Elektromotor má nejvyšší účinost při nejvyšším výkonu.
Pokud to platí, tak stejně jen pro velmi úzkou oblast otáček
mne osobne se libi, ze se elektromobily daji koupit prakticky ve vsech kategoriich. A co se tyce te rozvasnene diskuze, jak maji elektromobily mensi/vetsi ekologickou stopu - dovolil bych si maly poznatek. Zasadni omezujici vlastnost stavajicich elektromobilu je dojezd, tedy kapacita baterii. Je problem mit na palube uschovano dostatecne velke mnozsti energie a po vycerpani ji dostatecne rychle obnovit. S tim automobily na fosilni paliva problem skutecne nemaji. S cim ale problem maji, a to tragicky, je efektivita. V jednom kg benzinu je sice mnohem vice energie, nez v jednom kg baterii, ale asi jen 5-10% teto energie ve skutecnosti pohybuje automobilem. Zbytek jsou ztraty, typicky teplo. Tusim, ze nejefektivnejsi motor je zavodni special oro 24 h le Mans, turbodiesel (od peugeot tusim, ale nejsem si ted jisty) s 12% efektivitou. A to je asi tak maximum, ceho se da dosahnout. Kdezto elektromotory se pohybuji v oblasti 85% (AC) az 98% (DC) efektivity.Kdyz tento fakt spojime se skutecnosti, ze vyroba benzinu/dieselu z nafty je ve skutecnosti neuveritelne narocny proces (ekonomicky, ekologicky i energeticky!) zjistime, ze na provoz elektromobilu je potreba mene ropy, nez na proboz tradicniho automobilu.Pro klasicke automobily se musi vytezit velka spousta ropy a defragmentovat jednotliva paliva, k cemuz je potreba spousta elektriny. Pote se tato paliva musi dopravit, coz je opet narocne na vsechy zdroje (ekonomicky, ekologicky i energeticky) a vubec je kolem celeho procesu spousta podpurnych narocnych porcesu. S elektromobily staci vytezit mene ropy a v elektrarne (kdy turbina ma opet skoro radove vetsi efektivitu, nez motor v automobilu) vyrobit elektrinu a pote s mnohem mensimi ztratami dopravit elektrinu samotnou. Navic mame i jine zdroje elektriny, nez fosilni paliva.Takze ve vysledku elektromobily skutecne jsou ekologicky a ekonomicky mene narocne na provoz, nez klasicke automobily. Navic neni potreba mit nekolik specialnich oleju, prevodovky (volitelne) a i jednotlive metalicke dily jsou podstatne mensi a mene narocne na vyrobu.Takze ano, jediny duvod, proc jeste vsichni nemame elektromobily, je energeticka hustota stavajicich baterii (Ah/kg, Ah/dm3). Ale i v teto oblasti se deji pokroky, viz LiFePO baterie maji temer zdvojenou kapacitu oproti jinym lithiovym bateriim.Jestli nekde uvadim kriticky zavadejici fakt nebo hodnotu, at me nekdo vzdelanejsi opravi, na rozvasnene hatery nereaguji. Prijemny zbytek vecera :-)
Většinu už správně komentoval Kejbl.Za sebe bych si dovoli poprosit o informaci, který že elektromotor má účinnost v celém spektru otáček 98%, že se tedy obejde bez převodovky a které elektromobily (kromě ještěrky a vozítek na pouťovém autodromu) převodovku nemají. Předem děkuji.
Za sebe bych si dovoli poprosit o informaci, který že elektromotor má účinnost v celém spektru otáček 98%to nikdo netvrdil, i ona nizoucka ucinnost spalovacich motoru je spickova, nikoli v celem rozsahu otacek. Typicky AC elektromotor ma ale od 0 do 4000 rpm plochou krivku krouticiho momentu a diky zadnym ztratam diky treni i maximalni efektivitu. Do 6000 rpm to potom spadne typicky do 80%. Vynikajici prednasky s grafy a vzorci se daji najit na EVTV, stejne jako ruzne EV prestavby a testovani principu v praxi
Stepica: dovolil bych si pochybovat o té maximální účinnosti elektromotoru už od nulových otáček. V extrému při nulových otáčkách jen bere proud a výkon nemá vůbec žádný. Za druhé, účinnost elektromotoru nezávisí jen na otáčkách, ale hodně i na zatížení. Výkonově předimenzované elektromotory provozované většinu času na minimum jsou také velmi neefektivní, viz třeba:http://www.expert-ve.fr/moteur-onduleur-ve_en.html... a za třetí, spalovací motor má sice mechanickou účinnost do cca 35%, ale velká část ztrátového tepla se využívá v autech pro vytápění a tím se celková efektivita využití energie navyšuje často o další desítky procent.
"...ale velká část ztrátového tepla se využívá v autech pro vytápění a tím se celková efektivita využití energie navyšuje často o další desítky procent."To je síce pravda, ale iba čiastočne - celoročne je to zasa kompenzované problémami pri zbavovaní sa toho tepla v teplých mesiacoch, že ...
To sice ano, nicméně uživatelsky si toho majitel ani nevšimne - odpadní teplo se odvede chladičem. Kdežto u elektromobilu, když si v zimě zapne topení, to si všimne velmi výrazně.
Chladenie berie ale energiu od motora a keď sa pokazí ...
To i chlazení elektromotoru bere energii od elektromotoru. Mno, když se něco pokazí, tak to je blbé, ale nevím jestli to je použitelné jako argument. On když se pokazí elektromotor nebo elektronika v baterce, tak je to taky blbé.
Myslím že Lovapovi poněkud došly seriózní argumenty
Ty mu ale došly dřív než začal.Každopádně to tvrzení o využití velké části odpadní energie na vytápění auta je na medaili za pitomost roku.
tito: a co konkrétně se ti na tom nelíbí ?
Pokud bychom za "velkou část" považovali polovinu odpadního tepla, pak u běžného auta s běžným motorem tvoří odpadní výkon ca 50kW - pokud bys toto poslal k vytápění, pak se posádka uvaří.Běžné maximální výkony topných systémů vozidel jsou kolem 4-5kW, jen výjimečně, většinou u SUV a velkých MPV je to o fous víc. Takže do kabiny můžeš poslat pouze zanedbatelné množství odpadního tepla, nikoli většinu.
tito: hluboce se mýlíš. Za prvé - při jízdě ustálenou rychlostí kolem 100-120 km/h po rovině motor běžného auta produkuje pouhých cca 15 kW mechanického výkonu. (tvých 50 kW znamená rychlost cca 160-170 km/h)A za druhé, maximální výkony topení jsou řádově vyšší než je tvůj skromný odhad, klidně přes 20 kW. Pokud mi nevěříš, porovnej si například jak málo funí třeba 2kW kostka z Tesca oproti topení v autě. Nebo dej do zmerzlého auta dva 1500W fény a zkus jak nekonečnou dobu bude trvat, než se interiér vyhřeje. A to se jedná o stojící auto, neochlazované proudícím vzduchem ! Samozřejmě po ohřátí se výkon topení sníží, ale i tak se jedná o významnou část energie palivaMimochodem i elektromobilům se výrazně zkracuje dojezd při zapnutí elektrického přímotopu, opět o desítky procent.Nezbývá než konstatovat že tvoje závěry o "pitomosti roku" vycházejí z chybných předpokladů a pravdu mám já.
Jaké problémy myslíš? Že má spalovák chladič? Ano, to má. Elektromobil má dokonce dva ;)
Nie nutne, konverzie obvykle chladiče nemajú.
Tesla Model S nema prevodovku, stejne jako vetsina EV. A ano, z celkove energie ulozene v palivu se pro pohon vozidla vyuzije cca 5-10%. Motor samotny ma sice kolem 20% ucinnost, ale jen asi 70% vykonu motoru se pouziva pro pohon vozidla. Turbo motory a diesely jsou na to lip, ale ne o moc. Distribuce paliva je drazsi a ztratovejsi nez distribuce elektriny (napr kolik nafty spotrebuji tankery a kamiony, nez naftu prepravi). Plus vyroba paliva je extremne narocna na elektrinu. Jednotka el. energie je potreba k vytvoreni tolik paliva, aby auto ujelo rekneme 100 kilometru. Kdyby se ta stejna jednotka el. energie rovnou pouzila pro pohon elektromobilu, ujel by temer 40 kilometru. a toje pouze VYROBA paliva. Doporucuju novou serii Top Gear, JC to tam pomerne prehledne popisoval.
Fakt, jo? Takže nemá jednorychlostní převodovku s poměrem 9.73:1?V účinnostech spalovacího motoru máš slušnou chybu, zaměňuješ ropu a naftu (ty lodě jezdí na mazut) atd. Na tuto hodinu moc chyb, abych to dál zkoumal.
1. účinnost zážehového nebo vznětového motoru není ani náhodou 12%, ale násobně vyšší. 12% je účinnost parního stroje.2. Elektromotor je samozřejmě účinnější stroj než spalovací motor, ale el. energie pro jeho pohon se musí: a) vyrábět a bohužel, žádná elektrárna nevyrábí el. energii se 100% účinnostíb) přenášet přenosovou soustavou, tj. transformovat na vysoké napětí, přenášet vysokonapěťovou soustavou, transformovat na nízké napětí a rozvádět ke spotřebitelům nízkonapěťovou soustavou, transformace napětí a přenos dráty a kabely nemá účinnost 100% protože dráty i transformátory topí a posílají energii pánu bohu do oken.c) prohánět měničem (nabíječkou) k tomu aby se mohla dobíjet baterie. Nabíječka nemá účinnost 100%d) musí probíhat nabíjení baterií, které nemá účinnost 100% (při nabíjení se v baterkách vyvíjí teplo)e) musí se v autě opět prohánět měničem na napětí vhodné k pohonu elektromotoru a tento měnič opět nemá účinnost 100%f) pak teprve lze mluvit o účinnosti elektromotoru, která je někde nad 90%Takže typický příklad jak asi vypadá účinnost auta poháněného el. energií v ČRa)=40% (optimistická účinnost tepelné elektrárny v ČR, u jádra to je jen 30%)b)=89% (účinnost přenosové soustavy)c)=90% (účinnost dobré nabíječky)d)=95% (účinnost nabíjení baterií pomalým procesem, u rychlonabíjení je to podstatně méně)e)=90% (účinnost měniče v autě)f)=95% (účinnost elektromotoru v autě)Výsledek? 0,4*0,89*0,90*0,95*0,9*0,95=0,26, tedy celková účinnost 26% (u energie z tepelné el., 20% u energie z jádra)A teď si najdi skutečnou hodnotu účinnosti spalovacího nebo vznětového motoru.
stale ak si porovname tie ucinnosti s ekvivalentom pri rope tak je na tom elektrina neporovnatelne lepsie, nehovoriac ze elektrinu dokazeme robit z obnovitelnych zdrojov.
:-P bending the truth? tomu se už ani nejde smát.
podla http://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI... iba elektrina z jadra je na tom horsie ako benzin
:-D :-D :-D Těžko lze najít debilnější jednotku, než ERoEI.Pokud nesouhlasíte, uveďte způsob výpočtu hodnoty ERoEI pro vodní energii a benzín, ať se můžeme poučit a posoudit, jak je jejich hodnota ERoEI vzájemně porovnatelná. Děkuji předem.
ak mas lepsiu jednotku na porovnavnanie tak daj sem
PS: Jednotku na vyjádření krásy nemáš? Něco jako100 - Brunetky82-92 - Kozaté20-100 - Po půlnoci:-D
Ne nemám lepší jednotku. To ovšem z té tvojí nedělá lepší.Snaha o takto zjednodušené srovnání je komická, protože vyjádřit energetický zisk není jednoduché, navíc když se do hromady matlají suroviny, procesy bez jasně stanovené metodiky, jen s cílem vygenerovat na konci jedno číslo.Schválně jsem vybral vodní energii a benzín, aby bylo evidentní, že to vzájemně prostě srovnávat nelze.Jen čekám, kdy se tady objeví mezi zastánci elektromobilů velmi oblíbená demagogie, kolik že elektrické energie je potřeba na výrobu jednoho litru benzínu. Jak vezmou kolik energie celkem je potřeba na frakční destilaci odpovídajícícho množství ropy a pak tvrdí, že tolik enegrie vynaložili jen na ten benzín. A ostatní produkty té destilace jaksi decentně nezohledňují :D
Část populace se vyznačuje tím, že vnímá pouze hranice svého světa bez širších souvislostí a tedy elektrická energie u ní vzniká v elektroměru na zdi objektu.
Haleluja, je to tak :-)
OPRAVA : AC motory maji samozrejme vetsi ucinost, nez DC motory
Auto pro čuráky. Tak pro Obamu vopičáka:-D
Napadl mne takový komentář, když jsou schopni v podstatě "ze dne na den" zdvojnásobit kapacitu baterie, tak si z lidí musejí dělat srandu, respektive zkouší jak ořezaný zmetek půjde ještě prodat. Očekávám, že i prodejní cena (tak jako tak bude astronomická) bude totožná jako u té první iterace.Mimochodem ta technologie na 92kWh tu samozřejmě byla k dispozici již od roku 2012.
Průser ovšem je to, že 92kWh je cca 12litrů benzínu při 100% účinnosti. Vzhledem k reálné účinnosti ottomotorů kolem 35% je skutečný ekvivalent dejme tomu 35litrů. Současná R8 má nádrž 90litrů a reálnou spotřebu 15-30l/100. Takže i kdyby byl elektromotor 100% účinný, stejně těch 92kWh nedá 450km, pokud se tedy nebudeme ploužit 90km/h,
S tímto nemám problém, za větší průser považuji to, že u prémiového vozu, kde cena nikdy neodpovídá nákladům, z nějakého důvodu, kterému bych chtěl porozumět, nepoužijí hned nejlepší technologii, která je již několik let běžně dostupná a ke všemu není dražší v poměru USD/kWh(opakuji, že cena zde nehraje roli) než to jejich původní řešení a konkurence (minimálně v PR měřítku) ji již běžně používá. Tak nějak si nedokáži představit, že by podobná analogie mohla nastat ve spalovací branži bez toho, aby z toho daná automobilka neměla tak velkou veřejnou ostudu, že by to ovlivnilo její budoucí prodeje na hodně dlouhou dobu.Jeden by v tom mohl hledat nějakou konspiraci B-]
Pri klidne jizde by tech 400 km mohla smdat. Ale R8 neni na klidnou jizdu ze
Takže bude stát víc jak Tesla, bude ošklivější jak Tesla, bude pomalejší jak Tesla, bude méně výkonný jak Tesla a dojezd bude zhruba stejný, né-li menší?No nekupte to :)
Zajímá někoho Tesla, proč ?
Domníváte se, že kupci elektromobilů se řídí rozumem? :-D
Vsetci ti co davaju $100k plus za Model S sa riadia len primitivnymi pudmi, len Runner sa riadi rozumom. Inak toto Audi, bieda, bez superchargerov to je len ticha "okrasa" v garazi. Pred 5 rokmi by to bol fajn pocin, nie teraz. Mali tam dat radsej mensiu baterku + range extender ako to bude robit BMW i5/i7
Samozrejme, že áno. Inak by to asi nekupovali, že ... Nerobte z ľudí blbečkov.
Uveď jeden racionálně zdůvodnitelný přínos, který není vyvážen s ním spojenou zásadní nevýhodou.
Prečo by som mal tie dôvody uvádzať ja? Spýtaj sa majiteľov, ktorí si tie autá kúpili - zo srandy si ich asi nekupovali, že ...
Výroba, výměna a likvidace motorového a převodového oleje, zpracování, přeprava a distribuce ropných produktů, hluk. Je toho víc, ale při uvedení dalších výhod hrozí nebezpečí, že mi je tu někdo začne vyvracet nesmyslnými argumenty a na to fakt nemám sílu. K tomu, co jsem uvedl, nemůže nikdo říct ani hovno :-P
Jaroušku, hovno. Přesněji, místo motorového oleje likviduješ akumulátory, převodovku máš i v elektromobilech a místo transportu ropy (pominu-li transport ropy na výrobu plastů) transportuješ uhlí a plyn.Takže zůstává jen to ticho, které je vykoupeno vyšší cenou a ekologickou zátěží, včetně kraválu z větrných elektráren.
Říkal jsem si, jestli na Tebe vůbec reagovat, protože Ty jsi ten typ člověka, který bude tvrdit, že Země je placatá, i když mu ji ukážou z vesmíru. Ale nakonec jsem si řekl proč ne, vždyť jde "vo hovno". Kdyby předchozí přispěvovatel chtěl nevýhody, tak mu je klidně napíšu taky. Ale chtěl pouze "přínos, který není vyvážen s ním spojenou zásadní nevýhodou". Jednoduchost, spolehlivost a absolutní bezúdržbovost pohonného ústrojí opravdu není vykoupena žádnou nevýhodou. Dokonce i ta cena je podstatně nižší. Co se týče paliva, tam je opravdu nepříjemná ta toxicita baterií. Ovšem na rozdíl od spálené nafty, benzínu apod. tyto toxiny neunikají bezprostředně do ovzduší a tím pádem do našich plic. Pokud se s bateriemi nakládá tak, jak se s nimi nakládat má, nidko z nich rakovinu nedostane. A to, že vyrábíme elektřinu z uhlí, větru a slunce není důsledek používání elektromobilů, ale soustavné činnosti různých eko-magorů, ruku v ruce s všemožnými solárními, větrnými a uhelnými barony. Navíc té elektřiny je nadbytek, takže ji vyvážíme. Přijde mi smysluplné jezdit na něco, co si dokážeme sami vyrobit a být tím pádem alespoň v dopravě nezávislí na různých ropných či plynových mocnostech. Analogie k tvému názoru na "špinavou energii" je, že bychom snad měli radší zrušit ty tramvaje, trolejbusy a elektrické vlaky a nahradit je těmi skvělými naftovými vozidly. A když to vezmu komplet, tak si dej domů dieselovou elektrocentrálu, abys nemusel svítit, chladit, mýt nádobí, vařit a napájet svůj počítač tou hnusnou smradlavou energií z uhlí. Kdyby bylo po mém, tak přistavíme tři bloky k Temelínu, tři k Dukovanům a jedeme 100% na jádro včetně dopravy. Třeba k tomu jednou dospějeme a příští generace budou dýchat něco lepšího než popílek z Ostravska a další "chuťovky" z výfuků aut. Taky jsem proti jakýmkoliv dotacím, vývoj jednoduše zaplatí ti majetnější, jak se tomu již v současnosti děje u Tesly a jak tomu v devadesátých letech bylo např. u CD mechanik. Když přišla do Čech první CD vypalovačka, stála kolem 200 000,- Kč a vypálení CD trvalo déle než hodinu. (Analogie toho, jak jsou dnes elektromobily drahé a mají malý dojezd). A dneska tu máme Blu-ray "za hubičku" a nikoho by ani nenapadlo používat na záznam diskety.
Jirka má pravdu. Každá výhoda elektromobilu je kompenzována nějakou zásadní nevýhodou.Ano, elektromotor je jednoduchý a relativně laciný. Oproti spalovacímu motoru. O tom žádná. Ovšem je nedělitelně spojen s brutálně drahou a každým dnem užívání se zmenšující "nádrží" v podobě akumulátoru. Výsledný zisk z použití elektromotoru je tak záporný.Jinak si dovoluji upozornit, že přínos není vlastnost produktu, ale benefit, který uživateli přináší. Já žádný přínos uživateli, který by nebyl kompenzován drakonickým omezením, nevidím.
Jarda: Ta analogie s CD ti moc pasovat nebude. Pokud cena CD mechanik poklesla 2000x, nepředpokládám že ve stejném poměru slevní i elektromobily. To by museli novou Teslu za dvacet let prodávat po padesáti dolarech. U elektroniky holt jde cenový vývoj jinak než u ostatních věcí
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.