Eko test: Lexus CT 200h - tak vypadá osobitost

Je Lexus CT 200h o tolik zajímavější, než třeba Prius nebo hybridní Auris, aby stálo za to si za tento malý luxusní hybrid připlatit?
Seznam kapitol
  1. Srovnáváme, Dobré svezení, + něco navíc…
  2. Hodnocení, Technické údaje, Kompletní fotogalerie

Toyota ve své prémiové značce Lexus nabízí už i kompaktní hybridní model. Maně se ovšem nabízí otázka, zda je model CT 200h o tolik zajímavější, než jeho konkurenti, aby stálo za to za něj zaplatit poměrně vysokou cenu. Fanda hybridů najde dost důvodů proč ano. 

DSC_0002.jpg  DSC_0004.jpg

Srovnáváme

Je jasné, že Toyota, automobilka již dost zkušená ve třídě hybridů, neupekla zatím historicky nejmenší prémiový Lexus v úplně nové formě. Při pohledu do rodného listu nelze přehlédnout už na první pohled shodný rozvor cétéčka s hybridním Aurisem. Pak se logicky nabízí otázka, zda není Lexus jen převlečený Auris.

Není. Lexus je skutečně originál každým coulem. Byť samozřejmě lze vysledovat řadu společných rysů s dalšími hybridy značky. Osobitý je už kabátem, jaký nejmenšímu Lexusu ušili. Drze agresivní předek jakoby napovídal na většího svalnatce, než jakým CT 200h ve skutečnosti je.

A zadek… chce to odvahu navléct sportovně laděnému modelu karosérii působící dojmem jen citlivě zkráceného kombi s charakteristickými panty pátých dveří vetknutými do střechy vozu.

DSC_0006.jpg  DSC_0009.jpg  DSC_0008.jpg  DSC_0005.jpg  DSC_0007.jpg

Budiž ale řečeno, že i přes osobitou karosérii, do které je nejmenší Lexus oblečen, je výsledek už jen odvarem toho, jak se představoval model coby studie na autosalonech.
 
Zajímavostí kolem kompaktního Lexusu je ovšem víc; především má u této značky premiéru nabídka jen předního pohonu. A další „jen“, které platí pro CT 200h – existuje jen v hybridním provedení. S technikou do značné míry přebranou z již zmíněných modelů Toyota Auris HSD a Prius.

Ale protože jde o prémiovou značku, jsou zde samozřejmě i podstatné rozdíly. První je například v koncepci víceprvkové zadní nápravy, která není u Aurisu ani u Priusu standardem. Další rozdíl poznáte při otevření dveří a usednutí. V duchu filosofie Lexusu respektive luxusu jsou sedadla ještě více propracovaná a níže usazená. A výsledek - sezení je velmi příjemné, úměrné sportovně laděnému vozu.

Jenomže… jak s tím koresponduje pohonný agregát nabízející „jen“ 100 kW? To samozřejmě nenadchne a ba ani neuspokojí příznivce ostrého svezení. Pro image značky asi technici měli trochu sáhnout do nastavení motorů, které se o pohon dvoustovky starají. V této podobě se komplet prakticky převzatý jako soubor z Toyoty Auris HSD respektive Priusu může jevit pro Lexuse jako chabý.

Sestává z benzínové čtyřválce 1,8 l/99 koní, dvou elektromotorů (z toho jeden generátor – použitelný i k pohonu disponuje 60 kW a druhý funguje jako startér a generátor dobíjení) + soupravy Ni-MH akumulátorů.

DSC_0031.jpg  DSC_0034.jpg  DSC_0036.jpg  DSC_0037.jpg

Za povšimnutí stojí v pohonné soustavě poměrně vysoký kompresní poměr na benzínový motor 13,0 : 1 a i moderní CVT převodovka s planetovou mechanikou.

Dobré svezení

Nabízí se logicky otázka, jak to všechno dohromady funguje a v čem se svezení v Lexusu vůbec liší od jízdy v hybridních Toyotách. Je to v ještě lepším dojmu, jaký nabízí komfortně pojatý interiér CT 200h a v nadstandardní nabídce služeb vozu.

O sezení už byla řeč, vyšší standard zdůrazňují i špičkově kvalitní použité materiály, ovládací prvky, bohatá výbava, nadstandardní detaily.

DSC_0041.jpg  DSC_0010.jpg  DSC_0019.jpg  DSC_0028.jpg

Například zvolíte-li ze čtyř možných variant jízdního režimu (Eco, Normal, Sport a EV-výhradně elektrický) sportovní mód, nejen že dojde k přenastavení charakteristiky motoru a podvozku, ale na přístrojové desce se též ukazatel ekonomiky jízdy a zapojení hybridního pohonu promění v otáčkoměr a modré podsvícení se změní na rudé.

DSC_0024.jpg  DSC_0025.jpg  DSC_0026.jpg

Dalším, svádí to říct detailem, ve skutečnosti ale samotným srdcem ovládání všech podstatných funkcí, je na středové konzoli umístěný ovladač Remote Touch – s funkcí joysticku či spíše myši. Díky poměrně vysoké citlivosti vyžaduje zvládnutí ovládacího prvku trochu cviku, zato pak se ladění funkcí na centrálním multifunkčním displeji promění v radost, která ani neodvádí od řízení.

DSC_0023.jpg  DSC_0027.jpg

Při hodnocení jízdních vlastností začněme vlastně od konce… kdesi jsem se dočetl, že problémem Lexusu CT 200 jsou brzdy se stupňovaným efektem působnosti. Opakovaně jsme zkoušeli v různých režimech tento „problém“, ale nic. Buďto už technici věc odstranili, nebo byl problém v někom jiném, nám nepřišlo, že by hybrid brzdil nestandardně. Naopak, máme v paměti vozy, u nichž s různě dávkovaným nástupem brzdného efektu bylo nutné se podstatně déle sžívat, než u dvoustovky.

Řízení je přiměřeně sportovnímu image vozu strmější a přesné, k čemuž přispívá i ideální volant (rozměrově i tvarováním). O sedadlech byla řeč, díky velkém rozsahu jejich seřízení + volantu najde si svou pozici i dlouháni.

DSC_0012.jpg

Pak zmačknete startovací tlačítka a ozve se… ale jsme v hybridu, tedy žádný hluk, CT 200 se rozjíždí na elektřinu. Nejmenší Lexus výborně tlumí nerovnosti vozovky, jízda je vyloženě příjemná, v zatáčkách překvapí minimálními náklony.

+ něco navíc…

Lexus je prémiová značka. Je i CT 200 prémiový? Kdo by chtěl čistokrevný sportovní zážitek, bude zklamán. Hodně za to může převodovka CVT – nepůsobí zkrátka sportovně. Manuál je manuál. K tomu jen 100 kW z dvoulitru… prostě žádný adrenalinový zážitek. S ohledem na velmi dobré odhlučnění kabiny, podvozku i neslyšnou práci elektromotoru je ale přednost tohoto vozu jinde.

V CT 200h máte od prvního okamžiku úplně jiný dojem, než jaký poskytuje Prius nebo Auris HSD. Komfort od 0 do maxima… to je základ. A platí, že tenhle Lexus je více hybrid, než sporťák. Ale nevzpírá se ani svižné jízdě. Lexus CT 200h je nejen užitečný, ale i dostatečně zábavný, jízdními vlastnostmi a ovladatelností patří ke špičce. A to prosím jako hybrid – auto myšlené především k ekonomické jízdě.

DSC_0001.jpg  DSC_0040.jpg  DSC_0039.jpg

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Toyota RAV4 2.2
Rok výroby: 2007
Stav: 176 541 km
Cena: 170 000 Kč
Toyota Yaris 1
Rok výroby: 2003
Stav: 95 632 km
Cena: 50 000 Kč
Toyota Yaris 1
Rok výroby: 2005
Stav: 126 205 km
Cena: 50 000 Kč