EcoMotors OPOC: úspornější než diesel?

Sílící tendence ekologicky smýšlejících politiků vedou nyní k zajímavým konstrukcím. Jednou z nich je OPOC od firmy EcoMotors.

Řešením problému tenčících se zásob fosilních paliv i často nehorázných požadavků těch, kteří si z ochrany přírody udělali vlastní lukrativní byznys, mají být především elektromobily. I přes dlouholeté sliby automobilových producentů však zatím elektromobily či vozy na palivové články naše silnice zatím jaksi nedobyly, první vlaštovkou by tak příští rok mohl být alespoň Nissan LEAF, který jsme vám představili na tomto místě.

Ne každý je však ochoten smířit se s tím, že by měl co nevidět klasický motor s vnitřním spalováním přenechat své místo elektřině. Proto se v posledních letech objevují často zajímavé snahy o zásadní modifikaci pístového motoru či používaných paliv. Za příklad poslouží přivstřikování vodíku či jednotka s proměnným zdvihem, německá společnost EcoMotors však přichází s dalším nápadem. Pravděpodobně také on zapadne v propadlišti dějin, nicméně „něco na něm bude“.

Klepněte pro větší obrázek

Za zrodem motoru označovaného OPOC (opposed-piston opposed-cylinder) stojí společnost EcoMotors, v jejímž čele figuruje uznávaný profesor Peter Hofbauer. Ano, je to ten muž, který posledních dvacet let vyvíjel pro Audi a Volkswageny vznětové motory. Jeho novinka sice zachovává základní rysy běžné jednotky s vnitřním spalováním, ale zásadním způsobem zlepšuje její účinnost.

Ta přitom závisí na škále faktorů, mezi něž patří především hmotnost a rozměry součástí, tření či tepelná výměna, přičemž Peter Hofbauer všechny tyto složky podrobil důslednému zlepšování. Podle Hofbauera je tak jeho motor OPOC o 30 % lehčí a menší a nabízí až o polovinu hospodárnější provoz v porovnání se současnými moderními turbodiesely. OPOC se na první pohled podobá dvouválcovému motoru boxer s protiběžnými písty, ale na každé straně jsou vsazeny do spalovacího prostoru další písty. Všechny písty mají vlastní ojnice, celkové řešení má zaručit vždy jeden expanzní zdvih na jednu otáčku klikového hřídele. Odpadá nutnost instalace běžných hlav válců s komplikovanými ventilovými rozvody (ty jsou nahrazeny kanály mezi protiběžnými písty na každé straně klikového hřídele), celá jednotka je tak kompaktní, lehká a relativně jednoduchá.  Hofbauerův tým vyvinul elektricky poháněné turbodmychadlo, jež má odstranit „turboefekt“, neboť tato turbína reaguje na požadavky řidiče takřka okamžitě, a to i v případě, že ve výfukovém traktu není dostatečný tlak.

Uvidíme, zda se tento koncept dočká alespoň nezávislých testů, každopádně je dalším argumentem k tvrzení, že motor s vnitřním spalováním ještě do starého železa nepatří...

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 1.8
Rok výroby: 2002
Stav: 176 845 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků