EcoMotors OPOC: úspornější než diesel?

Sílící tendence ekologicky smýšlejících politiků vedou nyní k zajímavým konstrukcím. Jednou z nich je OPOC od firmy EcoMotors.

Řešením problému tenčících se zásob fosilních paliv i často nehorázných požadavků těch, kteří si z ochrany přírody udělali vlastní lukrativní byznys, mají být především elektromobily. I přes dlouholeté sliby automobilových producentů však zatím elektromobily či vozy na palivové články naše silnice zatím jaksi nedobyly, první vlaštovkou by tak příští rok mohl být alespoň Nissan LEAF, který jsme vám představili na tomto místě.

Ne každý je však ochoten smířit se s tím, že by měl co nevidět klasický motor s vnitřním spalováním přenechat své místo elektřině. Proto se v posledních letech objevují často zajímavé snahy o zásadní modifikaci pístového motoru či používaných paliv. Za příklad poslouží přivstřikování vodíku či jednotka s proměnným zdvihem, německá společnost EcoMotors však přichází s dalším nápadem. Pravděpodobně také on zapadne v propadlišti dějin, nicméně „něco na něm bude“.

Klepněte pro větší obrázek

Za zrodem motoru označovaného OPOC (opposed-piston opposed-cylinder) stojí společnost EcoMotors, v jejímž čele figuruje uznávaný profesor Peter Hofbauer. Ano, je to ten muž, který posledních dvacet let vyvíjel pro Audi a Volkswageny vznětové motory. Jeho novinka sice zachovává základní rysy běžné jednotky s vnitřním spalováním, ale zásadním způsobem zlepšuje její účinnost.

Ta přitom závisí na škále faktorů, mezi něž patří především hmotnost a rozměry součástí, tření či tepelná výměna, přičemž Peter Hofbauer všechny tyto složky podrobil důslednému zlepšování. Podle Hofbauera je tak jeho motor OPOC o 30 % lehčí a menší a nabízí až o polovinu hospodárnější provoz v porovnání se současnými moderními turbodiesely. OPOC se na první pohled podobá dvouválcovému motoru boxer s protiběžnými písty, ale na každé straně jsou vsazeny do spalovacího prostoru další písty. Všechny písty mají vlastní ojnice, celkové řešení má zaručit vždy jeden expanzní zdvih na jednu otáčku klikového hřídele. Odpadá nutnost instalace běžných hlav válců s komplikovanými ventilovými rozvody (ty jsou nahrazeny kanály mezi protiběžnými písty na každé straně klikového hřídele), celá jednotka je tak kompaktní, lehká a relativně jednoduchá.  Hofbauerův tým vyvinul elektricky poháněné turbodmychadlo, jež má odstranit „turboefekt“, neboť tato turbína reaguje na požadavky řidiče takřka okamžitě, a to i v případě, že ve výfukovém traktu není dostatečný tlak.

Uvidíme, zda se tento koncept dočká alespoň nezávislých testů, každopádně je dalším argumentem k tvrzení, že motor s vnitřním spalováním ještě do starého železa nepatří...

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

dnes | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků