Eko test: Lexus CT 200h - tak vypadá osobitost

Je Lexus CT 200h o tolik zajímavější, než třeba Prius nebo hybridní Auris, aby stálo za to si za tento malý luxusní hybrid připlatit?
Seznam kapitol
  1. Srovnáváme, Dobré svezení, + něco navíc…
  2. Hodnocení, Technické údaje, Kompletní fotogalerie

Toyota ve své prémiové značce Lexus nabízí už i kompaktní hybridní model. Maně se ovšem nabízí otázka, zda je model CT 200h o tolik zajímavější, než jeho konkurenti, aby stálo za to za něj zaplatit poměrně vysokou cenu. Fanda hybridů najde dost důvodů proč ano. 

DSC_0002.jpg  DSC_0004.jpg

Srovnáváme

Je jasné, že Toyota, automobilka již dost zkušená ve třídě hybridů, neupekla zatím historicky nejmenší prémiový Lexus v úplně nové formě. Při pohledu do rodného listu nelze přehlédnout už na první pohled shodný rozvor cétéčka s hybridním Aurisem. Pak se logicky nabízí otázka, zda není Lexus jen převlečený Auris.

Není. Lexus je skutečně originál každým coulem. Byť samozřejmě lze vysledovat řadu společných rysů s dalšími hybridy značky. Osobitý je už kabátem, jaký nejmenšímu Lexusu ušili. Drze agresivní předek jakoby napovídal na většího svalnatce, než jakým CT 200h ve skutečnosti je.

A zadek… chce to odvahu navléct sportovně laděnému modelu karosérii působící dojmem jen citlivě zkráceného kombi s charakteristickými panty pátých dveří vetknutými do střechy vozu.

DSC_0006.jpg  DSC_0009.jpg  DSC_0008.jpg  DSC_0005.jpg  DSC_0007.jpg

Budiž ale řečeno, že i přes osobitou karosérii, do které je nejmenší Lexus oblečen, je výsledek už jen odvarem toho, jak se představoval model coby studie na autosalonech.
 
Zajímavostí kolem kompaktního Lexusu je ovšem víc; především má u této značky premiéru nabídka jen předního pohonu. A další „jen“, které platí pro CT 200h – existuje jen v hybridním provedení. S technikou do značné míry přebranou z již zmíněných modelů Toyota Auris HSD a Prius.

Ale protože jde o prémiovou značku, jsou zde samozřejmě i podstatné rozdíly. První je například v koncepci víceprvkové zadní nápravy, která není u Aurisu ani u Priusu standardem. Další rozdíl poznáte při otevření dveří a usednutí. V duchu filosofie Lexusu respektive luxusu jsou sedadla ještě více propracovaná a níže usazená. A výsledek - sezení je velmi příjemné, úměrné sportovně laděnému vozu.

Jenomže… jak s tím koresponduje pohonný agregát nabízející „jen“ 100 kW? To samozřejmě nenadchne a ba ani neuspokojí příznivce ostrého svezení. Pro image značky asi technici měli trochu sáhnout do nastavení motorů, které se o pohon dvoustovky starají. V této podobě se komplet prakticky převzatý jako soubor z Toyoty Auris HSD respektive Priusu může jevit pro Lexuse jako chabý.

Sestává z benzínové čtyřválce 1,8 l/99 koní, dvou elektromotorů (z toho jeden generátor – použitelný i k pohonu disponuje 60 kW a druhý funguje jako startér a generátor dobíjení) + soupravy Ni-MH akumulátorů.

DSC_0031.jpg  DSC_0034.jpg  DSC_0036.jpg  DSC_0037.jpg

Za povšimnutí stojí v pohonné soustavě poměrně vysoký kompresní poměr na benzínový motor 13,0 : 1 a i moderní CVT převodovka s planetovou mechanikou.

Dobré svezení

Nabízí se logicky otázka, jak to všechno dohromady funguje a v čem se svezení v Lexusu vůbec liší od jízdy v hybridních Toyotách. Je to v ještě lepším dojmu, jaký nabízí komfortně pojatý interiér CT 200h a v nadstandardní nabídce služeb vozu.

O sezení už byla řeč, vyšší standard zdůrazňují i špičkově kvalitní použité materiály, ovládací prvky, bohatá výbava, nadstandardní detaily.

DSC_0041.jpg  DSC_0010.jpg  DSC_0019.jpg  DSC_0028.jpg

Například zvolíte-li ze čtyř možných variant jízdního režimu (Eco, Normal, Sport a EV-výhradně elektrický) sportovní mód, nejen že dojde k přenastavení charakteristiky motoru a podvozku, ale na přístrojové desce se též ukazatel ekonomiky jízdy a zapojení hybridního pohonu promění v otáčkoměr a modré podsvícení se změní na rudé.

DSC_0024.jpg  DSC_0025.jpg  DSC_0026.jpg

Dalším, svádí to říct detailem, ve skutečnosti ale samotným srdcem ovládání všech podstatných funkcí, je na středové konzoli umístěný ovladač Remote Touch – s funkcí joysticku či spíše myši. Díky poměrně vysoké citlivosti vyžaduje zvládnutí ovládacího prvku trochu cviku, zato pak se ladění funkcí na centrálním multifunkčním displeji promění v radost, která ani neodvádí od řízení.

DSC_0023.jpg  DSC_0027.jpg

Při hodnocení jízdních vlastností začněme vlastně od konce… kdesi jsem se dočetl, že problémem Lexusu CT 200 jsou brzdy se stupňovaným efektem působnosti. Opakovaně jsme zkoušeli v různých režimech tento „problém“, ale nic. Buďto už technici věc odstranili, nebo byl problém v někom jiném, nám nepřišlo, že by hybrid brzdil nestandardně. Naopak, máme v paměti vozy, u nichž s různě dávkovaným nástupem brzdného efektu bylo nutné se podstatně déle sžívat, než u dvoustovky.

Řízení je přiměřeně sportovnímu image vozu strmější a přesné, k čemuž přispívá i ideální volant (rozměrově i tvarováním). O sedadlech byla řeč, díky velkém rozsahu jejich seřízení + volantu najde si svou pozici i dlouháni.

DSC_0012.jpg

Pak zmačknete startovací tlačítka a ozve se… ale jsme v hybridu, tedy žádný hluk, CT 200 se rozjíždí na elektřinu. Nejmenší Lexus výborně tlumí nerovnosti vozovky, jízda je vyloženě příjemná, v zatáčkách překvapí minimálními náklony.

+ něco navíc…

Lexus je prémiová značka. Je i CT 200 prémiový? Kdo by chtěl čistokrevný sportovní zážitek, bude zklamán. Hodně za to může převodovka CVT – nepůsobí zkrátka sportovně. Manuál je manuál. K tomu jen 100 kW z dvoulitru… prostě žádný adrenalinový zážitek. S ohledem na velmi dobré odhlučnění kabiny, podvozku i neslyšnou práci elektromotoru je ale přednost tohoto vozu jinde.

V CT 200h máte od prvního okamžiku úplně jiný dojem, než jaký poskytuje Prius nebo Auris HSD. Komfort od 0 do maxima… to je základ. A platí, že tenhle Lexus je více hybrid, než sporťák. Ale nevzpírá se ani svižné jízdě. Lexus CT 200h je nejen užitečný, ale i dostatečně zábavný, jízdními vlastnostmi a ovladatelností patří ke špičce. A to prosím jako hybrid – auto myšlené především k ekonomické jízdě.

DSC_0001.jpg  DSC_0040.jpg  DSC_0039.jpg

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Toyota Auris 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 120 350 km
Cena: 125 000 Kč
Toyota Auris 2
Rok výroby: 2007
Stav: 99 300 km
Cena: 109 000 Kč
Toyota Auris 1.8
Rok výroby: 2011
Stav: 59 482 km
Cena: 225 000 Kč
Mazda6 Wagon AWD vs. Škoda Superb Combi 4x4: Otázka priorit

Škoda Superb Combi vs. Mazda6 Wagon

Říká se, že když dva dělají totéž, není to totéž. Mazda6 a Škoda Superb to jednoznačně dokazují. I když oba míří do stejného segmentu, v praxi se od sebe dost výrazně liší.

9.  2.  2016 | Lukáš Dittrich | 84 příspěvků
Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Land Rover Defender

Trh s automobily se neustále mění, ale odjakživa jsem byl zvyklý na to, že když se podívám do ceníků Land Roveru, vždy tam najdu Defender. Tahle jistota je minulostí. Po šedesáti osmi letech...

4.  2.  2016 | Lukáš Dittrich | 23 příspěvků
Test ojetiny Hyundai ix35: Potěší spolehlivými diesely, zklame při jízdě

Ojeté Hyundai ix35

Nošovické SUV bylo nahrazeno novou generací pojmenovanou Tucson. Model ix35 tak nyní čeká bazarová kariéra.

2.  2.  2016 | Dalibor Žák | 54 příspěvků