf je stejně jako elektrický up! zcela normání, pouze zde došlo k výměně spalovacího motoru za elektromotor. Bezpečně tak e-Golf poznáte v podstatě pouze podle diod denního svícení v předním nárazníku.

Samozřejmě jsou zde ještě další detaily v podobě například upravené masky chladiče, ale ty už nejsou tak důležité. Obecně platí, že elektrický Golf snadno zaměníte za Golf obyčejný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tři elektromobily, tři naprosto rozdílné designy. Golf je prostě Golf, i3 je prémiové sci-fi, kolem kterého všichni neustále chodí a nevěřícně kroutí hlavou, Leaf je něco mezi Golfem a BMW. 

Nissan Leaf je sice také hatchback podobné velikosti jako e-Golf, jenže na rozdíl od VW jde o auto, které vznikalo jako elektromobil. Je to speciál a na pohled to bezpečně poznáte. Japonsky uhlazený design jsme si ale už probrali v samostatném testu, takže pojďme dál.

Těžko je možné představit si větší protiklad, než jaký tvoří BMW i3 a elektrický Golf. Mnichovská novinka nesází na nenápadnost, ale na všechny strany křičí, že je to unikátní vůz. Kamkoliv přijedete, můžete si být jisti, že do pěti minut někdo přijde a bude si auto prohlížet.

Je docela vtipné z povzdálí sledovat chování lidí, kteří uvidí i3. Ona je totiž jedna věc vidět tohle auto na fotkách nebo v prodejně, ale když je BMW i3 zaparkované před panelákem a díváte se na něj v kontextu ostatních obyčejných aut, teprve pak naplno vynikne, o jaké UFO vlastně jde. Lidé nahlížejí do interiér, auto si fotí a v jednom kuse se diví, což se dá pochopit. 

Zda je pěkné BMW i3 pěkné, nebo zda se vám nelíbí, to samozřejmě soudit nebudeme. Pozornost ale tento vůz poutá podstatně větší než kdejaký supersport.

Video | Elektromobily | Technika | BMW | První svezení

5 věcí, které byste měli vědět o BMW i3 První jízdní dojmy

Rozměry: Nejmenší i největší

BMW i3 vypadá jako malé auto, jenže realita tomu tak docela neodpovídá. Tento elektromobil je totiž z naší trojice jednoznačně nejvyšší. Především při pohledu zepředu naplno poznáte, o jak moc přerůstá Golf.

Nakonec ani Leaf není žádný drobeček, přestože byste ho mohli považovat za auto stejně velké jako je Golf. Fakta hovoří jasně, Golf je suverénně nejnižší, ale zároveň nabízí největší šířku. Leaf je naopak nejdelší a přidá největší rozvor náprav. Přesné údaje najdete v přiložené tabulce.

Vůz BMW i3 VW e-Golf Nissan Leaf
Výška 1578 mm 1453 mm 1550 mm
Šířka 1775 mm 1799 mm 1770 mm
Délka 3999 mm 4254 mm  4445 mm
Rozvor náprav 2570 mm 2632 mm 2700 mm
Pohotovostní hmotnost 1195 kg 1510 kg 1505 kg
Objem zavazadelníku 260 / 1100 l 341 / 1231 l 370 / 720 l
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW i3 vypadá na fotkách jako nejmenší auto. Až přímé srovnání naplno ukáže, že je sice nejkratší, ale také jednoznačně nejvyšší. 

V interiéru ale panuje trochu jiná situace. Místo zdlouhavého popisu vás raději opět odkážeme na tabulku s naměřenými hodnotami. Nicméně jednu drobnou poznámku učinit musíme. Údaje o podélném prostoru vzadu se vztahují na sedadlo řidiče, které jsem si nastavil podle sebe, přičemž má výška je 190 cm.

Leaf vychází v tomto směru suverénně jako nejlepší, nicméně z pozice řidiče bych si potřeboval posunout sedadlo ještě o něco více vzad, což rozsah nastavení neumožňuje. Kdyby tomu tak nebylo, patrně by stále Leaf nabízel nejvíce podélného prostoru vzadu, rozdíl by už ale nebyl tak velký.

Celkově se jako nejprostornější auto ukázal právě Leaf, který nabídne nejvíce místa vpředu i vzadu. Za volantem BMW si možná budete připadat jako v největším autě, protože je interiér velmi vzdušný a sedí se dost vysoko, cestující ve druhé řadě se ale musí připravit na nejmenší příděl prostoru. BMW i3 pak ztrácí také u objemu zavazadelníku (něco ale můžete uložit i pod přední kapotu) a určitě je potřeba zdůraznit, že jde o auto koncipované jen jako čtyřmístné. Golf i Leaf jsou auta pětimístná.

Vůz BMW i3 VW e-Golf Nissan Leaf
Výška od sedáku po strop vpředu 965 mm 887 mm 1019 mm
Šířka v úrovni loktů vpředu 1393 mm 1383 mm 1415 mm
Šířka v úrovni loktů vzadu 1266 mm 1343 mm  1381 mm
Výška od sedáku po strop vzadu 929 mm 855 mm 910 mm
Podélný prostor vzadu 137 mm 141 mm 197 mm
Délka sedáku vzadu 339 mm 366 mm 467 mm

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Design třikrát naprosto jinak, Rozměry: Nejmenší je největší
  2. Příjemně efektní, BMW nejvíc multimediální, Nissan zaostává
  3. Ovládání také třikrát jinak, Jízda: základní data, Jak je to s tím dojezdem?
  4. Když vám dojdou baterie, Co dělat, když zůstanete stát?
  5. Kdo jezdí nejlépe?, Vyhnout se na mokré vozovce
  6. Závěr: Pro každého něco, Technická data
  7. Fotogalerie
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 137 281 km
Cena: 140 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2007
Stav: 183 258 km
Cena: 170 000 Kč
BMW Řada 5 2.996
Rok výroby: 2008
Stav: 199 684 km
Cena: 235 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků