Eaton pracuje na nových kompresorech

Dnešní přeplňovací kompresory jsou účinné, konstruované počítači a tepelně optimalizované. V budoucnu budou ještě lepší.

Současná konstrukce kompresorů stále vychází z osvědčeného konceptu používaného celá desetiletí. Aktuální vývoj se soustředí třeba na proměnnou rychlost jejich obrátek, jež přinese další výhody a umožní využití v maloobjemových hospodárných motorech včetně těch použitých u hybridních soustav. Některé z technologií, jako třeba již zmíněná proměnná rychlost, jsou již blízko sériové produkci, zatímco některé další, včetně dmychadel s elektrickým pohonem, jsou zatím spíše hudbou budoucnosti. Poptávka po kompresorech přitom utěšeně roste.

Jedním z nejvýznamnějších hráčů na trhu s kompresory pro přeplňování spalovacích motorů je společnost Eaton, která však na elektrický pohon dmychadel zatím pohlíží s nedůvěrou. Pracuje však na těchto agregátech, jež ale budou určeny pro vozy s palivovými články. Kompresory mají řadu předností před nejrozšířenějšími turbodmychadly a mezi ty nejvýznamnější patří vysoký účinek již z nízkých otáček. To je činí optimálními při použití u motorů pracujících většinou v konstantních otáčkách, tedy u hybridů. Důvod je jasný: jízda v nižších otáčkách, spojená s nízkými emisemi a spotřebou.

Kompresory Eaton si nedávno vybralo Audi pro svůj nový motor 3,0 TFSI V6, určený také pro model S4. Zde se uplatní jedno z nejvyspělejších dmychadel současnosti s označením Twin Vortices (TVS), jež z tří litrů objemu přinese 290 koní výkonu a 420 Nm točivého momentu. Stejné dmychadlo TVS používá již koncern General Motors, jenž je instaluje do vozů Cadillac CTS-V a Chevrolet Corvette ZR-1.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 


 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků