Efektivnější a ekologičtější výrobní logistika Škoda Auto

Perfektně fungující výrobní logistika je pro vysokou produktivitu výroby vozů nepostradatelná.

Bezproblémová výroba ve všech 13 výrobních závodech značky ŠKODA na celém světě je zajištěna pouze tehdy, když se díly a komponenty vozů dostanou v požadovaném množství, ve správný čas, na správné místo. To v automobilce ŠKODA AUTO zajišťuje chytrý, výkonný a mezinárodně orientovaný logistický systém. Pomocí nových vyspělých řešení pro hlavní výrobní závod v Mladé Boleslavi je logistika dílů ve společnosti ŠKODA AUTO nyní ještě efektivnější, rychlejší a ekologičtější.

Závod v Mladé Boleslav má v současné době hned tři logistické novinky. Nová paleta na volanty pojme víc volantů, navíc je podstatně lehčí než dosud používaný typ. Vylepšená sekvenční paleta zrychlí dodávku dílů na montážní linku. A plně automatický transportní systém umožňuje zavážení dílů na linku ovládat stisknutím tlačítka.

Použití nejmodernější skladovací a dopravní techniky ve výrobě je důležitou součástí růstové strategie ŠKODA 2018. „Do roku 2018 zvýší ŠKODA počet prodaných vozů na minimálně 1,5 milionu vozů ročně,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky. „Naše modelová ofenzíva klade vysoké nároky na výrobu a s ní spojené logistické struktury a procesy. Výkonná logistika je předpokladem pro výrobu automobilů na špičkové úrovni. Nejnovější inovace v našem hlavním výrobním závodě jsou důležitým krokem k další optimalizaci logistických procesů a tím i ke zvýšení efektivity a produktivity výroby,“ dodává Oeljeklaus.

Již před půl rokem bylo do provozu uvedeno nové logistické centrum společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi. Poslední novinky dále optimalizují logistické postupy v produkci české automobilky. „Nově nasazené systémy zrychlují logistické procesy, snižují náklady a šetří životní prostředí. To je simply clever,“ říká Jiří Cee, vedoucí Logistiky značky ŠKODA. Nové přepravní palety pro volanty například nabízí v porovnání s dosavadními typy hned několik výhod: Jsou lehčí, pojmou více nákladu, vyžadují menší prostor a jsou levnější.

Kapacita nové palety vzrostla o 20 procent, navíc pojme volanty různých modelů, zatímco dosavadní palety byly určeny vždy jen pro volanty jednoho typu. Díky použití plastu, který je z 98 procent recyklovaný, je navíc nový box o 62 kilogramů lehčí než dosavadní ocelové provedení. Prázdné palety lze nově složit. Podstatně snížená hmotnost a vylepšené rozměry snižují přepravní náklady na jeden volant o 40 procent.

Navíc používání nové palety šetří i životní prostředí: Emise CO2, přepočítané na jednu paletu, se při přepravě snižuje o 75 procent. Výrobní náklady na jednu paletu klesly o 23 procent. Tato detailní vylepšení jsou důležitá pro průběžné zlepšování ekologické bilance utomobilové výroby. Nezbytností pro efektivní výrobu je časově precizně nataktovaná dodávka potřebných dílů na montážní linku – takzvané dodávky ‚Just-in-Sequence‘. Klíčovou roli přitom hrají takzvané systémy ‚Pick-up‘. V závodě v Mladé Boleslav se nyní používá nové řešení: sekvenční palety a ‚Pick-by-Frame‘. Tato technika pomáhá pracovníkům při nakládce vychystávacích vozíků a činí postup bezpečnějším.

Třetí novinkou v logistice značky ŠKODA je nové, plně automatické řízení přepravních vozíků ve skladech. Zde se jedná o bezobslužný dopravní systém (FTS), který dodává potřebné díly a komponenty pomocí řízených přepravních vozíků přímo do regálů na montážní lince. Tím se šetří čas a náklady.

Nově využívaná řešení jsou součástí propracovaného systému výrobní logistiky, který prostřednictvím celého logistického hodnototvorného řetězce zajišťuje optimální zásobování všech 13 výrobních závodů značky ŠKODA na celém světě. Aktuálně sjíždí modely značky ŠKODA z linek závodů v České republice, na Slovensku, v Číně, v Rusku, v Indii, v Kazachstánu a na Ukrajině. Jen v prvních devíti měsících letošního roku vyrobila automobilka na celém světě více než 685.000 vozů.

Pro tento výrobní proces zajišťuje v současné době zhruba 1.250 zaměstnanců v logistice společnosti ŠKODA AUTO každoročně pohyb milionů dílů, komponent a systémů. Ročně projede jen závody ŠKODA AUTO v České republice zhruba 52.000 železničních vagónů, a 469.000 kamionů. Enormní velikosti dosahují skladové a logistické plochy, potřebné pro logistický tok: Jen ve třech českých závodech v Mladé Boleslav, v Kvasinách a ve Vrchlabí zabírají tyto prostory celkem 321.000 čtverečních metrů. To odpovídá zhruba velikosti 50 fotbalových hřišť.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků