Ekolo.cz přiveze vaše elektrické kolo, elektromobilem

Společnost ekolo.cz (http://ekolo.cz), výrobce a distributor elektricky asistovaných kol a elektroskútrů, propaguje vlastním příkladem řešení čisté městské dopravy a zásobování. Od konce ledna 2009 zahajuje distribuci elektrokol prostřednictvím vlastního elektromobilu.

Vzhledem k reálné absenci nabídky nových elektromobilů na trhu jsme se rozhodli využít starší typ – dodávku Peugeot Partner Electric (těchto vozů se v koncernu PSA vyrobilo v období 1994 – 2004 asi 1800 kusů, převážně pro francouzský trh a byly často používány pro poštovní a jiné městské služby), avšak osazenou nejmodernější technologií akumulátorů - pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií (LiFePO4). Díky tomu se prodloužil dojezd auta až na 170 km na jedno nabití, životnost těchto baterií udávaná výrobcem je cca 3000 cyklů (cca 10 let při denním nájezdu 130 kilometrů).

Spotřeba při provozu je přibližně 17 kWh elektrické energie na 100 kilometrů (v zimě při teplotách pod nulou cca o 20% více). Při průměrné ceně 1,76 Kč za kWh (v nízkém tarifu) vychází ujetý kilometr přibližně na 0,38 Kč. Udávaná spotřeba stejného vozu vybaveného spalovacím motorem (Peugeot Partner 1,4  75k) je ve městě 9,6 l benzinu/100km, tedy 2,40 Kč/km, což je 6x více (při ceně litru benzinu 25 Kč a bez započítání nákladů na další provozní kapaliny u spalovacího motoru). Klasický Peugeot Partner produkuje emise CO2 v objemu 175 g/km, elektromobil tedy při ročním nájezdu 50.000 kilometrů ušetří přibližně 8,7 tun oxidu uhličitého přímo vypuštěného do atmosféry.
 
Elektromobil lze nabíjet z libovolné zásuvky 240V. Nabíjení při zcela vybitých akumulátorech trvá přibližně 10, respektive 3,5 hodiny z třífázové zásuvky prostřednictvím rychlonabíječky. Pro úsporu energie je elektromobil pochopitelně vybaven rekuperací brzdného výkonu, inteligentním řídícím systémem vybíjení baterií (BMS) nebo takovými detaily jako jsou instalovaná světla pro denní svícení s technologií LED, která mají spotřebu pouze 9W namísto 55W u běžných autožárovek. 
 
Pořizovací cena tohoto elektromobilu Peugeot Partner je 580 tisíc Kč (najeto cca 16.800 Km). Takřka z 75% se na ceně vozu podílejí nové bateriové články a jejich řídící jednotky. Cena nového vozu - Partner Origin (1.6HDi 75k) v obdobné výbavě byla v lednu 2009 cca 480 tisíc Kč. Dovoz elektromobilu z Francie, výměnu baterií a vývoj BMS zajistila společnost EVC Group s.r.o..
 
Díky elektromobilu nabízí spol. ekolo.cz svým zákazníkům z Prahy a z celého Středočeského kraje bezplatné dodání jimi zakoupeného elektrokola až jejich domu, či do firmy. Tento vůz budou také po celý rok intenzivně využívat spolupracovníci ekolo.cz při osvětových a testovacích akcích zaměřených na čistou mobilitu a využívání elektrokol.

Klepněte pro větší obrázek 
Peugeot Partner Electric
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 207 1.36
Rok výroby: 2008
Stav: 124 552 km
Cena: 75 000 Kč
Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 138 942 km
Cena: 170 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků