Edag Fuldamobil: Isetta se vrací?

Německá firma Edag v hrubých rysech představuje svoji efektně stylizovanou novinku navazující na vozy Light Car.

V posledních letech si automobiloví designéři stále častěji uvědomují, že nic skutečně nového se jim vytvořit nepodaří, neboť vše zde již bylo. Toto vědomí se stalo podhoubím pro rozmach automobilů inspirovaných legendárními stroji historie. Mezi ty, které skutečně efektně a efektivně propojily slavné předlohy s moderním požadavky patří například Ford Mustang (následovaný celou plejádou amerických reminiscencí) a subkompakty Mini a Fiat 500. Dějiny ale nabízejí širokou a v dohledné době jen stěží vyčerpatelnou škálu inspiračních zdrojů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pointierova kombinace retroprvků Fuldamobilu s technikou Edag Light Car

Německá strojírenská společnost Edag se již několik let systematicky věnuje vývoji samohybu (tj. prostředku individuální dopravy) zcela nové koncepce, který by dokonale zapadl do symbiózy s životním prostředím,  člověkem a současnou společností. Projektů Edag vypracoval již řadu a prototypy (pochopitelně s elektrickým pohonem) představuje rok co rok na autosalonu v Ženevě. Vloni to byl Edag Light Car a letos pak důsledně přepracovaný Edag Light Car Sharing. Nyní Edag postoupil do další fáze a rozhodl se vytvořit koncept lehkého minivozu, který by byl nejen hospodárný, ale také hezký.

Výsledkem se stal nový projekt Edag Fuldamobil. Kořeny jména Fuldamobil sahají do poválečných let a doby, kdy lidé zkrátka potřebovali jezdit, ať už to bude cokoli, hlavně ať to málo stojí. Kromě motocyklů se rozvíjela produkce roztodivných vozítek a jen v samotném Německu jich byla celá řada. Kromě tříkolek Messerschmitt KR200 (1955 – 1964) a Fuldamobil (1950 – 1969, v licencích se vyráběl také v řadě zemí od Argentiny přes Řecko až po Indii) to byly neméně primitivní čtyřkolové vozíky Zündapp Janus (1957 – 1958, vypadal úplně stejně zepředu i zezadu) a BMW Isetta (1956 – 1962; zřejmě díky právě tomuto modelu značka BMW přežila dodnes).     

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fuldamobil / BMW Isetta / Zündapp Janus

Současný zaměstnanec společnosti Fulda a průmyslový designér Jeremie Pointier se nyní rozhodl na odkaz mimořádně úspěšného, ale dnes takřka zapomenutého Fuldamobilu navázat a postavit na základě léty cizelovaného pohonného ústrojí koncept Edag Fuldamobil. Podrobnosti zatím neznáme, je ale možné, že se se skutečným prototypem setkáme napřesrok v Ženevě. Pointierově projektu nelze upřít jistou dávku elegance a ve spojení s technologiemi Edagu ani teoretickou možnost sériové výroby…  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dávný Fuldamobil a moderní technologie Edag: životaschopný projekt?
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků